Google RankBrain: algorytm, który zaprzyjaźnił się z AI

Google wykorzystuje uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w swoich algorytmach nie od dziś. Najważniejszym narzędziem wyszukiwarki w tej materii jest RankBrain. Jak algorytm wykorzystuje AI i jak dopasować pod niego treści na stronie?

Google RankBrain - co to za algorytm?


RankBrain znajduje się w ścisłej czołówce algorytmów Google. Jest to system sztucznej inteligencji, który ma za zadanie analizę zapytań użytkowników. Poprzez uczenie maszynowe dąży do lepszego rozumienia i interpretacji tego, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę.

Głównym elementem zapytania jest słowo kluczowe. RankBrain ma na celu zrozumienie kontekstu keywordu i dopasowanie do niego wyników. Skupia się zwłaszcza na niejasnych i nieprecyzyjnych zapytaniach użytkowników. Niektórzy internauci formułują zapytania niebezpośrednio, lecz wciąż chcą otrzymać konkretne odpowiedzi. RankBrain uczy się rozumieć język i dostarczać wyniki mimo nieidealnej formy wpisanego hasła.

Przy analizie każdego zapytania współpracuje wiele algorytmów Google. RankBrain najczęściej kooperuje z algorytmem BERT, którego zadanie polega na lepszym rozumieniu języka i kontekstu zapytania. RankBrain i BERT mają nieco inne funkcje, lecz wspólnie dążą do lepszego pojmowania intencji użytkowników.

Jak działa Google RankBrain?


RankBrain opiera się na samokształceniu na podstawie analizy wcześniejszych zapytań. Działanie algorytmu możemy opisać w trzech krokach:

  1. Zrozumienie zapytania. Użytkownik wpisuje hasło, a RankBrain stara się je zrozumieć, opierając się na własnym doświadczeniu. Analizuje kontekst, synonimy oraz relacje między słowami kluczowymi.
  2. Dopasowanie wyników do zapytania. Kiedy RankBrain pojmie sens zapytania, stara się dopasować najlepsze odpowiedzi z indeksu Google. Tutaj w grę wchodzą takie czynniki jak:
    - jakość treści,
    - autorytet strony,
    - adekwatność wyniku do wpisanego hasła.
  3. Uczenie maszynowe. Po udzieleniu odpowiedzi RankBrain wyciąga wnioski i uczy się. Proces doskonalenia trwa nieprzerwanie. RankBrain stara się dopasować na bieżąco do zmieniających się zachowań użytkowników wyszukiwarki.

    RankBrain bierze pod uwagę także współczynniki Click-Through Rate i Bounce Rate. Pierwszy to współczynnik klikalności - określa, jak zachęcająca do kliknięcia jest dana treść. Drugi to współczynnik odbicia - mówi, jak szybko użytkownik opuścił stronę, zniechęcony ogólnym wrażeniem. CTR oraz BR są brane pod uwagę przez algorytm przy dopasowywaniu wyników do zapytania (punkt 2.).

Jak dopasować treści pod RankBrain?


W drugim punkcie opisu działania wspomnieliśmy o czynnikach, które RankBrain bierze pod uwagę. Algorytm stara się dopasować jak najlepsze wyniki do zapytania. W związku z tym nasza strona powinna prezentować jak najwyższą jakość. W tym celu:

  • Piszmy wartościowe treści. Niech liczy się wartość dla użytkownika. Odpowiadajmy na ich zapytania i rozwiązujmy problemy. Jakość contentu jest dla RankBrain najistotniejsza.

  • Używajmy odpowiednich słów kluczowych. Niech występują w treści w sposób naturalny i we właściwym kontekście. Unikajmy zjawiska keyword stuffing - przesycenia słowami kluczowymi. RankBrain umie poznać się na contencie, który ktoś starał się nadmiernie optymalizować!

  • ↳ Warto pokusić się o frazy długiego ogona (long tail keywords). RankBrain rozumie je i bierze pod uwagę, gdyż są elementem naturalnego języka. Jeśli słowem kluczowym są "spodnie beżowe", to długim ogonem jest fraza "tanie spodnie beżowe kobiece". Albo: "pralka" oraz "pralka energooszczędna z funkcją suszenia".

  • Piszmy treści optymalnej długości. Krótkie, średnie, długie - byle w całości pokryć temat. Jeśli zagadnienie tego wymaga, napiszmy długi artykuł - RankBrain to doceni. Nie dążmy do thin contentu, czyli "chudych treści" - wpisów, które szczątkowo pokrywają temat. Taki content jest bezwartościowy i powoduje spadki w widoczności strony.

  • ↳ Przy wartościowości strony istotny jest także jej projekt. Zadbajmy o to, by strona była odpowiednio zbudowana i responsywna. To zwiększa pozytywne doświadczenie z użytkowania. Więcej o tym temacie traktuje pojęcie UX - User Experience, bardzo istotne dla SEO strony.

    Stałe monitorowanie i ulepszanie strony - RankBrain to doceni!


    Pamiętajmy, by regularnie monitorować wyniki naszych stron. Zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce to proces długotrwały, ale warty włożonej pracy. Algorytmy takie jak Panda, RankBrain, BERT czy Hummingbird nagradzają twórców treści wysokiej jakości.

    Narzędzia od Google przydatne do monitorowania kondycji strony: Google Search Console; Google Analytics

    Przeczytaj również: Najważniejsze algorytmy Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski