Jak nie robić SEO, czyli częste błędy w pozycjonowaniu stron

SEO jest nieodłącznym elementem stron internetowych, jednak właściwe działania wymagają odpowiedniej wiedzy i planowania. O błędy i nieprawidłowe podejście nietrudno, a ich skutki dla widoczności i sukcesu w branży mogą być poważne. W tym artykule przyjrzymy się ogólnym najczęściej popełnianym potknięciom w SEO i podpowiemy, jakie podejmować działania, by ich uniknąć.

Zachęcamy do lektury.

Najczęściej popełniane błędy w SEO


Jak to w niejednej dziedzinie w życiu, błędy często popełniamy nie celowo, a z braku dostatecznej wiedzy i doświadczenia. Wymienione poniżej przykłady można więc traktować jako pomyłki, które należy naprawić. Co innego, jeśli niektóre z czynności - na przykład duplikowanie treści - podejmujemy celowo. Duplikacja contentu albo spamowanie linkami to działania, które mają na celu oszukanie algorytmów wyszukiwarki w celu szybkiego zdobycia wyższych pozycji. Zaliczają się do kategorii zwanej Black Hat SEO. Jednak nie przynoszą nic dobrego w dłuższym horyzoncie i mogą spotkać się z karami od wyszukiwarki.

Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy w SEO oraz ich skutki.
  • Duplikowanie treści - Duplikowanie treści (duplicate content) to powielanie jej na różnych częściach tego samego serwisu lub publikowanie contentu z innej strony bez jakichkolwiek korekt czy zmian. Pomijając karygodny fakt możliwej kradzieży własności intelektualnej, duplikacja treści prowadzi do poważnych problemów z indeksacją strony przez algorytmy oraz znacznych spadków w widoczności.
  • Spamowanie linkami - Spam linkami, na przykład w postaci linków zwrotnych (backlinks) od witryn niskiej jakości albo korzystanie z farm linków. Prowadzi do spadków w widoczności witryny oraz kar od algorytmów wyszukiwarki.
  • Zaniedbana responsywność strony - Responsywność to cecha strony, pozwalająca jej dopasować się do warunków, w jakich jest wyświetlana. Zalicza się tu dostosowanie do wszystkich typów urządzeń (mobilne i stacjonarne) oraz szybkość ładowania strony. Jeśli te aspekty są zaniedbane, użytkownik będzie niezadowolony i prawdopodobnie nie wróci na stronę. Do tego jest to źle postrzegane przez wyszukiwarki, które zaniżają pozycje nieresponsywnych witryn.
  • Błędy techniczne - Źle skonfigurowane przekierowania. Błędy w pliku robots.txt (istotny w kontekście indeksowania strony). Nieaktywne lub błędnie działające linki. Wszystko to ma wpływ na indeksację i pozycję witryny.
  • Słaba jakość treści - Prawdopodobnie jedna z największych bolączek Internetu, a przynajmniej w kontekście SEO i content marketingu. Treść niskiej jakości, bez wartości, nieodpowiadająca na zapytania, bez słów kluczowych, z błędami językowymi, wprowadzająca w błąd. To wszystko ma wpływ na doświadczenie i odbiór strony przez użytkownika, jest także znaczącym czynnikiem, na podstawie którego algorytmy pozycjonują stronę. Dlatego dbanie o jakość treści, mając przede wszystkim na uwadze potrzeby użytkowników, powinno być naszym priorytetem.
  • Brak monitorowania i analizowania wyników strony - Często możemy być nieświadomi słabych wyników strony, jeśli nie monitorujemy regularnie jej kondycji. Dlatego przy prowadzeniu działań z zakresu SEO trzeba stale nadzorować to, jakie przynoszą efekty - i natychmiast reagować na wszelkie nieregularności.

  • Jak wybrać właściwe podejście do SEO?


    Części z błędów SEO możemy uniknąć, będąc świadomym ich istnienia i prowadząc właściwe działania. Jednak warto wymienić kilka czynności, które należy podejmować, by zachować optymalny poziom SEO strony.

  • Audyt strony - Regularne przeprowadzanie audytów strony pozwoli utrzymać jej kondycję na wysokim poziomie i zlokalizować błędy, których możemy nie być świadomi. Audyty pozwalają wychwycić problemy z przekierowaniami, błędy HTML, problemy z contentem czy responsywnością i wiele innych. Zapoznaj się z naszą ofertą Audytu.
  • Usuwanie toksycznych linków - Profil linkowy naszej strony wymaga stałego monitoringu. Jeśli trafimy na spamowe, szkodliwe lub słabej jakości linki zwrotne, musimy je od razu usuwać.
  • Aktualizacja treści - Treść na stronie, jak wspomnieliśmy wcześniej, powinna być unikalna i jakościowa. Warto też monitorować zmiany w branży i wszelkie nowości, które przydałoby się uwzględnić w contencie. Pewne wpisy muszą być aktualizowane, by zachować świeżość i wartość.

  • ➡️ Przeczytaj również: Treści typu evergreen — czyli jakie?

  • Badanie słów kluczowych - Przy tworzeniu każdej nowej porcji treści musimy zadbać o odpowiednie słowa kluczowe, by dobrze wypozycjonować stronę. Słowa kluczowe warto umieścić nie tylko w treści, ale i w nagłówkach, metadanych, atrybutach ALT obrazków, linkach (tekstach zakotwiczenia - anchor text).

  • ➡️ Przeczytaj dodatkowo: Keyword research — jak przeprowadzić szybkie i bezpłatne badanie słów kluczowych?

  • Optymalizacja lokalna - Jeśli jesteśmy firmą, działającą lokalnie, i mamy swoją stronę w sieci, warto zadbać o pozycjonowanie lokalne. Dzięki temu zwiększymy swoją widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Warto postarać się o wizytówkę Google Moja Firma. W treściach stosujmy lokalne słowa kluczowe (np. pizzeria Piaseczno, warsztat samochodowy Pruszków, sklep z butami Warszawa Ochota). Zbierajmy też recenzje, które wpływają dodatnio na widoczność i autorytet.
  • SEO a algorytmy Google


    Co do zasady - algorytm Google jest jeden, jednak dla wygody każdą jego aktualizację przyjęło się nazywać odrębną nazwą. Ochrzono je algorytmami Panda, Pingwin, Koliber, etc. Dla uproszczenia takie też nazewnictwo i podejście wykorzystujemy tutaj. Wyszukiwarka Google funkcjonuje w oparciu o dziesiątki mniejszych i większych algorytmów, które stale przeczesują sieć i pomagają w dopasowaniu wyników do wpisywanych zapytań. Wprawdzie wszystkie z nich są ważne, jednak przyjrzyjmy się kilku, których sposób działania należy mieć szczególnie na uwadze w kontekście błędów SEO.

  • Google Panda - algorytm przyglądający się jakości treści i stopniowi jej dopasowania do zapytań użytkowników. Może nakładać kary za content złej jakości, zduplikowany lub szkodliwy.
  • Google Penguin - algorytm skupiający się na jakości linków zwrotnych. Nakłada kary za spamowe i szkodliwe linki. Nie lubi także linków o źródłach podejrzanej natury.
  • Google Hummingbird - algorytm starający się zrozumieć intencję wyszukiwania. W związku z tym warto postarać się o treści, które rozwiązują określone problemy i są pozycjonowane tak, by wyszukiwarka mogła je dopasować do skomplikowanych zapytań.
  • E-A-T oraz YMYL - wprawdzie nie są algorytmami w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale mają ogromny wpływ na pozycje stron. Przyglądają się autorytetowi i zaufaniu do stron (E-A-T) oraz kładą szczególny nacisk na profesjonalizm i jakość treści w przypadku stron, które mają szczególny wpływ na dobrobyt człowieka (YMYL).

  • Podsumowując: błędy są naturą ludzką, ale świadomość i wiedza, jak ich unikać, z pewnością pozwoli na lepsze wyniki SEO strony. Dlatego warto wcielić w życie powyższe wskazówki i poszerzać wiedzę na temat zagrożeń, płynących z niewłaściwego stosowania SEO. Polecamy także zaczerpnąć wiedzy od najlepszych ekspertów pozycjonowania.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online! Jeśli zastanawiasz się nad samodzielnym pozycjonowaniem, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć cenną wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO we własnej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapisz się na nasze profesjonalne Szkolenie z SEO (pozycjonowania)!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski