1. Zrozumienie intencji wyszukiwania
Wyszukiwania głosowe często mają formę pytań lub są bardziej konwersacyjne niż tradycyjne zapytania tekstowe. Zrozumienie intencji za tymi zapytaniami pozwala na tworzenie treści, które dokładnie odpowiadają na potrzeby użytkowników. Możemy spotkać się z różnymi typami intencji zapytania (
search intent):
Informacyjne - co, gdzie, kiedy, jak, ile,
Przedzakupowe - potencjalnie prowadzące do zakupów,
Nawigacyjne - użytkownik pragnie dotrzeć do określonych informacji i sam już wie, czego szuka,
Zakupowe - użytkownik zadaje pytanie, wiedząc, co chce kupić i będąc na to nastawiony.
Kiedy już poznamy intencje i zaplanujemy treści, musimy je stworzyć i dostarczyć. Istotne jest ustalenie charakteru contentu: poradnikowy, edukacyjny, czy też recenzje lub oferty produktowe. W zależności od biznesu i branży nasze treści mogą się mocno różnić. Charakter treści musi być dostosowany do potrzeb grupy docelowej. Poznanie intencji wyszukiwania naszych użytkowników docelowych to kluczowy aspekt w zaplanowaniu dostarczenia im właściwych treści. Dlatego warto ją zrozumieć, w oparciu o nią dokonać keyword research, a następnie zaplanować i dostarczyć treści, finalnie zaś monitorować wpływ na SEO.
Więcej o intencji wyszukiwania piszemy w artykule:
Jaki wpływ ma intencja wyszukiwania na SEO strony?
2. Wybór słów kluczowych
Musimy zastanowić się, jakiego rodzaju słów kluczowych użyć w treści, jeżeli chcemy, by strona wyświetlała się lepiej w wynikach, będących odpowiedzią na zapytanie głosowe. Frazy kluczowe możemy podzielić na dwa najważniejsze rodzaje pod tym względem:
long-tail keywords (słowa kluczowe długiego ogona, a więc wielowyrazowe, złożone i nietypowe) oraz
fat head keywords (krótkie, jedno- lub dwuwyrazowe frazy, które są dość ogólne i bardzo konkurencyjne).
W kontekście wyszukiwania głosowego stanowczo polecamy frazy long-tail keywords. Dłuższe, bardziej szczegółowe frazy są odpowiedniejsze dla wyszukiwania głosowego. Użytkownicy często używają dłuższych i bardziej naturalnych zdań, gdy mówią, niż gdy wpisują zapytania.
Włączanie do treści pytających fraz kluczowych (kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego, jak) może zwiększyć szansę na dopasowanie do wyszukiwań głosowych, które często mają taką właśnie formę.
Zapoznaj się z naszą ofertą Content marketingu!
3. Struktura treści
Treści powinny zawierać krótkie i jasne odpowiedzi na potencjalne pytania użytkowników, idealnie w pierwszych akapitach, aby szybko dostarczać wartość i użyteczność. Staraj się formatować treści w sposób, który ułatwia Google wybór fragmentów do wyświetlenia jako wyróżnione fragmenty w wynikach wyszukiwania. Lista, tabela, lub wyraźnie zdefiniowane odpowiedzi na pytania są tu przydatne. Oczywiście pamiętajmy też o uporządkowaniu samego tekstu, dzieląc go na akapity, wyróżniając podtematy
nagłówkami, stosując
pogrubienia w tekście.
4. Lokalne SEO
Niezwykle istotna jest optymalizacja pod kątem lokalnego wyszukiwania. Wyszukiwania głosowe często dotyczą lokalnych informacji, jak np. "najbliższa pizzeria", "jak dojadę do dworca głównego", "gdzie jest najlepszy bar w centrum". Upewnij się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem lokalnego SEO. Czy masz aktualne informacje na Google Moja Firma? Czy sama strona zawiera takie dane, jak lokalizacja, kontakt, nazwa, godziny otwarcia? Ważne jest też skorzystanie z lokalnych słów kluczowych, które odpowiednio nakierują wyszukiwarkę na stronę - "pizzeria w centrum Wrocławia", "sklep z biżuterią Praga Południe", etc.
Z wyszukiwania głosowego w kontekście lokalnego SEO niezwykle często korzystają kierowcy.
Algorytmami wyszukiwarki Google, które skupiają się na wyszukiwaniu i pozycjonowaniu lokalnym, są
Opos oraz
Gołąb.
5. Dostępność i responsywność strony
Ponieważ wiele wyszukiwań głosowych odbywa się na urządzeniach mobilnych, kluczowe jest, aby strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych z
szybkim czasem ładowania. Ogólnie rzecz biorąc, witryna powinna wyświetlać się prawidłowo na każdym rodzaju urządzenia (komputer, tablet, smartfon), a także być dostępna dla starszych typów smartfonów (tzn. użytkownik nie powinien nie móc wejść na stronę w przeglądarce na starszym modelu telefonu). Algorytm, który weryfikuje jakość mobilnych wersji stron, to
Mobile-First Index. Warto zapoznać się z jego wymogami.