Google Phantom: algorytm, który nazwano enigmą

W 2013 roku Internet nawiedził duch Google'a. A dokładniej - enigmatyczna seria algorytmów, która zmieniła oblicze wyszukiwania. W jaki sposób działała ta seria, okrzyknięta zbiorczo nazwą Phantom? Sprawdźmy to!

Google Phantom Update - co to takiego?


Algorytm Phantom to nazwa dla zbiorczych zmian, które dotknęły wyszukiwarkę. Swoje tajemnicze miano zawdzięcza temu, że informacje o zmianach nie były podawane do publicznej wiadomości. Nie komunikowano ich szerzej, nie wyjaśniano, czego dotkną i jak działają. W pewnym momencie właściciele stron zauważyli po prostu zmiany w pozycjonowaniu. Doprowadziło to do naturalnego wniosku o nowym algorytmie.

Działanie algorytmu Phantom


Google'owy Duch był ciężki do rozszyfrowania, gdyż, jak wspomnieliśmy, nie podawano informacji na jego temat. Jednak z tego, co zaobserwowali eksperci od SEO, zmiany dotyczyły głównie jakości treści. Phantom pochylił się również nad doświadczeniem użytkownika z korzystania ze strony (UX - User Experience).

W oparciu o obserwacje i doświadczenia pozycjonerów wysnuto wniosek, że algorytm Phantom dotyczy takich kwestii jak:

  • Jakość treści. Duch ocenia poziom merytoryczny contentu, jego wartość i użyteczność dla odbiorców. Algorytm Phantom sprawdza, czy treści są oryginalne i odpowiadają na pytania użytkowników.
  • Wygoda korzystania ze strony i jej ogólna użyteczność. Google Phantom ocenia poziom nawigacji i użyteczności witryny.
  • Doświadczenie użytkownika. Duch sprawdza, czy strona jest zoptymalizowana pod kątem User Experience. Czy łatwo znaleźć na niej informacje? Czy szybko się ładuje i czy jest dopasowana do urządzeń mobilnych?
  • Jak dostosować stronę pod Ducha?


    Jak zaznaczyliśmy wcześniej, działanie algorytmu Phantom opiera się na domysłach i obserwacjach. Dlatego poniższe wytyczne to jedynie sugestie i podpowiedzi, a nie oficjalne wymogi od Google'a.

  • Tworzyć wartościowe, merytoryczne treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników.
  • Dbać o doświadczenie użytkownika. Optymalizować elementy, mające wpływ na korzystanie ze strony, takie jak czas ładowania, nawigacja i wersja mobilna.
  • Unikać spamu i keyword stuffingu. Nie przeładowywać strony słowami kluczowymi dla samej ich ilości, bez wartości dla treści. Nie umieszczać contentu bezwartościowego i wprowadzającego w błąd. Nie przesadzać z przeszkadzającymi reklamami. Żaden algorytm, w tym Google Phantom, za tym nie przepada.
  • Monitorować kondycję strony i dopasowywać działania SEO, by optymalizować kwestie związane z contentem i UX.
  • Czy algorytm Duch nakłada kary na strony?


    Google Phantom nie jest typowym algorytmem nakładającym kary. Nie spotkamy się więc ze strony Ducha z karami takimi jak filtr czy ban. Tak robią na przykład algorytmy Panda albo Pingwin.

    Niemniej jednak warto mieć na uwadze, na czym prawdopodobnie skupia się Duch, czyli jakość i doświadczenie odbiorcy. Jeśli te elementy na stronie będą zaniedbane, wówczas algorytm może pozycjonować naszą stronę znacznie niżej. Nie jest to bezpośrednia kara, a naturalny skutek niskiej jakości contentu oraz UX.

    Podsumowując: Google Phantom to enigmatyczna zmiana o charakterze jakościowym. Kładzie nacisk na poziom treści i doświadczenie użytkownika. Sposób działania algorytmu Duch jest podobny do wielu innych, zresztą żaden algorytm nigdy nie działa w pojedynkę. Wiele z nich współpracuje ze sobą w procesie pozycjonowania i oceny stron. Skupmy się na dostarczaniu wartościowych treści i oferowaniu przejrzystej, użytecznej strony. Wówczas zyskujemy dużą szansę na wyższe pozycje w Google.

    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski