Jak influencerzy wpływają na naszą markę?
Powiedzieliśmy już, że influencerzy - czyli znane i wpływowe osoby związane z daną branżą - mają siłę oddziaływania na poglądy, zachowania, opinie i decyzje osób, wchodzących w ich grono docelowe. My, jako marka, nawiązując współpracę z influencerami, zyskujemy szansę dotarcia z naszą ofertą produktów i usług do tych właśnie odbiorców, których uwagę owi influencerzy zdążyli już sobie zaskarbić. Poza kreowaniem decyzji zakupowych - często jeden prosty post na Instagramie, np. znanego sportowca, potrafi wywołać szał zakupowy, np. obuwia sportowego - influencerzy kształtują dwa ważne czynniki: autorytet marki oraz
świadomość marki (brand awareness).
Wzrost autorytetu marki
Dzięki współpracy z influencerami rośnie zaufanie do naszej marki oraz jej wiarygodność. Przede wszystkim influencerzy - ci, którzy są uznawani za ekspertów w danej branży - przekazują rzetelną wiedzę i godne zaufania rekomendacje. Ponadto rekomendacje osób cieszących się autorytetem są znacznie lepiej postrzegane niż zwykłe reklamy produktowe.
Lepsze SEO. Współpraca z influencerami często owocuje zdobyciem wartościowych linków zwrotnych (backlinków) z ich stron lub blogów. Poprawia to ranking naszej strony w wyszukiwarkach. Linki do strony, umieszczane w postach na mediach społecznościowych influencerów, generują duży ruch i zwiększają liczbę odwiedzin. Wpływa to pozytywnie na algorytmy wyszukiwarek, wysyłając im wartościowe sygnały, dzięki którym podwyższą pozycję naszej strony w SERP.
Wartościowy content. Współpraca z influencerem to okazja do tego, by publikował jakościowe, edukacyjne treści na temat naszej oferty (np. pokazywał jak korzystać z produktów, podkreślał zalety skorzystania z usług i tak dalej). Ponadto szczegółowe recenzje i testy produktów mogą przekonywać konsumentów co do jakości oferty. Dodatkowy plus, jeśli takie treści zostaną przygotowane w sposób nieszablonowy i kreatywny.
Wzrost świadomości marki
Dzięki współpracy z influencerami zyskujemy szansę na poszerzenie zasięgu odbiorców. Influencerzy, którzy cieszą się dużą publicznością, niejako dzielą się nią z nami, kiedy nawiązujemy współpracę. Jako marka docieramy do nowych odbiorców, jak i potencjalnych klientów. Do tego jeśli zadbamy o to, by influencer miał grupę odbiorców zgodną z grupą docelową naszej marki, dotrzemy jednocześnie do odpowiedniego grona, bardziej zainteresowanego naszą ofertą.
Zwiększenie zaangażowania wśród odbiorców. Influencerzy mają duże grono odbiorców nie bez powodu - ich posty wywołują emocje, zachęcają do dyskusji, są przemyślane pod kątem kreatywnym i marketingowym. Zdjęcia, filmy, relacje influencerów mają wysoki potencjał zwiększania zaangażowania - nie chodzi tylko o lajki, komentarze i udostępnienia, ale i zachęcanie do dalszych czynności, takich jak odwiedzenie naszej strony, przejrzenie oferty sklepu czy dokonanie zakupu lub rezerwacji. Ponadto organizowanie konkursów i rozdań we współpracy z influencerem angażuje obserwujących (mogą w końcu otrzymać coś za darmo lub niewielkim wysiłkiem) i buduje więź z marką.
Budowanie świadomości poprzez opowiadanie historii. Czyli innymi słowy: storytelling, technika niejednokrotnie przywoływana na stronach naszego bloga. Influencerzy często dzielą się osobistymi historiami związanymi z marką lub produktem, co buduje więzi z konsumentami. Przykładów storytellingu jest mnóstwo, a z tej strategii korzystają chętnie mniejsze i większe firmy - z polskiego rynku niekwestionowanym mistrzem storytellingu jest chociażby Allegro. Więcej o tej technice przeczytasz tutaj: Storytelling w Content Marketingu - jak historie wpływają na odbiór treści?
Wielu influencerów angażuje się w akcje charytatywne - jedną z najpopularniejszych w Polsce jest oczywiście Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. W tym roku (2024) aktorzy z Teatru 6.piętro - Janusz Chabior, Michał Żebrowski, Borys Szyc - wzięli udział w spocie, publikowanym w social mediach teatru, zachęcającym do licytacji w ramach Orkiestry. Zbiórka na szczytny cel, ale i kształtowanie postaw odbiorców, nakłanianie do decyzji - dzięki influencer marketingowi akcja osiąga tak ogromną skalę, że niemal co roku bite są kolejne rekordy.
Przykłady wpływu influencerów na autorytet oraz świadomość marki:
Recenzje technologiczne - influencerzy technologiczni recenzują nowy gadżet, zwiększając zaufanie do marki z branży technologicznej, prezentując jej produkty jako nowoczesne i wartościowe.
Moda i uroda - influencerzy w branży beauty testują i polecają kosmetyki, w ten sposób nie tylko zwiększając ich sprzedaż, ale i budując wizerunek marki jako lidera w dziedzinie jakości i innowacyjności kosmetycznej.
Fitness i zdrowie - trenerzy fitness dzielą się swoimi wynikami i efektami ćwiczeń z użyciem produktów marki. W ten sposób zwiększają jej autorytet w branży zdrowia i fitnessu.
Przykład postu influencerki z Instagrama, rekomendującego produkty, które wypróbowała i chętnie kupi ponownie. Post pokazuje, do czego wykorzystała dane produkty, buduje świadomość marki wśród odbiorców influencerki, zachęca ich również do skorzystania z produktów tak, jak ona to zrobiła. Często taki post składa się z dwóch części - grafiki przedstawiają produkty, a opis pod zdjęciami zapewnia szczegóły, np. jak z czego korzystać i dlaczego warto.