Influencer marketing – dlaczego warto z niego skorzystać? (cz. 1 z 2)

Jako chcąca się wyróżnić w cyfrowym świecie marka mamy możliwość nawiązania współpracy ze znanymi w danej branży osobami - czyli influencerami (influence - wpływ, to influence - wywierać wpływ, influencer - osoba wywierająca wpływ). Dzięki takiej kooperacji zwiększymy świadomość marki, zyskamy szansę kojarzenia się z popularną twarzą, wpłyniemy na decyzje zakupowe potencjalnych klientów.

Jak zatem w prawidłowy sposób współpracować z influencerami? Czym cechuje się influencer marketing i co dokładnie pozwala osiągnąć marce i jej stronie internetowej? Jakie działania obejmuje oraz jakie są rodzaje influencerów? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu - zachęcamy do lektury.

Influencer marketing - co to jest?


Influencer marketing to - jak wspomniano we wstępie - strategia marketingowa, polegająca na współpracy ze znanymi w branży osobistościami, które zdobyły popularność dzięki autentyczności, wiedzy lub osobowości. W zależności od branży mogą to być piosenkarze, aktorzy, sportowcy, celebryci, osoby znane z social mediów (np. YouTube'a czy Instagrama), a nawet politycy. Influencerzy cechują się tym, że mają dużą i bardzo zaangażowaną grupę odbiorców - zatem kiedy nawiązujemy z nimi współpracę, mamy już "podaną na talerzu" grupę docelową. Taka współpraca ma na celu promowanie marki i jej oferty produktów oraz usług.


Polscy influencerzy z różnych branż: kulinarnej (Robert Makłowicz), sportowej (Iga Świątek), aktorskiej/celebryckiej (Julia Wieniawa)

Influencerzy mają ponadto jedną bardzo istotną cechę: wywołują emocje. Pozytywne, negatywne, mieszane - lecz wciąż emocje, a to dzięki nim między innymi budowana jest świadomość marki, produktu, usługi. Poprzez skojarzenia emocjonalne odbiorcy lepiej zapamiętują daną osobę, jak i powiązaną z nią markę. Możemy lubić lub nie przepadać za wieloma z influencerów, jednak nie da się im odmówić tego, że na stałe zapadają w pamięć, kojarzą się nierozerwalnie z określonymi branżami, są rozpoznawalni i umieją dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, czy to przez posiadaną wiedzę, wygłaszane opinie, reklamowane produkty i usługi czy też wywoływane kontrowersje.


Zagraniczni influencerzy z różnych branż: artystycznej (Taylor Swift), sportowej (Leo Messi), rozrywkowej (Bill Burr)

Influencer marketing - cele


Przyjrzyjmy się celom, jakie pozwala nam spełnić influencer marketing, czyli opieranie strategii marketingowej na współpracy ze znanymi osobistościami.

  • Zwiększenie świadomości marki - dzięki ogromnemu zasięgowi, jakim cieszą się influencerzy, marka ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
  • Budowanie zaufania i autentyczności - rekomendacje od influencerów są często postrzegane jako bardziej autentyczne niż tradycyjne reklamy. Ludzie chętniej zaufają komuś, kogo darzą sympatią i szacunkiem - jeżeli Leo Messi poleca buty sportowe, możemy uznać, że wie, o czym mówi!
  • Zwiększenie zaangażowania - kampanie z influencerami generują większe zaangażowanie w postaci lajków, komentarzy i udostępnień.
  • Zwiększenie sprzedaży - bezpośrednie rekomendacje i recenzje zachęcają do zakupu produktów lub usług.
  • Pozyskiwanie nowych klientów - influencer marketing pozwala na docieranie do nowych grup odbiorców, często nieosiągalnych tradycyjnymi kanałami marketingowymi. Innymi słowy: nawiązując współpracę z danym influencerem, zyskujemy dostęp do jego grona odbiorców, których mamy szansę przekształcić w klientów.
  • Jakie są rodzaje influencerów?


    Możemy wyróżnić cztery rodzaje influencerów: mikro, makro, celebrity, nano.

  • Nanoinfluencerzy mają bardzo małe grono odbiorców - do kilku tysięcy. To bardzo niszowi twórcy treści, często posiadający ogromną pasję i nie aspirujący do niebotycznych zasięgów. Ich odbiorcy są z nimi blisko związani i zaangażowani w to, co robią.
  • Mikroinfluencerzy mają od kilku do kilkudziesięciu tysięcy obserwujących. Z reguły zagospodarowują jakąś niszę w branży, a ich grono odbiorców jest im wierne i zaangażowane.
  • Makroinfluencerzy mają od kilkudziesięciu tysięcy do setek tysięcy, a nawet paru milionów obserwujących. Jest to ogromny zasięg, jednakże procentowe zaangażowanie może być mniejsze niż w przypadku mikroinfluencerów, którzy mają wprawdzie mniejszą publiczność, lecz często bardziej zaangażowaną.
  • Celebrity influencerzy to osoby znane na całym świecie, cieszące się gronem odbiorców liczącym nawet wiele milionów. Potencjalny zasięg - ogromny, koszty współpracy - równie wielkie.

  • Influencer marketing - przykłady działań


    Jakie działania wchodzą w skład influencer marketingu? Czyli - w jaki sposób realizować go w praktyce?

  • Posty sponsorowane w social media - influencerzy wrzucają zdjęcia, filmy lub inne rodzaje postów (np. wpisy tekstowe), które mają za zadanie promować markę, jej produkty i usługi.
  • Recenzje produktów - czyli test i ocena produktów lub usług przez influencerów.
  • Unboxing - czyli nagrania z otwierania paczek z produktami przez influencerów. W ten sposób prezentują doświadczenie z pierwszego kontaktu z produktem danej marki.
  • Konkursy i rozdania (tzw. giveaway) - influencerzy organizują konkursy z nagrodami, będącymi produktami danej marki.
  • Kody rabatowe - influencerzy oferują kody rabatowe i zniżki na oferty danych marek, np. do sklepów internetowych. Często np. za zaobserwowanie i udostępnienie postu w relacji lub podobne proste działania.

  • Iga Świątek influencer marketing

    Post sponsorowany na oficjalnym profilu Igi Świątek na Instagramie - współpraca z marką Lancôme (polecenie produktu) | Post sponsorowany influencerki Marty Peplińskiej, przedstawiający test kremu nawilżającego marki Garnier

    Influencer marketing krok po kroku


    Pięć szybkich kroków influencer marketingu. Od czego zacząć jako marka, która chce współpracować ze znaną w branży osobistością?

    1. Zidentyfikować influencerów - czyli znaleźć takie znane osoby, które pasują do profilu naszej marki. Mają zbieżne z naszymi wartości, cele, ich grupa docelowa może być potencjalnie zainteresowana naszą ofertą, a współpraca wywrze pozytywny wpływ na wizerunek marki.
    2. Nawiązać współpracę - czyli nawiązanie kontaktu i ustalenie warunków kooperacji. Ustalamy, jaką formę ma przybrać współpraca, jakie posty będą publikowane, co mają reklamować, jak często być wrzucane, do jakiego grona być kierowane.
    3. Tworzyć treści z influencerami - ważne, by treści miały charakter naturalny i nie wyglądały jednoznacznie jak reklama. Wówczas odniosłyby skutek odwrotny od zamierzonego. Posty influencerów powinny zawierać słowa kluczowe związane z naszą marką, produktami i branżą!
    4. Monitorować i analizować - musimy śledzić wyniki kampanii, prowadzonej we współpracy z naszymi influencerami. Liczą się tu zasięg, zaangażowanie, kliknięcia, konwersje. Dokonujemy analizy współpracy.
    5. Stawiać na długoterminowe relacje - niektórzy influencerzy na stałe zostali twarzami danych marek, nierozerwalnie się z nimi kojarząc. Trwała relacja z influencerem może nam przynieść długoterminowe korzyści.

    ➡️ Przeczytaj część drugą artykułu o influencer marketingu!

    Influencer marketing to strategia, która zakorzeniła się w social mediach. W naszej Akademii Marketing Online prowadzimy profesjonalne Szkolenie z Meta Ads - czyli platformy reklamowej Meta. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty na Facebooku w swojej firmie - Szkolenie z Meta Ads jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski