Analiza link gap
Można śmiało rzec, że analiza link gap to niezwykle wartościowe narzędzie w arsenale każdego specjalisty SEO. Taka analiza pozwala zidentyfikować, które strony linkują do konkurencji, a nie do naszej witryny. Daje nam to wskazówkę, gdzie można pozyskać dodatkowe linki i wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Zobaczmy krok po kroku, jak właściwie przeprowadzić analizę link gap.
Wybór odpowiednich narzędzi
Ahrefs oferuje szczegółowe raporty porównujące nasz profil linkowy z profilem konkurencji.
SEMrush działa podobnie jak Ahrefs, pozwalając na dogłębną analizę linków.
Moz dostarcza przydatną funkcjonalność Link Intersect, która umożliwia porównanie profili linkowych.
Senuto zapewnia kompleksową analizę SEO, w tym również analizę link gap.
Linkhouse oferuje własny moduł do analizy link gap.
Zdefiniowanie konkurencji
Musimy określić, którzy spośród naszych konkurentów są dla nas najważniejsi.
Identyfikujemy konkurencyjne strony, które zajmują wysokie pozycje na słowa kluczowe, które nas interesują.
Porównanie profili linkowych
Wprowadzamy strony nasze oraz konkurencji do wybranego narzędzia z punktu 1.
Analizujemy raporty, zwracając uwagę na: liczbę linków (ile mamy linków w porównaniu z konkurentami), jakość linków (z jakich domen pochodzą linki i czy są to domeny o dobrej reputacji), anchor text (jakie frazy kluczowe są używane w tekstach linków oraz czy używamy właściwych), które strony linkują do konkurencji, ale nie do nas.
Co po analizie link gap? Następne kroki
Dysponując wynikami prawidłowo przeprowadzonej analizy link gap, musimy zbudować odpowiednią strategię link building. Na co trzeba zwrócić uwagę?
Ustalenie żelaznych priorytetów
Skupmy się na zdobywaniu linków z tych stron, które mają największy potencjał. Bierzmy pod uwagę witryny z jak najlepszą reputacją.
Zastanówmy się, które linki będą miały największy wpływ na nasze pozycjonowanie.
Analiza treści
Należy przeanalizować treści na stronach, które linkują do konkurencji - pod kątem tematów, jakości contentu, użytych słów kluczowych, przeznaczenia treści (do kogo jest kierowana i w jakim celu).
Potem trzeba stworzyć wysokiej jakości content, który będzie jeszcze lepszy niż to, co oferują konkurenci.
Jeśli nie prowadzimy własnego copywritingu, możemy zastosować outsourcing i zlecić ich tworzenie zewnętrznym specjalistom.
Budowanie wartościowych relacji
W tym momencie warto nawiązać kontakt z blogerami, właścicielami stron lub influencerami z naszej branży (influencer marketing).
Proponujemy współpracę, gościnne wpisy, wymianę linków. Dążymy do nawiązywania długotrwałych relacji.
Monitorowanie wyników
Regularnie monitorujemy nasze działania i ich wyniki.
Analizujemy, które strategie przynoszą najlepsze efekty.
Budowanie linków to proces, który wymaga czasu i konsekwencji. Nie oczekujmy natychmiastowych efektów.
💡
Pamiętajmy ponadto o ważnych zasadach:
Jakość ponad ilość! Lepiej mieć kilka wysokiej jakości linków niż setki niskiej jakości.
Naturalność! Linki powinny wyglądać naturalnie. Unikajmy spamowych praktyk.
Długofalowość! Budowanie linków to proces, który wymaga czasu i konsekwencji.
Różnorodność! Linki powinny pochodzić z różnych źródeł (to tak zwana dywersyfikacja linków).
💡
Dodatkowe wskazówki odnośnie link gap:
Link baiting. To strategia, której efektem jest to, że inne strony same będą chciały do nas linkować. Musimy w tym celu stworzyć wyjątkowy content, który będzie chętnie udostępniany i linkowany.
Guest posting. Pisząc gościnne wpisy na innych blogach, będziemy zachęcać do odwiedzin na naszej stronie.
Publikacje branżowe. Możemy występować na konferencjach lub publikować artykuły w czasopiśmie branżowym. Ma to szczególny wpływ na budowanie wizerunku eksperta i wzrost zaufania.
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!