Google Page Experience: algorytm, który mierzy UX

Pełna nazwa algorytmu, a dokładniej zestawu algorytmów, to Google Page Experience Update (od ostatniej aktualizacji tegoż zestawu, stąd update). Algorytm odnosi się do doświadczenia użytkownika z korzystania ze strony internetowej i - jak z pewnością łatwo się domyślić - nie powinniśmy przechodzić obojętnie obok jego wytycznych. Przyjrzyjmy się zatem, co jest ważne dla tego algorytmu.

Google Page Experience - co to za algorytm?


Page Experience Update to najświeższa zmiana w działaniu zestawu algorytmów, przyglądających się doświadczeniu użytkownika - czyli User Experience (UX). Niejednokrotnie w artykułach powtarzamy, że treści oraz same strony tworzymy pod użytkownika, dla jego wygody, użyteczności i wartości. W związku z tym algorytm, który skupia się na jego doświadczeniu z korzystania ze strony jest dość ważny.

Najważniejsze elementy algorytmu Google Page Experience:

  • Core Web Vitals - zawiera trzy podstawowe wskaźniki użyteczności strony: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID), Cumulative Layout Shift (CLS). Owe wskaźniki mierzą prędkość ładowania strony, poziom jej interaktywności oraz stabilność wizualną. Dzięki Core Web Vitals można zwizualizować jakość strony internetowej i optymalizować ją pod użytkownika.
  • Click-through rate (CTR) - wskaźnik klikalności, który określa stosunek kliknięć danego medium (w tym przypadku strony) do wyświetleń. Mierzony w procentach. Im wyższy CTR, tym lepsze sygnały wysyłane w stronę algorytmów wyszukiwarki.
  • Dwell time - czas spędzony na stronie, mierzony od momentu wejścia aż do powrotu do wyników wyszukiwania.
  • Bounce rate - współczynnik odrzuceń, mówiący, czy i w jakim stopniu odbiorca "odbił się" od strony i opuścił ją, zobaczywszy, że nie spełnia jego wymagań.


  • Cele algorytmu Page Experience


    Algorytm nagradza strony, które niosą wartość dla użytkowników i maksymalizują UX - User Experience. Promuje również praktyki, które sprawiają, że witryny są użyteczne, proste w obsłudze, intuicyjne i przyjazne dla swoich odbiorców.

    Przeczytaj także artykuł: User friendly page - jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?

    Strony, które zapewniają szybkie ładowanie, stabilność, pozytywne aspekty wizualne oraz płynne interakcje mogą osiągnąć lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania Google. Aktualizacja Page Experience jest częścią długoterminowego zaangażowania Google w poprawę UX, skupiająca się na dostarczaniu użytkownikom najbardziej wartościowych i użytecznych treści w Internecie.

    Jak dostosować stronę i treści pod Page Experience?


    Wymagania algorytmów Google zazębiają się i przeplatają ze sobą. Tak naprawdę projektując stronę "pod jeden algorytm", zaspokajamy wymagania także wielu innych. Jednym z wymogów Page Experience Update jest np. responsywność strony, która jest tak samo istotna dla innego algorytmu - Mobile-First Index. Jakość treści nie jest również obojętna omawianemu algorytmowi, a to przecież priorytet w oczach algorytmu Panda.

    Niemniej jednak wymieńmy aspekty, które warto wziąć pod uwagę z czystego zainteresowania samym algorytmem Page Experience. To przede wszystkim:

  • Skupienie się na wskaźnikach Core Web Vitals i ich optymalizacja - czyli w skrócie: zapewnienie szybkiego ładowania strony, szybkiej reakcji na działania użytkownika i odpowiedniej stabilności wizualnej.
  • Responsywność strony - dostosowanie do każdego rodzaju ekranu i urządzenia. Komputery, tablety, smartfony. Żartuje się, że dobra strona wczyta się i na mikrofalówce, ale oczywiście nie jest to wymagane. 😊
  • Optymalizacja prędkości ładowania strony - możemy tego dokonać dzięki zoptymalizowaniu kodu strony, kompresji plików graficznych i usunięciu zbędnych skryptów, które spowalniają wczytywanie. Ma duży wpływ na User Experience, gdyż nic tak nie irytuje internauty, jak powolna strona.
  • Czytelność strony - oznacza to odpowiedni podział tekstu dzięki nagłówkom i akapitom, a także dopasowanie warstwy wizualnej (przede wszystkim kolorów, które nie będą kłuć w oczy, oraz czcionek, widocznych na danym tle i umożliwiających dłuższe czytanie tekstu).
  • Użyteczność strony - łatwa nawigacja, przemyślany design i UI (User Interface), prostota w odnalezieniu informacji. Dodatkowo proste w wypełnieniu formularze zaopatrzone w instrukcje, jeśli to konieczne. Łatwe do odnalezienia dane kontaktowe w razie potrzeby (np. adres e-mail, nr telefonu, adres fizyczny). To bardzo istotne elementy z punktu widzenia User Experience.

  • Naturalnie wszelkie prowadzone działania i usprawnienia powinniśmy na bieżąco kontrolować i dostosowywać naszą strategię do sygnałów, docierających z narzędzi do monitorowania. Kondycję strony łatwo zbadamy np. za pomocą Google Search Console, Google Analytics, SEMrush, Ahrefs.

    Podsumowując: algorytm Google Page Experience Update (a właściwie zestaw mniejszych algorytmów, składających się na tę całość) to ważny temat w kontekście User Experience. Pamiętajmy, by nieść wartość dla użytkownika i sprawiać, aby wizyta na naszej stronie była świetnym przeżyciem. Stanowi to cenną wskazówkę dla algorytmów, które dzięki temu podnoszą naszą pozycję w wynikach wyszukiwania - a przecież na tym nam zależy!

    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski