Jak bronić się przed filtrem wyszukiwarki?

O filtrze wyszukiwarki wspominaliśmy na łamach naszego bloga niejednokrotnie - głównie przy okazji omawiania złożonych algorytmów Google'a. Filtr jest jednym z rodzajów kar, nakładanych przez wyszukiwarki, a zatem możemy znaleźć się na jego celowniku wyłącznie wtedy, gdy zrobimy coś nieprawidłowo.

Jak zatem ustrzec się przed filtrem? Podajemy garść cennych wskazówek, dzięki którym właściwe zarządzanie naszą stroną internetową uchroni nas przed tą karą. Warto się zapoznać!

Filtr wyszukiwarki


Filtr jest karą, nakładaną na stronę za nieprawidłowe działania optymalizacyjne w obrębie witryny oraz nieuczciwe praktyki związane z linkami. Jego nałożenie skutkuje obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania (czyli w SERP). Filtr da się cofnąć, jednak wymaga to od nas naprawy wszystkich źle poczynionych kroków i ponownej weryfikacji witryny. To proces czasochłonny. Warto w związku z tym zawsze stosować się do prawidłowych reguł SEO, aby wyeliminować ryzyko otrzymania takiej kary. Groźniejszy od filtra jest tylko ban, który skutkuje całkowitym usunięciem strony z indeksu.

Nigdy nie możemy być pewni, jak Google zmieni swój algorytm, badający strony i tworzący ich ranking. Jeżeli oprzemy nasze działania pozycjonujące wyłącznie np. na linkach, za jakiś czas może się okazać, że wyszukiwarka będzie przyglądać się nieprzychylnie stronom, które w pełni opierają strategię na linkbuildingu. W związku z tym przechodzimy do jednego z najważniejszych rozwiązań problemu filtra - dywersyfikacji źródeł ruchu. Przyjrzyjmy się zresztą wszystkim metodom - znajdują się poniżej.

Dywersyfikacja źródeł ruchu


Ruch z samego, "czystego" SEO jest bardzo nieprzewidywalny. Nie mamy gwarancji, że nawet jeśli podchodzimy do SEO prawidłowo, nasz ruch będzie stale wzrastał. Może się zmienić w krótkim czasie choćby ze względu na nagłe roszady w algorytmie wyszukiwarki. W związku z tym warto kierować na stronę ruch z różnych źródeł - czyli dywersyfikować go, np. z:

  • social media (nie tylko postów, ale i kampanii reklamowych - Meta Ads),
  • linków z innych stron,
  • e-mail marketingu,
  • reklam w wyszukiwarce - PPC (Google Ads),
  • organicznych wyników wyszukiwania.

  • Unikanie dróg na skróty - Black Hat SEO


    Black Hat SEO to szybsza, łatwiejsza i bardziej nęcąca ścieżka. Jednak działania wchodzące w jej zakres niemal na pewno skończą się karą w postaci filtru lub bana. Black Hat SEO to keyword stuffing (przesycanie słowami kluczowymi), cloaking (ukryte treści, niewidoczne dla odbiorcy, a tylko dla algorytmu) czy link farming (dzisiaj mniej praktykowany; to po prostu masowe kupowanie linków do naszej witryny) albo duplikacja treści. Takie praktyki są próbami nieuczciwej manipulacji i kończą się karami od Google'a.

    Tworzenie wartościowych treści i budowanie naturalnych linków


    Podejście stricte SEO. Warto publikować unikalne, wysokiej jakości treści, które są użyteczne i interesujące dla użytkowników. Regularne aktualizacje i dodawanie nowych treści pomagają utrzymać stronę atrakcyjną zarówno dla odwiedzających, jak i dla wyszukiwarek. Jednocześnie unikajmy kupowania linków i korzystania z linków z niskiej jakości stron. Zamiast tego warto zdobywać linki organicznie poprzez tworzenie wartościowej zawartości, którą inne strony będą chciały linkować. Pamiętajmy o tym, o czym mówiliśmy wcześniej - by nie opierać całej strategii wyłącznie na SEO, a mieć np. w zanadrzu kampanię reklamową czy e-mail marketing, czyli dywersyfikować ruch.

    Optymalizacja techniczna strony


    Szybkie ładowanie strony, responsywność mobilna (czyli właściwe działanie strony na smartfonach), optymalizacja meta tagów, brak błędów (np. 404). Dobra struktura techniczna pomaga w lepszym indeksowaniu przez wyszukiwarki.

    Przestrzeganie wytycznych Google


    Warto trzymać rękę na pulsie w temacie najnowszych zmian algorytmicznych w Google. Dzięki temu nie zostaniemy zaskoczeni przemodelowaniem systemu działania algorytmów. Google o części swoich zmian informuje, o niektórych zaś dowiadujemy się po czasie, analizując wydajność witryny i doszukując się przyczyn spadków lub wzrostów. O wybranych zmianach algorytmu Google informuje tutaj: Google Search Status Dashboard

    Google Search Console


    Google Search Console to podstawowe narzędzie, dzięki któremu na bieżąco zbadamy stan naszej witryny. GSC wskaże, czy aby nie wykonujemy czynności, które mogą skutkować filtrem. Stąd też dowiemy się, jeżeli zostanie na nas nałożony filtr. Regularne monitorowanie kondycji strony w GSC pomoże nam trzymać rękę na pulsie i odpowiednio planować następne kroki.

    ➡️ Przeczytaj również: SEO - moda czy konieczność?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Patryk Wocka


    Kierownik i Główny Ekspert ds. SEO w Marketing Online. W firmie od ponad 10 lat odpowiedzialny za kompleksową realizację projektów SEO, obejmującą optymalizację witryn klientów i proces pozycjonowania na wybrane frazy kluczowe. Odpowiada również za nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektów SEO oraz szkolenia wewnętrzne pracowników z zakresu skutecznych metod pozycjonowania. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, kierunek: Informatyka i Ekonometria. Prywatnie, od wielu lat pasjonat i entuzjasta tematyki marketingu internetowego i technik pozycjonowania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski