Google QDD: algorytm, który lubi różnorodność

Query Deserves Diversity - "Zapytanie zasługuje na różnorodność" - to algorytm Google, który stawia na zróżnicowanie wyników wyszukiwania. W jakich przypadkach ma zastosowanie i jak działa? Przedstawiamy garść informacji na temat niezbyt znanego, a całkiem przydatnego algorytmu wyszukiwarki.

Query Deserves Diversity - jak działa algorytm Google?


QDD to stosunkowo nowy algorytm Google'a. Jak już wspomnieliśmy we wstępie, celem jego istnienia jest dywersyfikacja wyników wyszukiwania pod dane hasło. Skupia się na zapytaniach, które są niejednoznaczne, w związku z tym niełatwo dopasować do nich proste odpowiedzi. Takie zapytania mogą mieć również różne oczekiwania ze strony użytkowników, którzy je wpisują. Tu na scenę wkracza właśnie nasz algorytm i podejmuje próbę zróżnicowania wyników.

Algorytm QDD analizuje zapytania wprowadzane przez użytkowników i stara się dostarczyć różnorodne wyniki, uwzględniając różnorakie interpretacje fraz i intencje. Ponadto nie skupia się na jednym rodzaju wyników, a zamiast tego podsuwa w odpowiedzi strony główne, fora, artykuły, wyniki wideo albo wyniki lokalne. Algorytm wie, że dane hasło może być różnie interpretowane, dlatego podpowiada wyniki, zaspokajające wiele perspektyw i punktów widzenia.

Skąd Google wie, że potrzebuje pomocy QDD?


Nie jest żadną nowością fakt, że wyszukiwarka monitoruje zachowania swoich użytkowników. W końcu dzięki temu może je zrozumieć i dopasować lepsze rozwiązania w kontekście swoich usług. Algorytm Query Deserves Diversity powstał w odpowiedzi na sytuacje, w których internauci nie byli usatysfakcjonowani otrzymanymi wynikami. Przez jego implementację wyszukiwarka stara się podsunąć nam różne wyniki w nadziei, że któryś z nich zaspokoi nasze oczekiwania.

Jak dostosować stronę, by wyłapał ją algorytm Query Deserves Diversity?


Algorytm QDD to część złożonej infrastruktury Google i jasne jest, że nie możemy kontrolować jego działania. Możemy jednak pomóc mu w znalezieniu i podpowiedzeniu naszej strony użytkownikowi, gdy ten wpisze swoje zapytanie. Zrobimy to na przykład przez:

  • Tworzenie różnorodnych treści. Warto dostarczać na stronę treści o zróżnicowanych formatach - mogą to być artykuły, grafiki, wideo, webinary, narzędzia, podcasty. W ten sposób zwiększamy szansę, że nasze treści zostaną zaproponowane w odpowiedzi na niejasne zapytanie. Naturalnie stawiamy na jak najwyższą jakość treści, niezależnie od jej formy.
  • Zrozumienie intencji użytkownika. Powinniśmy starać się zrozumieć, co użytkownik pragnie otrzymać w odpowiedzi na swoje zapytanie - czyli jakich treści mu dostarczyć, pozycjonując stronę pod określone słowa kluczowe.
  • Optymalizacja treści oraz strony. Niezależnie od formy oferowanych treści, zadbajmy o ich jakość i optymalizację. Np. jeśli dostarczamy artykuły, zadbajmy o właściwe słowa kluczowe, nagłówki, metadane, a także linkowanie wewnętrzne między artykułami; jeśli grafiki, wówczas o ich atrybuty ALT, etc.
  • Monitorowanie i analiza. Dostosowujmy strategię działania do potrzeb użytkowników i sprawdzajmy, jakie treści warto oferować w odpowiedzi na trudniejsze zapytania.


  • Przykłady działania algorytmu


    Algorytm dostarczy różnorodnych wyników np. w odpowiedzi na bardzo ogólne frazy, takie jak "klucz" (klucze hydrauliczne, klucz do zamka, klucze nastawne, definicja słownikowa klucza) czy "Holandia" (strona z informacjami o kraju, strona z wakacjami w Holandii lub strona z ofertami pracy tamże).

    Algorytm google query deserves diversity

    Przykładowe wyniki dla zapytania "klucz"


    Algorytm google query deserves diversity

    Przykładowe wyniki dla zapytania "Holandia"


    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski