Jak optymalizować treści na stronie pod wyszukiwanie głosowe? 5 wskazówek

Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Również asystenci głosowi stają się coraz popularniejsi. W związku z tym rośnie znaczenie wyszukiwania głosowego. Jest to o tyle ważne, że przed twórcami stron i treści stoi niełatwe zadanie dopasowania swoich witryn do wyszukiwań głosowych. Jak dopasować strony pod wyszukiwanie głosowe? Dlaczego to takie ważne? Z jakich fraz kluczowych korzystać? Jakie w tym wszystkim znaczenie ma intencja wyszukiwania? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania, podsumowując w tym artykule wpływ wyszukiwania głosowego na SEO stron. Przedstawiamy 5 wskazówek odnośnie wyszukiwania głosowego - zapraszamy do lektury!

Dlaczego wyszukiwanie głosowe jest istotne?


Jak wspomnieliśmy, coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych i asystentów głosowych. Jest to wygodne rozwiązanie, niewymagające ręcznego wpisywania fraz i obsługi urządzenia. Dla nas jako dostawców treści na strony jest o tyle istotne, że pozycjonowanie stron pod zapytania głosowe a tekstowe nieco się od siebie różni. Otóż zapytania głosowe są dłuższe, bardziej złożone, czasem językowo trudniejsze, gdyż mowa potoczna jest inna niż pisana. W związku z tym treści na stronach, które mogą odpowiadać na pytania zadawane w ten sposób, muszą być odpowiednio dostosowane. Omówimy ten aspekt w dalszej części artykułu.

Na rynku jest dostępnych kilku najważniejszych asystentów głosowych:

  • Google Assistant: połączony z Androidem i innymi urządzeniami z ekosystemu Google.
  • Siri: dostępny na urządzeniach Apple, takich jak iPhone, iPad, Mac, Apple Watch.
  • Alexa: używany w urządzeniach Amazon Echo i innych produktach kompatybilnych z Alexą.
  • Cortana: Microsoft, dostępny na Windows 10, Xbox oraz niektórych urządzeniach mobilnych i inteligentnych głośnikach.
  • Bixby: Samsung, dostępny na urządzeniach mobilnych Samsunga, inteligentnych głośnikach i innych produktach Samsunga. Zastąpił asystenta S Voice.

  • Asystenci głosowi. Wyszukiwanie głosowe. SEO


    Wyszukiwanie głosowe stało się o tyle ważne, że specjaliści pracujący w Google opracowali algorytmy wyszukiwarki, wspomagające ten rodzaj wyszukiwania oraz skupiające się na rozumieniu trudnych zapytań, a także mowy potocznej i złożoności języka. Opisaliśmy te algorytmy w osobnych artykułach, dlatego zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami właśnie tam. W skrócie:

  • Algorytm Koliber (Hummingbird) - stara się lepiej zrozumieć intencję zapytania,
  • Algorytm BERT - stara się lepiej zrozumieć język zapytania,
  • Algorytm RankBrain - system, który opiera się na AI i działa w celu lepszej interpretacji zapytań użytkowników,
  • Algorytm MUM - Multitask Unified Model - stara się analizować skomplikowane zapytania i dopasowywać jak najlepsze odpowiedzi; również opiera się na sztucznej inteligencji.

  • No dobrze, wiemy już, że wyszukiwanie głosowe jest istotne, że giganci technologiczni - Apple, Google, Microsoft i inni - opracowali swoich asystentów głosowych, a Google stale udoskonala algorytmy, które mają za zadanie procesować nasz język, rozumieć trudne zapytania i ciągle się uczyć. Zatem przejdźmy do sedna sprawy - oto 5 wskazówek w temacie optymalizacji treści na stronie pod wyszukiwanie głosowe.

    1. Zrozumienie intencji wyszukiwania


    Wyszukiwania głosowe często mają formę pytań lub są bardziej konwersacyjne niż tradycyjne zapytania tekstowe. Zrozumienie intencji za tymi zapytaniami pozwala na tworzenie treści, które dokładnie odpowiadają na potrzeby użytkowników. Możemy spotkać się z różnymi typami intencji zapytania (search intent):

  • Informacyjne - co, gdzie, kiedy, jak, ile,
  • Przedzakupowe - potencjalnie prowadzące do zakupów,
  • Nawigacyjne - użytkownik pragnie dotrzeć do określonych informacji i sam już wie, czego szuka,
  • Zakupowe - użytkownik zadaje pytanie, wiedząc, co chce kupić i będąc na to nastawiony.

  • Kiedy już poznamy intencje i zaplanujemy treści, musimy je stworzyć i dostarczyć. Istotne jest ustalenie charakteru contentu: poradnikowy, edukacyjny, czy też recenzje lub oferty produktowe. W zależności od biznesu i branży nasze treści mogą się mocno różnić. Charakter treści musi być dostosowany do potrzeb grupy docelowej. Poznanie intencji wyszukiwania naszych użytkowników docelowych to kluczowy aspekt w zaplanowaniu dostarczenia im właściwych treści. Dlatego warto ją zrozumieć, w oparciu o nią dokonać keyword research, a następnie zaplanować i dostarczyć treści, finalnie zaś monitorować wpływ na SEO.

    Więcej o intencji wyszukiwania piszemy w artykule: Jaki wpływ ma intencja wyszukiwania na SEO strony?

    2. Wybór słów kluczowych


    Musimy zastanowić się, jakiego rodzaju słów kluczowych użyć w treści, jeżeli chcemy, by strona wyświetlała się lepiej w wynikach, będących odpowiedzią na zapytanie głosowe. Frazy kluczowe możemy podzielić na dwa najważniejsze rodzaje pod tym względem: long-tail keywords (słowa kluczowe długiego ogona, a więc wielowyrazowe, złożone i nietypowe) oraz fat head keywords (krótkie, jedno- lub dwuwyrazowe frazy, które są dość ogólne i bardzo konkurencyjne).

    W kontekście wyszukiwania głosowego stanowczo polecamy frazy long-tail keywords. Dłuższe, bardziej szczegółowe frazy są odpowiedniejsze dla wyszukiwania głosowego. Użytkownicy często używają dłuższych i bardziej naturalnych zdań, gdy mówią, niż gdy wpisują zapytania. Włączanie do treści pytających fraz kluczowych (kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego, jak) może zwiększyć szansę na dopasowanie do wyszukiwań głosowych, które często mają taką właśnie formę.

  • Zapoznaj się z naszą ofertą Content marketingu!


  • 3. Struktura treści


    Treści powinny zawierać krótkie i jasne odpowiedzi na potencjalne pytania użytkowników, idealnie w pierwszych akapitach, aby szybko dostarczać wartość i użyteczność. Staraj się formatować treści w sposób, który ułatwia Google wybór fragmentów do wyświetlenia jako wyróżnione fragmenty w wynikach wyszukiwania. Lista, tabela, lub wyraźnie zdefiniowane odpowiedzi na pytania są tu przydatne. Oczywiście pamiętajmy też o uporządkowaniu samego tekstu, dzieląc go na akapity, wyróżniając podtematy nagłówkami, stosując pogrubienia w tekście.

    4. Lokalne SEO


    Niezwykle istotna jest optymalizacja pod kątem lokalnego wyszukiwania. Wyszukiwania głosowe często dotyczą lokalnych informacji, jak np. "najbliższa pizzeria", "jak dojadę do dworca głównego", "gdzie jest najlepszy bar w centrum". Upewnij się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem lokalnego SEO. Czy masz aktualne informacje na Google Moja Firma? Czy sama strona zawiera takie dane, jak lokalizacja, kontakt, nazwa, godziny otwarcia? Ważne jest też skorzystanie z lokalnych słów kluczowych, które odpowiednio nakierują wyszukiwarkę na stronę - "pizzeria w centrum Wrocławia", "sklep z biżuterią Praga Południe", etc. Z wyszukiwania głosowego w kontekście lokalnego SEO niezwykle często korzystają kierowcy.

    Jak optymalizować treści na stronie pod kątem wyszukiwania głosowego?

    Algorytmami wyszukiwarki Google, które skupiają się na wyszukiwaniu i pozycjonowaniu lokalnym, są Opos oraz Gołąb.

    5. Dostępność i responsywność strony


    Ponieważ wiele wyszukiwań głosowych odbywa się na urządzeniach mobilnych, kluczowe jest, aby strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych z szybkim czasem ładowania. Ogólnie rzecz biorąc, witryna powinna wyświetlać się prawidłowo na każdym rodzaju urządzenia (komputer, tablet, smartfon), a także być dostępna dla starszych typów smartfonów (tzn. użytkownik nie powinien nie móc wejść na stronę w przeglądarce na starszym modelu telefonu). Algorytm, który weryfikuje jakość mobilnych wersji stron, to Mobile-First Index. Warto zapoznać się z jego wymogami.

    Wyszukiwanie głosowe - dodatkowe wskazówki 🔊


  • FAQ - Frequently Asked Questions. Warto rozważyć utworzenie sekcji FAQ na swojej stronie, gdzie bezpośrednio odpowiemy na częste pytania związane z branżą lub produktami. To naturalnie wprowadza pytające frazy kluczowe i ułatwia dopasowanie do zapytań głosowych.
  • Naturalny język. Pisząc treści, używajmy naturalnego języka i konwersacyjnego tonu, co może pomóc w lepszym dopasowaniu do potocznych zapytań użytkowników.

  • Pamiętajmy, że wyszukiwanie głosowe nadal ewoluuje, a zrozumienie i adaptacja do zmieniających się preferencji i technologii użytkowników są kluczowe dla skutecznej optymalizacji. Skupienie się na jakości i użyteczności treści zawsze będzie stanowić solidną podstawę dla SEO, niezależnie od tego, pod jakie typy wyszukiwań dostosowujemy stronę i jakie algorytmy chcemy zadowolić.

    Przeczytaj także artykuły:
  • Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO
  • SXO, czyli SEO + UX: jak strategia wpływa na pozycjonowanie strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski