Jak Google oznacza strony szczególnej kategorii — o YMYL słów kilka

YMYL to obok E-A-T najważniejszy algorytm, za pomocą którego Google oznacza treści w Internecie. Co kryje się w nazwie tego wskaźnika i sprawia, że jest tak istotny? Czy wiesz, jak dostosować stronę pod surowe wymogi Google?

YMYL - Your Money, Your Life

"Twoje pieniądze, Twoje życie" - to dosłowne tłumaczenie skrótu YMYL. Google oznacza w ten sposób strony, zapewniające informacje na najistotniejsze tematy, takie jak:
  • zdrowie,
  • stabilność finansowa,
  • bezpieczeństwo,
  • przyszłe szczęście.

  • YMYL


    Błędność informacji zawarta na takich stronach może wyrządzić ludziom potencjalne szkody. Innymi słowy, zdrowie, finanse i bezpieczeństwo ludzi może zależeć od rzetelności treści. Kategorie, do jakich zalicza się YMYL, to:

  • newsy i aktualne zdarzenia,
  • zagadnienia prawne i cywilne,
  • finanse,
  • edukacja,
  • zdrowie i bezpieczeństwo,
  • żywność,
  • zakupy.

  • Kto może paść ofiarą szkodliwego contentu? Przede wszystkim osoba, która wyświetla (wykorzystuje) daną treść. Dalej są to osoby postronne, z którymi ta osoba ma styczność. Finalnie są to większe grupy osób lub społeczeństwo, jeśli szkodliwa wiadomość pójdzie w obieg.

    Dlaczego YMYL jest tak bardzo istotne?


    Ponieważ ludzie, bazując na treściach i informacjach z Internetu, podejmują często kluczowe decyzje. W grę wchodzi w końcu dobrobyt, a nawet życie ludzkie. Strona nie może oferować błędnych informacji na temat zdrowia lub finansów. Google wymaga bezdyskusyjnie wysokiego poziomu stron z kategorii YMYL i przygląda im się ze szczególnością.
    Strony z kategorii YMYL są ściśle powiązane z algorytmem E-A-T. Jest to algorytm Google, który określa poziom eksperckości, autorytetu i zaufania do strony. Treści powinny być tworzone z myślą o jak najwyższej jakości oraz wartości dla użytkownika.

    Prowadzę stronę z kategorii YMYL. Jak mieć pewność, że publikuję właściwe treści?


    Jeśli nasza strona należy do kategorii YMYL - czyli zajmuje się zdrowiem, finansami, prawem, edukacją itd. - zwróćmy uwagę na poniższe kwestie.
  • Treści na stronie muszą zgadzać się z wymogami E-A-T: być aktualne, rzetelne i wiarygodne. Niech odpowiadają za nie eksperci w danej dziedzinie. Nie może być mowy o nieopatrzonych źródłami opiniach, nierzetelnych wypowiedziach, podejrzanych linkach.
  • Treści powinny być wsparte wiarygodnymi źródłami i linkami.
  • Treść, która nie spełnia wymogów YMYL na jednej podstronie, może mieć wpływ na całą witrynę. Jeśli podstrona nie spełnia kryteriów, pozycja całej witryny jest zagrożona. Załóżmy, że witryna zawiera treści YMYL na jednej stronie, a na innej szkodliwy content. Google ma wówczas problem z jej rankowaniem.

  • Co to jest strona niskiej jakości wg Google?


  • Brak E-A-T,
  • Mylące nagłówki i tytuły,
  • Przeszkadzające reklamy,
  • Brak danych kontaktowych,
  • Stawia w złym świetle kompetencje i poziom eksperckości autora treści,
  • Treść jest napisana ofensywnym językiem (zaliczają się tu komentarze!),
  • User Generated Content - treści przez użytkowników mogą zaniżać YMYL strony. Należy je monitorować, by nie dochodziło do takich sytuacji.
  • YMYL mojej strony najwyraźniej spadło. Jak to naprawić?


    Podejmij następujące kroki, jeśli Twoja strona z kategorii YMYL zanotowała spadki w pozycjach.
  • Usuń lub znacząco zmodyfikuj treści niskiej jakości. Zwłaszcza, jeśli są kontrowersyjne lub obraźliwe.
  • Dodaj większą liczbę wiarygodnych źródeł i odniesień. Odnoś się tylko do źródeł zaufanych i sprawdzonych.
  • Jeśli dany fragment treści jest opinią, choć kontrowersyjną - koniecznie to zaznacz.
  • Jeśli masz nienaukowe, proste treści - odseparuj je na osobne podstrony lub domeny. Niech nie wpływają negatywnie na YMYL i nie tworzą contentowego spamu.
  • Dbaj o współpracę i kontakt z ekspertami. Niech będą dostawcami świetnych treści.
  • Śledź opinie i komentarze. Jeśli otrzymasz negatywną opinię, przeanalizuj ją i zastanów się, co możesz zmienić.

  • O strony z kategorii YMYL trzeba dbać ze szczególną uwagą. Treści dostarczane na takie strony mają bowiem szczególny wpływ na dobrobyt i życie ludzkie. Weryfikatorzy, oceniający jakość wyników wyszukiwania, to Search Quality Raters. Traktuje o nich osobny artykuł. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu treści przyjaznych pozycjonowaniu, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski