Google Pigeon: algorytm, który wspiera pozycjonowanie lokalne

Jedna z aktualizacji algorytmów, które wprowadził w 2014 roku Google, została nazwana mianem Pigeon (Gołąb). Odnosi się do jednej ze specjalizacji w dziedzinie wyszukiwań, bardzo istotnej dla pewnych biznesów. Przyjrzyjmy się bliżej Google'owemu "Gołębiowi".

Google Pigeon - do czego służy?


Algorytm Pigeon (a dokładniej zbiór algorytmów noszących to miano) odnosi się do wyszukiwania lokalnego. Ma za zadanie optymalizować wyniki dla zapytań lokalnych. Dzięki niemu hasła typu "restauracje w pobliżu" czy "auto salon Mokotów" są bardziej precyzyjne.

Użytkownik, wpisując hasło, oczekuje dokładnych wyników, które spełnią jego wymagania. Wyszukując "restauracje Warszawa Ochota" nie chcemy osobno ogólnych informacji na temat restauracji i o dzielnicy miasta. Pragniemy znaleźć lokal na warszawskiej Ochocie. Pigeon działa tak, by nasze zapytanie spotkało się z właściwym rozumieniem i umiejscowieniem geograficznym.

Algorytm Pigeon pomaga łączyć wyniki organiczne z mapami. W ten sposób udziela optymalnej odpowiedzi, która wskazuje poszukiwaną lokalizację.

Google Pigeon a algorytm BERT


Nasze wyszukiwania nigdy nie są wspierane wyłącznie przez jeden algorytm. Na dostarczenie odpowiedzi na zapytanie pracuje nieraz wiele różnych współczynników. Algorytm BERT, który ma za zadanie uczyć się rozumienia języka kontekstowo, to jeden z nich. Dzięki lepszemu pojmowaniu kontekstu zapytania, wyszukiwarka ma możliwość udzielić nam optymalnej odpowiedzi. W tym przypadku w kontekście zapytań lokalnych, takich jak "najbliższa apteka" czy "sklepy spożywcze w Pruszkowie". W drugim przykładzie zależy nam na wskazaniu sklepów w okolicy, a nie ich historii w mieście.

Jak dopasować treści pod algorytm Pigeon?


Pigeon Update - Gołąb - skupia się na pozycjonowaniu lokalnym. Jeśli zadbamy o odpowiednie treści, Pigeon postara się o lepszą widoczność strony w wynikach. Jak tego dokonać?

  • Lokalne słowa kluczowe (local keywords). Należy tak dobrać keywordy na stronie, by uwzględniały hasła związane z naszą lokalizacją. Przykładowo: sklep odzieżowy w Poznaniu, restauracja włoska w Gdańsku, auto warsztat Milanówek, przychodnia Warszawa Mokotów.
  • Aktualne i dokładne dane kontaktowe. Nazwa, adres, e-mail, telefon, godziny otwarcia. Musimy zadbać, żeby te dane były zgodne z podanymi w innych źródłach, np. na mediach społecznościowych. Użytkownicy nie mogą być wprowadzani w błąd w związku z lokalizacją czy godzinami otwarcia.
  • Odpowiedni URL, wskazujący lokalizację. W miarę możliwości postarajmy się, by w adresie strony znalazła się lokalizacja (nazwa miasta lub dzielnicy). Np.: nazwafirmy.pl/wroclaw/sklep-z-ubraniami.
  • Opinie użytkowników. Recenzje są bardzo pomocne i ułatwiają wybór usługi. Pozytywne opinie przekonują do skorzystania z oferty firmy i poprawiają widoczność lokalną. Jedną z najczęściej wykorzystywanych platform są opinie na Google Maps.



  • Przykładowa wizytówka strony w wynikach wyszukiwania Google


    Przykład. Prowadzimy tradycyjną restaurację włoską na Mokotowie. Opis na oficjalnej stronie może brzmieć tak:

    Tytuł strony: Restauracja Siciliana - Tradycyjna kuchnia włoska w sercu Mokotowa

    Opis: "Restauracja Siciliana to niepowtarzalne miejsce w centrum Mokotowa, w którym można zasmakować prawdziwych specjałów prosto ze słonecznej Italii. Oferujemy szeroki wybór dań, przygotowywanych ze świeżych składników i wedle tradycyjnych receptur. Dla gości dostępne są miejsca na altanie oraz w przytulnym ogródku, utrzymanym w klimacie południowych Włoch. Zapraszamy na wyjątkowe doświadczenie kulinarne!"

    Dane: Adres (Mokotów, Warszawa, ulica...), numer telefonu, adres e-mail, godziny otwarcia

    Dodatkowo: Aktualne menu wraz z promocjami i przykładowymi zdjęciami dań oraz lokalu

    Opinie użytkowników: Recenzje klientów wraz z komentarzami obsługi. Pamiętajmy, by ustosunkowywać się do opinii przy zachowaniu standardów kultury.
    Przeczytaj także artykuł: Najważniejsze algorytmy Google

    Stworzenie doskonałego contentu na stronę firmową to dziś bardzo istotne zadanie, które stoi przed menedżerami stron. Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski