Influencer marketing - co to jest?
Influencer marketing to - jak wspomniano we wstępie - strategia marketingowa, polegająca na współpracy ze znanymi w branży osobistościami, które zdobyły popularność dzięki autentyczności, wiedzy lub osobowości. W zależności od branży mogą to być piosenkarze, aktorzy, sportowcy, celebryci, osoby znane z social mediów (np. YouTube'a czy Instagrama), a nawet politycy. Influencerzy cechują się tym, że mają dużą i bardzo zaangażowaną grupę odbiorców - zatem kiedy nawiązujemy z nimi współpracę, mamy już "podaną na talerzu" grupę docelową. Taka współpraca ma na celu promowanie marki i jej oferty produktów oraz usług.
Polscy influencerzy z różnych branż: kulinarnej (Robert Makłowicz), sportowej (Iga Świątek), aktorskiej/celebryckiej (Julia Wieniawa)
Influencerzy mają ponadto jedną bardzo istotną cechę: wywołują emocje. Pozytywne, negatywne, mieszane - lecz wciąż emocje, a to dzięki nim między innymi budowana jest świadomość marki, produktu, usługi. Poprzez skojarzenia emocjonalne odbiorcy lepiej zapamiętują daną osobę, jak i powiązaną z nią markę. Możemy lubić lub nie przepadać za wieloma z influencerów, jednak nie da się im odmówić tego, że na stałe zapadają w pamięć, kojarzą się nierozerwalnie z określonymi branżami, są rozpoznawalni i umieją dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, czy to przez posiadaną wiedzę, wygłaszane opinie, reklamowane produkty i usługi czy też wywoływane kontrowersje.
Zagraniczni influencerzy z różnych branż: artystycznej (Taylor Swift), sportowej (Leo Messi), rozrywkowej (Bill Burr)
Influencer marketing - cele
Przyjrzyjmy się celom, jakie pozwala nam spełnić influencer marketing, czyli opieranie strategii marketingowej na współpracy ze znanymi osobistościami.
Zwiększenie świadomości marki - dzięki ogromnemu zasięgowi, jakim cieszą się influencerzy, marka ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Budowanie zaufania i autentyczności - rekomendacje od influencerów są często postrzegane jako bardziej autentyczne niż tradycyjne reklamy. Ludzie chętniej zaufają komuś, kogo darzą sympatią i szacunkiem - jeżeli Leo Messi poleca buty sportowe, możemy uznać, że wie, o czym mówi!
Zwiększenie zaangażowania - kampanie z influencerami generują większe zaangażowanie w postaci lajków, komentarzy i udostępnień.
Zwiększenie sprzedaży - bezpośrednie rekomendacje i recenzje zachęcają do zakupu produktów lub usług.
Pozyskiwanie nowych klientów - influencer marketing pozwala na docieranie do nowych grup odbiorców, często nieosiągalnych tradycyjnymi kanałami marketingowymi. Innymi słowy: nawiązując współpracę z danym influencerem, zyskujemy dostęp do jego grona odbiorców, których mamy szansę przekształcić w klientów.