Google Payday Loan: algorytm, który uderza w strony spamowe

Google Payday Loan to jedna z istotniejszych aktualizacji algorytmów ogromnej wyszukiwarki. Została wprowadzona w 2013 roku i podjęła ciężką walkę przede wszystkim ze stronami spamerskimi, ale nie tylko. Jego celem jest oczyszczenie wyników wyszukiwania i poprawa doświadczenia użytkownika. W tym artykule powiemy, co dokładnie robi algorytm Payday Loan, w jaki sposób karze strony, które nie spełniają jego wymogów i na czym polegały kolejne aktualizacje. Przyjrzymy się również sposobom dostosowania strony pod wytyczne tego algorytmu Google oraz nakreślimy jego wpływ na proces wyszukiwania treści w Internecie. Zachęcamy do lektury!

Co to jest algorytm Google Payday Loan?


Algorytm Payday Loan skupia się na czyszczeniu wyników wyszukiwania z witryn, które stosują techniki pozycjonowania oparte na spamie. Polegają one w dużym skrócie na tym, że wysokie pozycje są zdobywane poprzez spamowe wykorzystywanie wysoko dochodowych fraz. Payday Loan dba o poprawę doświadczenia użytkownika (UX - User Experience), karząc strony, wykorzystujące nieetyczne praktyki SEO (czyli tzw. Black Hat SEO, między innymi: keyword stuffing - przesycanie tekstu słowami kluczowymi, cloaking, ukryte teksty, spamowe linki). Skupia się zwłaszcza na stronach z obszarów o wysokiej konkurencji.

Strony, które korzystają z nieuczciwych praktyk, a które karze algorytm Payday Loan, dotyczą przede wszystkim pożyczek i chwilówek; obejmuje również strony z kategorii hazardu i 18+. Ponieważ pożyczki dotyczą finansów, należą zatem do kategorii stron YMYL, czyli takich, które mają szczególny wpływ na dobrostan człowieka (Your Money, Your Life - strony o medycynie, prawie i finansach). Tego rodzaju witryny powinny w szczególności prezentować zgodne z prawdą, rzetelne i wartościowe dane, gdyż decyzje, podejmowane w oparciu o takie informacje, mogą odcisnąć mocne piętno na użytkowniku. Zaliczają się również do kategorii E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Eksperckość, Autorytet, Zaufanie). Są to strony, które swoimi treściami powinny świadczyć o najwyższym poziomie doświadczenia i wiedzy, a także sprawiać wrażenie godnych zaufania i polecenia. Jednak będą takie tylko wtedy, gdy zrealizują uczciwe praktyki SEO (White Hat SEO).

Nazwa algorytmu jest potoczna (tak jak większość nazw algorytmów - nie są to nazwy oficjalne, a nadane przez społeczność SEO i digital marketingu). Wzięła się stąd, że - jak wspomnieliśmy - algorytm przygląda się wysoce konkurencyjnym i dochodowym frazom, takim jak "pożyczka na dzień wypłaty" - i jest to dosłowne tłumaczenie nazwy "Payday Loan".

Jak Payday Loan karze strony?


Algorytm Google Payday Loan może nakładać kary na strony, które identyfikuje jako stosujące spamowe lub manipulacyjne metody SEO. Kary obejmują obniżenie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania (filtr Google) lub całkowite usunięcie strony z indeksu, co znacząco ogranicza jej widoczność w internecie (ban Google). Kary są odwracalne, ale wymagają sporego nakładu pracy, w związku z czym absolutnie nie powinno się dopuścić do sytuacji, stanowiącej ryzyko ich nałożenia.

Jak algorytm Google Payday Loan walczy ze stronami, stosującymi spamowe strategie

Jak uniknąć kary od Payday Loan?


Aby uchronić swoją stronę przed negatywnymi skutkami algorytmu Google Payday Loan, należy stosować się do wytycznych dla webmasterów. Te wytyczne są dokładnie sprecyzowane przez Google i promują dobre praktyki SEO. Najważniejsze punkty wytycznych, dotyczących omawianego algorytmu, to:

  • unikanie nadużywania słów kluczowych w treści (keyword stuffing),
  • unikanie stosowania ukrytego tekstu (jest to np. tekst w kolorze tła, niewidoczny dla użytkownika, a zatem nieniosący dla niego wartości, ale widoczny dla wyszukiwarki, mogący oszukać ją co do użyteczności treści),
  • unikanie farm treści oraz farm linków, czyli stron, które masowo produkują content i linki w celu sztucznego podbicia pozycji witryny,
  • unikanie praktyki kupowania linków zwrotnych w celu sztucznego podniesienia renomy i pozycji strony.

  • Tych praktyk należy stanowczo unikać. Co zatem można zrobić, by zadowolić algorytm Payday Loan? Jak zwykle w przypadku złożonego systemu Google, poniższe czynności zadowolą niejeden algorytm; działania w zakresie treści będą przychylnie rozpatrywane przez algorytm Panda, a te dotyczące linków - przez algorytm Pingwin, i tak dalej. Warto zatem:

  • tworzyć wartościowe i unikalne treści - stawiać na jakość i czytelność dla użytkowników,
  • stosować słowa kluczowe w sposób naturalny i umieszczać je tam, gdzie pasują,
  • budować naturalny profil linków i zdobywać je dzięki wysokiej wartości strony,
  • optymalizować SEO strony, zadbać o nagłówki, meta tytuły oraz meta opisy, atrybuty ALT grafik,
  • monitorować stronę pod kątem spamu, czyli regularnie sprawdzać, czy nie pojawiają się na niej spamowe linki i treści.

  • Stosując się do tych zasad, można znacznie zredukować ryzyko penalizacji przez algorytm Google Payday Loan i inne algorytmy Google, które mają na celu promowanie jakości i użyteczności treści w Internecie. Stosując pozytywne techniki SEO, zyskamy szansę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

    Zapoznaj się z naszą ofertą usługi Pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych (SEO)

    Ewolucja algorytmu Payday Loan


    Od wprowadzenia w 2013 roku, algorytm Google Payday Loan przeszedł kilka aktualizacji. Każda z nich celowała w ulepszenie mechanizmu wykrywania i karania spamerskich praktyk i witryn. Aktualizacje były odpowiedzią na doskonalone techniki nieuczciwego SEO. Payday Loan 2.0 (maj 2014) ulepszyła metody wykrywania stron, stosujących spam. Payday Loan 3.0 (czerwiec 2014) skupiła się na zapytaniach, które prowadzą do stron spamowych, takich jak "pożyczki".

    Wpływ algorytmu Google Payday Loan na SEO


    Niewątpliwie algorytm Google Payday Loan odcisnął spore piętno na krajobrazie SEO na całym świecie. Karząc strony wykorzystujące negatywne praktyki, zachęcił do stosowania strategii White Hat SEO, która jest zgodna z wytycznymi wyszukiwarki i nagradza strony lepszymi pozycjami w SERP. Poza tym wyeliminował część stron, które - stosując spamerskie techniki - mogły wpływać negatywnie nawet na pozycje konkurentów.

    Algorytmy takie jak Payday Loan zmuszają webmasterów do ciągłej edukacji i dostosowywania się do najlepszych praktyk w SEO. To prowadzi do lepszego rozumienia zasad funkcjonowania wyszukiwarek i sposobów, w jakie można etycznie poprawić widoczność stron.

    Podsumowując: algorytm Google Payday Loan jest przykładem nieustających wysiłków Google na rzecz zapewnienia użytkownikom wysokiej jakości adekwatnych wyników wyszukiwania. Zwalcza przy tym nadużycia i manipulacje wynikami wyszukiwania, które mogą pogarszać doświadczenie użytkownika. Warto śledzić aktualizacje zasad działania wyszukiwarki Google, by dostosować się do jej wytycznych i dostarczać najlepszej jakości treści do Internetu.

    Przeczytaj dodatkowo artykuł o najważniejszych algorytmach Google i poznaj pełen skład środowiska algorytmicznego ogromnej wyszukiwarki:
    Najważniejsze algorytmy Google, kluczowe dla pozycjonowania stron

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski