Jak AI rewolucjonizuje SEO: Narzędzia, szanse i dalsza przyszłość

Nie da się ukryć: sztuczna inteligencja mocno wpływa na wiele dziedzin naszego życia, w tym marketing internetowy. Wprowadza nowe narzędzia i trendy, a specjaliści SEO muszą się do nich dostosować, jeśli chcą pozycjonować strony z użyciem najnowszych technologii. W tym artykule powiemy, jakie są kategorie narzędzi AI używanych do celów SEO, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pozycjonowaniu oraz jakie niesie szanse i zagrożenia. Zachęcamy do lektury.

Narzędzia AI wykorzystywane w SEO


Zacznijmy od narzędzi, opartych na sztucznej inteligencji, które mogą być przydatne w działaniach SEO. Narzędzia AI, które możemy wykorzystywać w działaniach SEO, da się podzielić na 5 kategorii. Przyjrzyjmy się im.

Narzędzia do analizy słów kluczowych


AI jest w stanie analizować ogromne ilości danych związanych ze słowami kluczowymi. Następnie pomaga w identyfikowaniu tych najbardziej wartościowych dla naszej strony. Narzędzia te pomagają w zrozumieniu intencji użytkowników i dostarczeniu treści odpowiadających ich potrzebom. W końcu, jak niejednokrotnie podkreślaliśmy, wartość i użyteczność dla użytkownika jest naszym absolutnym priorytetem.

Generatory treści


AI może generować treści na podstawie danych wejściowych, co przyspiesza proces tworzenia treści na stronę. Jednak należy pamiętać, że treści wygenerowane przez AI muszą być nadal redagowane i dostosowane do potrzeb użytkowników. Generatory treści mogą być przydatnym narzędziem, jednak powinniśmy korzystać z nich jako ze wsparcia, a nie głównego dostawcy treści. O automatycznie generowanym contencie piszemy w artykule: Auto-generated content. Czy to dobry pomysł? Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią!

AI w SEO

ChatGPT, najpopularniejsze narzędzie do generowania treści tekstowych, oparte na funkcjonalności czatu. Oferuje także generator obrazów DALL-E.

AI w SEO

Stable Diffusion, narzędzie do generowania grafik.

Narzędzia do analizy danych i prognostyki


AI możemy wykorzystywać do analizowania danych z różnych źródeł, w tym danych analitycznych, trendów wyszukiwania i danych na temat konkurencji. Dzięki temu możliwe jest prognozowanie zmian w algorytmach wyszukiwania i dostosowanie naszej strategii SEO.

Narzędzia do optymalizacji treści


AI pomaga w optymalizacji treści pod kątem SEO. Dokonuje tego poprzez sugestie dotyczące słów kluczowych, struktury treści, długości tekstu i innych czynników wpływających na pozycje w wynikach wyszukiwania.

AI w SEO

ZeroGPT, narzędzie służące do wykrywania treści, stworzonych przez AI.

Narzędzia do link buildingu


AI potrafi analizować profile linków i identyfikować potencjalne miejsca do ich budowania. Może oceniać jakość linków w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Każda z tych kategorii posługuje się specjalnymi narzędziami, opartymi na sztucznej inteligencji. Dokonaliśmy testów wybranych narzędzi i podzieliliśmy je na takie, które warto wypróbować oraz takie, które nie spełniły naszych oczekiwań. Wszystkie opisujemy w artykule: Narzędzia AI w Digital Marketingu. Zachęcamy do własnoręcznego przetestowania narzędzi i zaadaptowania ich do wybranych dziedzin prowadzonej strategii marketingu internetowego.

Przeczytaj artykuł: Narzędzia AI w Digital Marketingu

Sam Google korzysta ze sztucznej inteligencji nie od dziś. Sztandarowy przykład to algorytm RankBrain. Jest to system sztucznej inteligencji, który ma za zadanie analizę zapytań użytkowników. Poprzez uczenie maszynowe dąży do lepszego rozumienia i interpretacji tego, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Głównym elementem zapytania jest słowo kluczowe. RankBrain ma na celu zrozumienie kontekstu keywordu i dopasowanie do niego wyników. Skupia się zwłaszcza na niejasnych i nieprecyzyjnych zapytaniach użytkowników. Niektórzy internauci formułują zapytania niebezpośrednio, lecz wciąż chcą otrzymać konkretne odpowiedzi. RankBrain uczy się rozumieć język i dostarczać wyniki mimo nieidealnej formy wpisanego hasła.

Innym przykładem wykorzystania sztucznej inteligencji przez giganta wśród wyszukiwarek jest Asystent Google, a także mapy, które na bieżąco analizują określone czynniki, by dopasować trasę do naszych potrzeb.

Sztuczna inteligencja wspiera działanie coraz większej części algorytmów wyszukiwarki Google. Ogromna, złożona maszyna, dokonująca niezliczonych kalkulacji w każdej chwili nie mogłaby się obyć bez wsparcia AI przy tak szybkim rozwoju Internetu i zmieniających się potrzebach użytkowników, a także trendach i wydarzeniach na świecie.

Korzyści z wykorzystania AI w strategii SEO


Nowe technologie, oparte na sztucznej inteligencji, to potencjalne korzyści dla naszych działań marketingu internetowego. Między innymi:

  • Poprawa precyzji i skuteczności. Narzędzia AI mogą pomóc w lepszym zrozumieniu danych i trendów. To umożliwia lepsze podejmowanie decyzji i optymalizację strategii. Sztuczna inteligencja jest w stanie analizować ogromne ilości danych w krótkim czasie.
  • Oszczędność czasu. Automatyzacja wielu procesów SEO za pomocą narzędzi AI pomaga zaoszczędzić czas i wysiłek potrzebny do manualnego wykonywania zadań.
  • Zwiększenie konkurencyjności. Korzystanie z zaawansowanych narzędzi AI pomaga w uzyskaniu przewagi nad konkurencją poprzez lepszą optymalizację strony i dostarczanie bardziej wartościowych treści dla użytkowników. Nie da się ukryć, że chcący być na czasie marketerzy nie mogą zignorować technologicznej rewolucji, jaką jest sztuczna inteligencja.
  • Lepsze zrozumienie intencji użytkowników. AI może pomóc w lepszym zrozumieniu intencji wyszukiwania użytkowników. Dostarczy nam treści, które są bardziej relewantne i wartościowe. Pamiętajmy jednak, by wszystkie porcje danych, dostarczanych przez sztuczną inteligencję, poddawać analizie i krytyce. Dotyczy to zarówno SEO, jak i innych dziedzin, do których wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. AI jest tylko narzędziem i nie zawsze w pełni pojmuje złożone intencje i potrzeby człowieka, będące wypadkową czynników psychologicznych, społecznych, politycznych czy zdrowotnych.

  • Czy AI to świetlana przyszłość SEO? Potencjalne zagrożenia


    Wraz z pojawieniem się sztucznej inteligencji na rynku wybrzmiały głosy, które jednoznacznie potępiały jej wykorzystanie i doskonalenie. Bez wątpienia część z nich jest rozsądna, dlatego warto przyjrzeć się również pułapkom, związanym z AI. Podpowiadamy przy okazji, jak z nich wybrnąć.

    AI w SEO

    Wprawdzie raczej nie spotka nas ponura wizja rozwoju sztucznej inteligencji, którą znamy z kina i literatury, jednak powtarzające się motywy przyzwyczaiły nas do tego, by technologiczne przełomy traktować z ostrożnością. Jednym z przykładów takiej sztucznej inteligencji, która znacznie wyprzedziła ludzki umysł, jest komputer HAL 9000. Kadr z filmu 2001: Odyseja kosmiczna (reż. Stanley Kubrick, 1968)

  • Wielu twórców graficznych - rysowników, ilustratorów i projektantów - jest mocno przeciwnych sztucznej inteligencji, gdyż za jej pomocą można szybko wygenerować obrazy, które łudząco przypominają ich własną pracę, tym samym jej ich pozbawiając. Dlatego przy korzystaniu z AI w celach generowania grafiki powinniśmy mieć na uwadze ten aspekt i korzystać z niej rozsądnie. Masowe produkowanie grafik nie jest dobrym pomysłem, zwłaszcza że z czasem zauważymy pewien schemat i szablon, według których są tworzone. Dlatego jeśli pragniemy oryginalności, a przede wszystkim docenienia wkładu w oczach użytkowników, lepiej skorzystać z pracy rąk ludzkich lub w ostateczności połączyć oba podejścia.
  • Zbyt duże poleganie na algorytmach AI może doprowadzić do sytuacji, w której tracimy częściowo kontrolę nad strategią SEO. Występuje wówczas ryzyko zaniedbania aspektów, które są istotne dla użytkowników, takie jak użyteczność i wartość treści. Pamiętajmy, że AI jedynie odtwarza i dostarcza nam to, o co poprosimy, ale to my powinniśmy znać potrzeby naszych odbiorców.
  • Nadmierne uogólnienie i uproszczenie treści. Sztuczna inteligencja często uogólnia treści i podaje je w sposób bezkontekstowy, co może sprawić, że te nie będą dopasowane do naszej grupy docelowej. Skupienie się na potrzebach i wymaganiach tej grupy powinno leżeć u podstaw tworzenia treści.
  • Ryzyko nadużycia. Ponieważ AI pozwala na szybkie i masowe produkowanie treści, istnieje niebezpieczeństwo wykorzystania jej w celach spamowych. Content produkowany według podejścia ilościowego może być wykorzystany do manipulowania wynikami wyszukiwania poprzez nasycanie słowami kluczowymi. Nie niesie to żadnej wartości dla użytkownika, zaś sama wyszukiwarka może nałożyć karę za takie postępowanie. Dlatego w procesie tworzenia treści możemy wspierać się AI, ale na pewno nie opierać na niej całego procesu. Sztuczna inteligencja może podpowiedzieć nam nowe tematy, pomóc przeredagować tekst, podsunąć kilka zdań, ale to do nas należy zadanie stworzenia unikalnej, wartościowej treści, która - zadowalając użytkowników - pomoże nam zdobyć wyższe pozycje w SERP.
  • Koszt narzędzi AI. Część nowoczesnych, zaawansowanych narzędzi AI dla SEO potrafi być kosztowna. Dlatego w planowaniu budżetu danej strategii musimy zastanowić się, czy na pewno wszystkie lub część działań chcemy wykonywać za pomocą sztucznej inteligencji.
  • Wybór właściwego podejścia. Rola UX w SEO a AI


    Tak jak wcześniej zaznaczyliśmy - sztuczna inteligencja w działaniach SEO może być cennym wsparciem, jednak nie powinniśmy opierać na niej całości obowiązków i strategii. Bardzo istotnym aspektem przy projektowaniu działań SEO jest SXO, czyli podejście łączące w sobie SEO oraz UX (User Experience - doświadczenie użytkownika). SXO (Search Experience Optimization) dąży do maksymalizacji zadowolenia użytkownika z korzystania ze strony przy jednoczesnej dbałości o spełnienie wymogów pozycjonowania, pozwalających na osiągnięcie najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Działania SXO to m.in. badanie słów kluczowych i konkurencji, optymalizacja strony, ulepszenie responsywności, poprawa szybkości ładowania, optymalizacja nawigacji po stronie. Pełen zakres działań SXO oraz cenne wskazówki opisujemy w artykule: SXO, czyli SEO+UX. Jak strategia wpływa na pozycjonowanie?

    Innym aspektem użyteczności strony, będącym elementem UX, jest UI - User Interface. Do zadań UI Designera należy optymalizacja interfejsu użytkownika, czyli wszystkich elementów, które służą dialogowi między stroną a odbiorcą. Polecamy artykuł na ten temat: UI, czyli User Interface, a UX i SEO strony

    Wymienione wyżej działania z zakresu UX mogą być wspierane przez sztuczną inteligencję. Jednak, jak już wspomnieliśmy, pamiętajmy przede wszystkim o użyteczności i wartości dla odbiorcy strony. To dla niego projektujemy jej wygląd i wszystkie dostępne opcje, a także piszemy treść i łączymy wszystko w spójną całość. Dlatego, mając użytkownika jako priorytet i wspierając odpowiednio zaplanowane działania sztuczną inteligencją, mamy szansę na maksymalizację zadowolenia odbiorcy, zdobycie wyższych pozycji w SERP i zwiększenie konwersji. AI to przydatne narzędzie, które pozwoli nam zaoszczędzić sporo czasu i zautomatyzować część procesów, ale osiągniemy optymalne efekty tylko przy umiejętnym wykorzystaniu możliwości sztucznej inteligencji, nie zaś złożeniu wszystkich naszych obowiązków na jej barki.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli planujesz zawodowo zająć się Content marketingiem lub nadzorować podwykonawców, pragniesz poznać tajniki optymalizacji treści, nauczyć się wykorzystania AI do tworzenia contentu oraz chcesz wykorzystać w pełni potencjał Content marketingu do realizacji celów biznesowych - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapisz się na szkolenie Content Marketing z AI i UX już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski