Google Page Rank: algorytm, który rozpoczął ocenę jakości treści

Page Rank to historyczny pierwszy algorytm Google. Autorami algorytmu są Larry Page oraz Sergey Brin, a w życie wszedł w 1996 roku. Na czym polegało jego zadanie i czy dalej funkcjonuje?

Page Rank - dinozaur wśród algorytmów Google. Jakie miał zadania?


Obecnie algorytm Page Rank liczy sobie już 28 lat. Jego zadaniem była analiza linków, które prowadziły do danej strony internetowej. Algorytm oceniał ich liczbę oraz jakość. Zakładał, że jeśli inne wartościowe strony linkują do naszej, wówczas jest godna zaufania i polecenia. Stąd prosty wniosek: powinna wyżej rankować. Linki prowadzące na stronę w oczach algorytmu działały jak głosy na jej korzyść.

Page Rank był punktem wyjściowym do oceny jakości stron w Internecie. Od chwili wprowadzenia wiele zmieniło się w kwestii algorytmów i pozycjonowania. Pojawiły się tak przełomowe algorytmy, jak Panda, Pingwin czy Koliber. Aktualnie do weryfikacji wartości strony stosuje się cały szereg wytycznych i systemów. Omawiamy je w artykule:
Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO i pozycjonowania.

Jak dostosować stronę pod Page Rank?


Obecnie tworząc content musimy mieć na uwadze mnóstwo zmiennych i wytycznych. Nie wystarczy patrzeć na jakość strony przez pryzmat algorytmu Page Rank. Dlatego, choć wskazówki na jego temat są przydatne, ogólne podejście możemy potraktować bardziej jak lekcję historii. Lub, ujmując to zgrabniej: jako punkt wyjściowy do ulepszania treści.

By dostosować stronę pod algorytm Google Page Rank, powinniśmy:

  • Tworzyć wartościowe treści. To na ich podstawie inne strony linkują do naszej. W uznaniu algorytmu Page Rank świadczy to o jakości witryny.
  • Budować linki w sposób naturalny. Należy zdobywać je z wiarygodnych źródeł. Unikać nielegalnych metod pozyskiwania oraz technik Black Hat SEO.
  • Tworzyć dobre linkowanie wewnętrzne. Dbać o wzajemne powiązanie stron w obrębie serwisu poprzez linkowanie. Ułatwia to nawigację i zwiększa przejrzystość.
  • Prowadzić monitoring profilu linkowego. Regularnie sprawdzać, które linki sprowadzają ruch oraz usuwać te, które są bez wartości.


  • Opisane wyżej wymagania dot. Page Rank stanowią podstawy dbania o jakość treści na stronie. Obecnie trzeba zwracać uwagę nie tylko na treść i linki. Ważna jest przede wszystkim wartość dla odbiorcy. A ponadto: słowa kluczowe, opinie, pozycjonowanie lokalne, kwestie E-A-T i YMYL, responsywność i mobilna wersja strony.

    Czy algorytm Page Rank nadal jest istotny?


    Page Rank pozwolił wyszukiwarce Google położyć fundamenty pod kwestię rankowania stron. Wprawdzie wciąż działa i jest elementem środowiska algorytmicznego Google'a, lecz jego wpływ jest znacznie mniejszy. Obecnie głównymi determinantami pozycji strony są algorytmy Panda, Pingwin, Koliber. W lepszym rozumieniu zapytania użytkownika pomaga także system BERT, oparty na sztucznej inteligencji.

    Google Page Rank - dodatkowe informacje 🖥️


    Na koniec garść dodatkowych informacji i ciekawostek o pionierskim algorytmie wyszukiwarki Google.

  • Skala algorytmu Page Rank. Algorytm nadawał stronie wartości od 0 do 10. Jeśli strona otrzymała "dychę" - w oczach algorytmu jest najwartościowsza pod względem prowadzących do niej linków.
  • Page Rank był narażony na manipulacje. Wartością strony można było manipulować np. taką nielegalną praktyką jak kupowanie linków. Dlatego Google musiał wprowadzić inne algorytmy i metryki oceny wartości witryn.
  • Nazwa na cześć założyciela. Algorytm Page Rank zawdzięcza nazwę Larry'emu Page'owi, jednemu z założycieli Google.


  • Tworzenie wartościowych treści na stronę jest niezbędne, jeśli chcemy ją właściwie pozycjonować. Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski