Jak analizować link gap i jakie działania podjąć po analizie? (cz. 2/2)

W poprzednim artykule, poświęconym tematowi link gap, pisaliśmy, co to jest link gap oraz dlaczego jest istotny w digital marketingu. W części drugiej powiemy, jak przeprowadzić analizę link gap oraz jakie czynności wykonać później. Warto przeczytać!

➡️ Przeczytaj część pierwszą: Co to jest link gap, czyli jak tracimy linki do konkurencji?

Analiza link gap


Można śmiało rzec, że analiza link gap to niezwykle wartościowe narzędzie w arsenale każdego specjalisty SEO. Taka analiza pozwala zidentyfikować, które strony linkują do konkurencji, a nie do naszej witryny. Daje nam to wskazówkę, gdzie można pozyskać dodatkowe linki i wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Zobaczmy krok po kroku, jak właściwie przeprowadzić analizę link gap.

Wybór odpowiednich narzędzi


  • Ahrefs oferuje szczegółowe raporty porównujące nasz profil linkowy z profilem konkurencji.
  • SEMrush działa podobnie jak Ahrefs, pozwalając na dogłębną analizę linków.
  • Moz dostarcza przydatną funkcjonalność Link Intersect, która umożliwia porównanie profili linkowych.
  • Senuto zapewnia kompleksową analizę SEO, w tym również analizę link gap.
  • Linkhouse oferuje własny moduł do analizy link gap.

  • Zdefiniowanie konkurencji


  • Musimy określić, którzy spośród naszych konkurentów są dla nas najważniejsi.
  • Identyfikujemy konkurencyjne strony, które zajmują wysokie pozycje na słowa kluczowe, które nas interesują.

  • Porównanie profili linkowych


  • Wprowadzamy strony nasze oraz konkurencji do wybranego narzędzia z punktu 1.
  • Analizujemy raporty, zwracając uwagę na: liczbę linków (ile mamy linków w porównaniu z konkurentami), jakość linków (z jakich domen pochodzą linki i czy są to domeny o dobrej reputacji), anchor text (jakie frazy kluczowe są używane w tekstach linków oraz czy używamy właściwych), które strony linkują do konkurencji, ale nie do nas.

  • Co po analizie link gap? Następne kroki


    Dysponując wynikami prawidłowo przeprowadzonej analizy link gap, musimy zbudować odpowiednią strategię link building. Na co trzeba zwrócić uwagę?

    Ustalenie żelaznych priorytetów


  • Skupmy się na zdobywaniu linków z tych stron, które mają największy potencjał. Bierzmy pod uwagę witryny z jak najlepszą reputacją.
  • Zastanówmy się, które linki będą miały największy wpływ na nasze pozycjonowanie.

  • Analiza treści


  • Należy przeanalizować treści na stronach, które linkują do konkurencji - pod kątem tematów, jakości contentu, użytych słów kluczowych, przeznaczenia treści (do kogo jest kierowana i w jakim celu).
  • Potem trzeba stworzyć wysokiej jakości content, który będzie jeszcze lepszy niż to, co oferują konkurenci.
  • Jeśli nie prowadzimy własnego copywritingu, możemy zastosować outsourcing i zlecić ich tworzenie zewnętrznym specjalistom.

  • Budowanie wartościowych relacji


  • W tym momencie warto nawiązać kontakt z blogerami, właścicielami stron lub influencerami z naszej branży (influencer marketing).
  • Proponujemy współpracę, gościnne wpisy, wymianę linków. Dążymy do nawiązywania długotrwałych relacji.

  • Monitorowanie wyników


  • Regularnie monitorujemy nasze działania i ich wyniki.
  • Analizujemy, które strategie przynoszą najlepsze efekty.

  • Budowanie linków to proces, który wymaga czasu i konsekwencji. Nie oczekujmy natychmiastowych efektów.

    💡 Pamiętajmy ponadto o ważnych zasadach:

  • Jakość ponad ilość! Lepiej mieć kilka wysokiej jakości linków niż setki niskiej jakości.
  • Naturalność! Linki powinny wyglądać naturalnie. Unikajmy spamowych praktyk.
  • Długofalowość! Budowanie linków to proces, który wymaga czasu i konsekwencji.
  • Różnorodność! Linki powinny pochodzić z różnych źródeł (to tak zwana dywersyfikacja linków).

  • 💡 Dodatkowe wskazówki odnośnie link gap:

  • Link baiting. To strategia, której efektem jest to, że inne strony same będą chciały do nas linkować. Musimy w tym celu stworzyć wyjątkowy content, który będzie chętnie udostępniany i linkowany.
  • Guest posting. Pisząc gościnne wpisy na innych blogach, będziemy zachęcać do odwiedzin na naszej stronie.
  • Publikacje branżowe. Możemy występować na konferencjach lub publikować artykuły w czasopiśmie branżowym. Ma to szczególny wpływ na budowanie wizerunku eksperta i wzrost zaufania.

  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski