Google Penguin: algorytm, który uwielbia jakościowe linki

Drugim obok Pandy sztandarowym algorytmem Google jest Penguin ("Pingwin"). Tak jak Panda przygląda się jakości treści, tak Penguin nadzoruje linki na stronie. Na czym polega jego działanie i jak dopasować stronę pod jego wymogi? Przekonajmy się!

Jak działa algorytm Google Penguin?


Penguin, jak wspomnieliśmy we wstępie, nadzoruje działania związane z linkami w obrębie strony. Przygląda się, skąd czerpiemy linki prowadzące do witryny oraz sprawdza, czy nie stosujemy nieuczciwych praktyk SEO.

Zadania algorytmu Google Penguin:

  • Walka ze spamowymi linkami. Penguin stara się zwalczać linki z podejrzanych źródeł oraz te o niskiej jakości.
  • Walka z nadmiernym linkowaniem zwrotnym. Penguin ocenia jakość linków, które prowadzą na naszą stronę. Jeśli dochodzi do nadużyć w tej materii, algorytm nakłada stosowną karę. Penguin zwalcza także farmy linków, będące elementem Black Hat SEO.
  • Weryfikacja działań SEO na stronie. Penguin stara się upewnić, że strony zyskują wysokie pozycje dzięki właściwym praktykom linkowym. Sprawdza, czy dbamy o jakość i wartość linków i nie dopuszczamy się manipulacjom w ich zakresie.
  • Za co algorytm Penguin nakłada kary na stronę?


    Penguin, tak jak inne algorytmy stworzone przez Google, może nałożyć karę na witrynę. Są dwa rodzaje kar: filtr oraz ban. Każdej z nich poświęcony jest osobny artykuł na naszym blogu - zachęcamy do przeczytania!

    Strony, które algorytm Penguin obejmuje karą:

  • mają zbyt wiele backlinków (linków zwrotnych), których źródło jest niepewne lub podejrzane,
  • stosują nielegalne praktyki linkowe - kupowanie linków, sztuczne tworzenie linków,
  • zawierają linki prowadzące do nielegalnych stron lub skutkujące pobraniem złośliwego oprogramowania.


  • Penguin dba o doświadczenie użytkownika z korzystania ze strony w kontekście linków. Jeżeli te pochodzą z niezaufanych źródeł lub – co gorsza – zagrażają jego bezpieczeństwu, algorytm penalizuje stronę. Nałożenie filtra na stronę możemy zweryfikować w Google Search Console.

    Jak dopasować stronę pod wytyczne Google Penguin?


    By zadowolić algorytm Penguin, wystarczy stosować się do wytycznych Google - tylko tyle i aż tyle. Działania linkbuildingowe powinniśmy prowadzić następująco:

  • Budować naturalne linki. Nic tak nie cieszy Pingwina, jak tworzone naturalnie linki. Jak to robić? Dostarczać wartościowe treści, dzięki którym użytkownicy będą chętnie linkować do naszej strony. Dbanie o jakościowy content to jednocześnie współpraca z algorytmem Panda, który skupia się właśnie na treściach.
  • Nie przesadzać z nadmiernym linkowaniem zwrotnym. Jeżeli będziemy manipulować backlinkami i nadmiernie je optymalizować, Penguin to wychwyci.
  • Dbać o właściwy anchor text (tekst linku, możliwy do kliknięcia). Dodatkowy plus, jeśli będzie zawierać słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona.
  • Regularne monitorowanie linków na stronie. Stale nadzoruj profil linkowy strony. Odrzucaj linki spamowe i pochodzące z niepewnych źródeł.


  • Penguin, tak jak inne algorytmy, na przykład Google Panda, wynagradza strony, które stosują właściwe praktyki. Odpowiednie działania linkowe, zgodne z zasadami White Hat SEO (legalnymi i zalecanymi), skutkują większą widocznością strony. Wysiłek włożony w linkowanie przekłada się na wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Algorytm Google Penguin - ciekawostki


    Oto kilka ciekawostek i dodatkowych szczegółów o jednym z najważniejszych algorytmów Google! 🐧

  • Nazwa "Penguin" pochodzi prawdopodobnie od obserwowanych zachowań pingwinów. Są to zwierzęta bardzo czyste i zdyscyplinowane. Na podobnej zasadzie algorytm walczy z "czystością" stron, zwalczając spam oraz pilnuje dyscypliny w linkowaniu. Ponadto nazwa pasuje do poprzedniego algorytmu, czyli Pandy. Oba stworzenia są również czarno-białe, co pozwala łatwo zapamiętać skojarzenie.
  • Pierwsza aktualizacja algorytmu nastąpiła w 2012 roku. Penguin zrewolucjonizował ówczesne standardy, podejmując niełatwą walkę ze spamem, a w następnych krokach - z nieuczciwym linkowaniem.
  • Wprowadzenie algorytmów Panda i Penguin doprowadziło do stworzenia przewodników dla webmasterów. Google uznało, że wymagania muszą iść w parze z wytycznymi. Dlatego stworzono jasne zasady, których należy przestrzegać, tworząc strony internetowe.
  • Podobnie jak Panda, Penguin nakłada kary, które są odwracalne. Wymagają jednak sporych nakładów pracy.
  • Penguin przeważył szalę w dziedzinie SEO. Zresztą nie tylko on - każdy algorytm, który wyznacza nowe standardy, przyczynia się do rewolucji w SEO. Dzięki Pingwinowi ukarane zostały strony kierujące się negatywnymi praktykami, a wynagrodzone te, które działają według zasad.


  • Podsumowując: dbajmy o linki na naszej stronie. Stale monitorujmy profil linkowy, a w podejmowanych działaniach kierujmy się praktykami zgodnymi z wytycznymi. SEO to działania długofalowe, które przynoszą efekty nieraz po pewnym czasie. Warto od początku grać zgodnie z zasadami Google.

    Przeczytaj również:

  • Najważniejsze algorytmy Google
  • Link juice: czym jest i jak wpływa na SEO strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski