Influencer marketing – dlaczego warto z niego skorzystać? (cz. 2 z 2)

W poprzedniej części artykułu o influencer marketingu powiedzieliśmy, czym charakteryzuje się ta strategia i jakie ma cele. Opisaliśmy też typy influencerów, przykłady działań influencer marketingu i kroki, jakie należy podjąć, by go realizować. W drugiej części przyglądamy się dalszym aspektom i działaniom tej strategii - warto przeczytać!

➡️ Przeczytaj część pierwszą: Influencer marketing - dlaczego warto z niego skorzystać? (cz. 1)

Jak influencerzy wpływają na naszą markę?


Powiedzieliśmy już, że influencerzy - czyli znane i wpływowe osoby związane z daną branżą - mają siłę oddziaływania na poglądy, zachowania, opinie i decyzje osób, wchodzących w ich grono docelowe. My, jako marka, nawiązując współpracę z influencerami, zyskujemy szansę dotarcia z naszą ofertą produktów i usług do tych właśnie odbiorców, których uwagę owi influencerzy zdążyli już sobie zaskarbić. Poza kreowaniem decyzji zakupowych - często jeden prosty post na Instagramie, np. znanego sportowca, potrafi wywołać szał zakupowy, np. obuwia sportowego - influencerzy kształtują dwa ważne czynniki: autorytet marki oraz świadomość marki (brand awareness).

Wzrost autorytetu marki


  • Dzięki współpracy z influencerami rośnie zaufanie do naszej marki oraz jej wiarygodność. Przede wszystkim influencerzy - ci, którzy są uznawani za ekspertów w danej branży - przekazują rzetelną wiedzę i godne zaufania rekomendacje. Ponadto rekomendacje osób cieszących się autorytetem są znacznie lepiej postrzegane niż zwykłe reklamy produktowe.
  • Lepsze SEO. Współpraca z influencerami często owocuje zdobyciem wartościowych linków zwrotnych (backlinków) z ich stron lub blogów. Poprawia to ranking naszej strony w wyszukiwarkach. Linki do strony, umieszczane w postach na mediach społecznościowych influencerów, generują duży ruch i zwiększają liczbę odwiedzin. Wpływa to pozytywnie na algorytmy wyszukiwarek, wysyłając im wartościowe sygnały, dzięki którym podwyższą pozycję naszej strony w SERP.
  • Wartościowy content. Współpraca z influencerem to okazja do tego, by publikował jakościowe, edukacyjne treści na temat naszej oferty (np. pokazywał jak korzystać z produktów, podkreślał zalety skorzystania z usług i tak dalej). Ponadto szczegółowe recenzje i testy produktów mogą przekonywać konsumentów co do jakości oferty. Dodatkowy plus, jeśli takie treści zostaną przygotowane w sposób nieszablonowy i kreatywny.

  • Wzrost świadomości marki


  • Dzięki współpracy z influencerami zyskujemy szansę na poszerzenie zasięgu odbiorców. Influencerzy, którzy cieszą się dużą publicznością, niejako dzielą się nią z nami, kiedy nawiązujemy współpracę. Jako marka docieramy do nowych odbiorców, jak i potencjalnych klientów. Do tego jeśli zadbamy o to, by influencer miał grupę odbiorców zgodną z grupą docelową naszej marki, dotrzemy jednocześnie do odpowiedniego grona, bardziej zainteresowanego naszą ofertą.
  • Zwiększenie zaangażowania wśród odbiorców. Influencerzy mają duże grono odbiorców nie bez powodu - ich posty wywołują emocje, zachęcają do dyskusji, są przemyślane pod kątem kreatywnym i marketingowym. Zdjęcia, filmy, relacje influencerów mają wysoki potencjał zwiększania zaangażowania - nie chodzi tylko o lajki, komentarze i udostępnienia, ale i zachęcanie do dalszych czynności, takich jak odwiedzenie naszej strony, przejrzenie oferty sklepu czy dokonanie zakupu lub rezerwacji. Ponadto organizowanie konkursów i rozdań we współpracy z influencerem angażuje obserwujących (mogą w końcu otrzymać coś za darmo lub niewielkim wysiłkiem) i buduje więź z marką.
  • Budowanie świadomości poprzez opowiadanie historii. Czyli innymi słowy: storytelling, technika niejednokrotnie przywoływana na stronach naszego bloga. Influencerzy często dzielą się osobistymi historiami związanymi z marką lub produktem, co buduje więzi z konsumentami. Przykładów storytellingu jest mnóstwo, a z tej strategii korzystają chętnie mniejsze i większe firmy - z polskiego rynku niekwestionowanym mistrzem storytellingu jest chociażby Allegro. Więcej o tej technice przeczytasz tutaj: Storytelling w Content Marketingu - jak historie wpływają na odbiór treści?

  • Wielu influencerów angażuje się w akcje charytatywne - jedną z najpopularniejszych w Polsce jest oczywiście Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. W tym roku (2024) aktorzy z Teatru 6.piętro - Janusz Chabior, Michał Żebrowski, Borys Szyc - wzięli udział w spocie, publikowanym w social mediach teatru, zachęcającym do licytacji w ramach Orkiestry. Zbiórka na szczytny cel, ale i kształtowanie postaw odbiorców, nakłanianie do decyzji - dzięki influencer marketingowi akcja osiąga tak ogromną skalę, że niemal co roku bite są kolejne rekordy.

    Influencer Marketing WOŚP

    Przykłady wpływu influencerów na autorytet oraz świadomość marki:

  • Recenzje technologiczne - influencerzy technologiczni recenzują nowy gadżet, zwiększając zaufanie do marki z branży technologicznej, prezentując jej produkty jako nowoczesne i wartościowe.
  • Moda i uroda - influencerzy w branży beauty testują i polecają kosmetyki, w ten sposób nie tylko zwiększając ich sprzedaż, ale i budując wizerunek marki jako lidera w dziedzinie jakości i innowacyjności kosmetycznej.
  • Fitness i zdrowie - trenerzy fitness dzielą się swoimi wynikami i efektami ćwiczeń z użyciem produktów marki. W ten sposób zwiększają jej autorytet w branży zdrowia i fitnessu.


  • Przykład postu influencerki z Instagrama, rekomendującego produkty, które wypróbowała i chętnie kupi ponownie. Post pokazuje, do czego wykorzystała dane produkty, buduje świadomość marki wśród odbiorców influencerki, zachęca ich również do skorzystania z produktów tak, jak ona to zrobiła. Często taki post składa się z dwóch części - grafiki przedstawiają produkty, a opis pod zdjęciami zapewnia szczegóły, np. jak z czego korzystać i dlaczego warto.

    Influencerzy a decyzje zakupowe


    Wspomnieliśmy już, że influencerzy mają siłę kształtowania - nie tylko poglądów swoich odbiorców, ale i świadomości i autorytetu marki, jak i decyzji zakupowych konsumentów. To jeden z głównych powodów, dla których firmy decydują się na nawiązanie takiej współpracy - w końcu celem jest dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży. Wobec tego - jak influencerzy kształtują te decyzje?

  • Budują zaufanie i autentyczność - influencerzy, którzy oparli swoją wieloletnią działalność na byciu godnymi zaufania, mają zdolność przekonania odbiorców co do słuszności skorzystania z oferty marki. Korzystają przy tym ze storytellingu, o którym wspominaliśmy wcześniej - opowiadając personalne historie pokazują, jak przykładowo dowiedzieli się o marce i stwierdzili, że będą z niej korzystać.
  • Prowadzą demonstracje produktów i usług - przede wszystkim recenzje i testy, oparte na rzetelności i wnikliwym sprawdzeniu zalet i wad. Pokazują działanie, opisują szczegóły. Mówią, czego można spodziewać się po zakupie. Do demonstracji zalicza się też unboxing, czyli doświadczenie z otwierania paczki z produktami, pokazane na wideo. W ten sposób odbiorcy widzą produkt "w akcji".


  • Popularnym w Polsce influencerem z branży kulinarnej jest Szymon Nyczke, znany jako Książulo, który wraz z przyjacielem Maciejem "Wojkiem" Wojasem recenzuje różne lokale gastronomiczne - od restauracji, które brały udział w "Kuchennych rewolucjach" Magdy Gessler, przez pizzerie i bary, aż po street food, a zwłaszcza kebaby, z których jedzenia obaj panowie są znani. Książulo i Wojek są aktywni w social mediach, będąc w stałym kontakcie z fanami, pytając ich o opinie i niejednokrotnie testując lokale, polecane przez odbiorców ich treści. Same treści cechują się bardzo luźnym podejściem i zabawną oprawą, jednocześnie zachowując to, do czego ich twórcy nas przyzwyczaili - rzetelność i sprawiedliwość w ocenie; twórcy podchodzą do sprawy profesjonalnie, biorąc pod uwagę nie tylko smak, ale i podanie, wagę, skład i wizualną prezentację dań i lokali. Dodatkowo kształtują zachowania swoich odbiorców, zachęcając do wychodzenia z domu i próbowania nowych smaków. Dzięki temu YouTuberzy (bo tam głównie działają, choć są obecni na wszystkich social media, w tym Instagramie i TikToku) zaskarbili sobie zaufanie i szacunek swoich fanów, którzy potrafią pod nowymi filmami twórców "nabić" nawet milion wyświetleń w ciągu zaledwie 24 godzin od publikacji!

  • Zapewniają dostęp do unikalnych ofert - np. są to kody rabatowe, ekskluzywne promocje (z wykorzystaniem tajemnego kodu, który podają w swoich social mediach). Takie kody motywują do dokonania zakupu, ponadto dając dostęp do specjalnych produktów, dostępnych tylko w taki sposób, dodatkowo będących w bardzo ograniczonej liczbie.
  • Społeczny dowód słuszności - widząc, że produkty są używane i polecane przez ludzi, których podziwiają i którym ufają, odbiorcy są skłonniejsi do ich zakupu.
  • Budowanie FOMO - czyli Fear Of Missing Out, "lęku przed przegapieniem". Influencerzy informują swoich odbiorców o ofertach ograniczonych czasowo (łączy się to ze wspomnianymi ekskluzywnymi ofertami, promocjami i kodami rabatowymi), budując napięcie i zachęcając ich do skorzystania z tych ofert, nim nakład produktów się skończy bądź upłynie określony czas. To właśnie tak zwany "strach przed przegapieniem okazji", który odnosi się tak do produktów i usług, co na przykład wydarzeń - koncertów, pokazów, gali i tym podobnych.
  • Influencer marketing - dodatkowe wskazówki 💡


    Czyli co jeszcze warto wiedzieć o strategii marketingowej, opartej na współpracy ze znanymi w branży osobistościami:

  • Warto współpracować z influencerami - lecz niekoniecznie zawsze z tymi największymi. Nano- i mikroinfluencerzy, choć mają mniejszą społeczność, to cieszącą się większym zaangażowaniem i przywiązaniem, co ma szansę pozytywnie wpłynąć na budowanie wizerunku i zaufania wobec naszej marki. Poza tym koszty współpracy z mniejszymi influencerami będą niższe.
  • Warto stawiać na długoterminowe relacje. Stała kooperacja z influencerem to wieloletnie nakłady pracy, jednak przyniosą nam autentyczne i konsekwentne promowanie marki. Ostatecznie marka na stałe wiąże się z daną osobą, która staje się jej twarzą - np. aktor Marek Kondrat i ING Bank Śląski. Kondrat jest twarzą banku od 1998 roku! I choć jest aktorem, a nie finansistą czy bankierem, to szacunek i rozpoznawalność, jakimi się cieszy, zadecydowały o tym, że bank wybrał go do swoich kampanii reklamowych. Podobnie Radek Kotarski został twarzą Banku Millennium. Kotarski jest dziennikarzem, pisarzem, przedsiębiorcą i twórcą treści edukacyjnych, cieszącym się uznaniem i kojarzonym z dużą wiedzą na różne tematy. Nic więc dziwnego, że Millennium wybrało go do swych kampanii, stawiając na pozytywny wizerunek, który wykreował.


  • Nasza kampania powinna być dostosowana do stylu, którym cechuje się influencer. To aspekt, o którym już pisaliśmy - czyli marka oraz influencer muszą mieć cele, wizję i metody, które się pokrywają. Chodzi o spójność przekazu - marki nie może reklamować osoba, która powszechnie kojarzy się z wartościami, które zaprzeczają tym, które promuje owa marka.
  • Eksperymentujmy z różnymi formatami treści. Nie tylko zdjęcia, wideo i relacje! Może warto wypróbować live stream z influencerem? Albo nagrać podcast? W ten sposób uróżnorodnimy nasz content i mocniej zaangażujemy odbiorców.
  • Pamiętajmy, by na bieżąco monitorować wyniki kampanii i optymalizować ją.

  • ➡️ Przeczytaj również: Jak zaciekawić czytelnika tytułem artykułu? 7 wskazówek

    Influencer marketing to strategia, która zakorzeniła się w social mediach. W naszej Akademii Marketing Online prowadzimy profesjonalne Szkolenie z Meta Ads - czyli platformy reklamowej Meta. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty na Facebooku w swojej firmie - Szkolenie z Meta Ads jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski