Google Panda: algorytm, który kocha wartościową treść

Panda to najpopularniejszy, sztandarowy algorytm Google, wprowadzony w 2011 roku. Znaczenie znajdującego się w ścisłej czołówce algorytmu dla pozycjonowania jest ogromne. Jak działa Google Panda i w jaki sposób dostosować treści pod wytyczne? Dowiedzmy się!

Algorytm Panda - do czego służy?


Panda odpowiada za to, co najważniejsze na stronach: jakość treści. Noszący nazwę czarno-białego niedźwiedzia algorytm ma na celu dobro użytkowników. Content na stronach, jak niejednokrotnie powtarzamy, powinien być dopasowany do odbiorców. Odpowiadać na ich zapytania, rozwiązywać problemy i udzielać cennych informacji. Panda nieprzerwanie czuwa nad tym, by w wynikach pokazywały się strony o wartościowej treści.

Jednocześnie Panda karze witryny, które reprezentują niski poziom. Strony, których treść jest słaba, są pozycjonowane znacznie niżej w SERP-ach (Search Engine Results Page).

Od czasu wprowadzenia w 2011 roku Panda uległa wielu modyfikacjom i jest stale ulepszana. Wymagania i przyzwyczajenia użytkowników zmieniają się. A co za tym idzie - algorytmy Google muszą nadążyć za internautami. Google stale usprawnia działanie swoich narzędzi, byśmy - wpisując zapytanie - otrzymali jak najlepsze rezultaty.

Podsumowując, algorytm Google Panda ma za zadanie:

  • Walczyć z treściami niskiej jakości i nagradzać te, które są wartościowe,
  • Walczyć z nadoptymalizacją stron. Algorytm karze strony, które próbują manipulować rankingiem,
  • Pracować nad poprawą doświadczenia użytkownika. Panda przygląda się czytelności, użyteczności, szybkości ładowania strony.

  • Panda stara się również, by na uwagę zasługiwały mniejsze, skromniejsze serwisy. Nie każda strona ma szansę i budżet, by zostać internetowym gigantem. Jeśli jednak niewielka strona oferuje treści wysokiej jakości, z pewnością nie umknie to uwadze Pandy. Algorytm nagradza witryny za dobry content niezależnie od ich rozmiaru. Od aktualizacji 4.1 (2014) stara się promować dodatkowo małe witryny o wysokiej wartości.

    Za co algorytm Panda karze strony?


    Jak już wspomnieliśmy, Panda obejmuje karą strony niskiej jakości. Co to dokładnie oznacza?

  • Duplikaty i plagiaty treści,
  • Krótkie, niewyczerpujące tematu treści (thin content),
  • nadoptymalizacja (keyword stuffing, przeładowywanie tekstu keywordami bez znaczenia dla treści),
  • nielegalne praktyki SEO (zaliczające się do kategorii Black Hat SEO, np. cloaking),
  • niski poziom UX (User Experience - doświadczenie użytkownika z korzystania ze strony).


  • Jakie kary nakłada Google?


    Google karze strony na dwa zasadnicze sposoby: poprzez filtr oraz ban. Obydwu rodzajom kary poświęcone są osobne artykuły. Ogólnie rzecz biorąc, filtr skutkuje obniżeniem pozycji w rankingu. Ban oznacza zniknięcie strony z indeksu Google. Kary są odwracalne, lecz jest to proces żmudny i wymagający sporych nakładów pracy specjalisty SEO.

    Jak dopasować treści pod algorytm Panda?


    Tak jak w przypadku innych algorytmów, odpowiedź jest stosunkowo prosta - nie łamać wytycznych Google. W praktyce powinniśmy przede wszystkim:

    1. dbać o jakość i wartość treści,
    2. unikać duplikowania treści (Panda bardzo tego nie lubi), dbać o ich unikalność,
    3. nie przesadzać ze słowami kluczowymi (umieszczać je tam, gdzie to potrzebne i naturalne),
    4. dbać o wysoki poziom User Experience,
    5. nie przesadzać z reklamami,
    6. dodawać materiały uzupełniające - grafiki, video,
    7. regularnie aktualizować i monitorować treści, by dostosować się do wymogów wyszukiwarki i nieść wartość dla użytkownika.

    Nim powstał algorytm Panda, Internet przepełniony był stronami o niskiej jakości. Popularnym zjawiskiem były farmy treści - strony pozycjonowane wysoko w sztuczny sposób. Przeładowane słowami kluczowymi, które podbijały ich pozycję, ale niosły zerową wartość dla użytkownika. Pandę stworzono i zaimplementowano, by walczyć między innymi z takimi praktykami.

    Algorytm Google Panda - ciekawostki


    Kilka ciekawostek na temat najważniejszego algorytmu wyszukiwarki Google! 🐼

  • Nazwa algorytmu wzięła się od nazwiska jednego z twórców - inżyniera Google, Navneet Panda.
  • Panda jest surowa, ale potrafi wybaczać. Nałożona kara może być ręcznie cofnięta. Ważne, by zrozumieć błąd i postarać się go naprawić.
  • Panda była jednym z impulsów do stworzenia wytycznych dla jakości treści. Prawdopodobnie, gdyby nie algorytm, Internet jeszcze długo w pewnym stopniu opierałby się na farmach contentu.

  • Podsumowując: warto dbać o użytkownika swojej strony. Google stale śledzi jakość i użyteczność witryn internetowych. Ich liczba rośnie w zawrotnym tempie. Algorytmy muszą być stale ulepszane, by dostosować się do prędkości rozwoju Internetu i publikowanego contentu.

    Przeczytaj również:
    Google Penguin: algorytm, który uwielbia jakościowe linki
    Najważniejsze algorytmy Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski