Co to jest algorytm Google Payday Loan?
Algorytm Payday Loan skupia się na czyszczeniu wyników wyszukiwania z witryn, które stosują techniki pozycjonowania oparte na spamie. Polegają one w dużym skrócie na tym, że wysokie pozycje są zdobywane poprzez spamowe wykorzystywanie wysoko dochodowych fraz. Payday Loan dba o poprawę doświadczenia użytkownika (
UX - User Experience), karząc strony, wykorzystujące nieetyczne praktyki SEO (czyli tzw.
Black Hat SEO, między innymi:
keyword stuffing - przesycanie tekstu słowami kluczowymi,
cloaking, ukryte teksty, spamowe linki). Skupia się zwłaszcza na stronach z obszarów o wysokiej konkurencji.
Strony, które korzystają z nieuczciwych praktyk, a które karze algorytm Payday Loan, dotyczą przede wszystkim pożyczek i chwilówek; obejmuje również strony z kategorii hazardu i 18+. Ponieważ pożyczki dotyczą finansów, należą zatem do kategorii stron
YMYL, czyli takich, które mają szczególny wpływ na dobrostan człowieka (Your Money, Your Life - strony o medycynie, prawie i finansach). Tego rodzaju witryny powinny w szczególności prezentować zgodne z prawdą, rzetelne i wartościowe dane, gdyż decyzje, podejmowane w oparciu o takie informacje, mogą odcisnąć mocne piętno na użytkowniku. Zaliczają się również do kategorii
E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Eksperckość, Autorytet, Zaufanie). Są to strony, które swoimi treściami powinny świadczyć o najwyższym poziomie doświadczenia i wiedzy, a także sprawiać wrażenie godnych zaufania i polecenia. Jednak będą takie tylko wtedy, gdy zrealizują uczciwe praktyki SEO (White Hat SEO).
Nazwa algorytmu jest potoczna (tak jak większość nazw algorytmów - nie są to nazwy oficjalne, a nadane przez społeczność SEO i digital marketingu). Wzięła się stąd, że - jak wspomnieliśmy - algorytm przygląda się wysoce konkurencyjnym i dochodowym frazom, takim jak "pożyczka na dzień wypłaty" - i jest to dosłowne tłumaczenie nazwy "Payday Loan".
Jak Payday Loan karze strony?
Algorytm Google Payday Loan może nakładać kary na strony, które identyfikuje jako stosujące spamowe lub manipulacyjne metody SEO. Kary obejmują obniżenie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania (
filtr Google) lub całkowite usunięcie strony z indeksu, co znacząco ogranicza jej widoczność w internecie (
ban Google). Kary są odwracalne, ale wymagają sporego nakładu pracy, w związku z czym absolutnie nie powinno się dopuścić do sytuacji, stanowiącej ryzyko ich nałożenia.