Google Opos: algorytm, który wspomaga wyszukiwanie lokalne

Nowe zmiany w wyszukiwaniu lokalnym, wprowadzone w 2016, okrzyknięto mianem algorytmu Opos (Possum). Jak działa ten algorytm Google i czym różni się od Gołębia (Pigeon), który też dotyczy lokalizacji? Sprawdźmy!

Algorytm Opos - jak działa?


Opos otrzymał zadanie ulepszenia wyników wyszukiwania lokalnego. Miał pomóc użytkownikom otrzymać wyniki związane z lokalnymi firmami i usługami. Co istotne: Opos bierze pod uwagę dokładną lokalizację użytkownika. W ten sposób dopasowuje mu firmy w okolicy.

Opos w procesie dostarczania wyników bierze pod uwagę naszą lokalizację. Jest to szczególnie ważne w kontekście użytkowników urządzeń mobilnych. Uwzględnia odległość między naszą lokalizacją a szukanymi punktami. Filtruje wyniki tak, by zapewnić większą ich różnorodność.

Jak dostosować treści pod algorytm Opos?


Aby algorytm lepiej wypozycjonował naszą stronę, warto podjąć kilka zasadniczych kroków.

  • Optymalizacja strony pod lokalne SEO. Nasza witryna musi obowiązkowo zawierać takie informacje jak:

  • ↳ dokładna nazwa,
    ↳ godziny otwarcia,
    ↳ adres,
    ↳ dane kontaktowe - nr telefonu, adres e-mail.

  • Wartościowe treści o charakterze lokalnym. Nasza strona powinna dostarczać content pozycjonowany pod lokalne słowa kluczowe, przy zachowaniu wysokiej jakości. Niech porusza tematy, zainteresowania i lokalne wiadomości.

  • Zachęcanie do dzielenia się opiniami i recenzjami. Pozytywne recenzje użytkowników zwiększają widoczność strony firmowej w lokalnych wynikach wyszukiwania.


  • Dodatkowo warto zadbać o wizytówkę Google Moja Firma.

    Google Opos a Google Gołąb: czym różnią się te algorytmy?


    W ramach Google funkcjonuje inny algorytm skupiający się na pozycjonowaniu lokalnym - Gołąb (Pigeon). Czym różni się od Oposa?

    Algorytm Opos


  • Premiera: 2016
  • Cel: różnorodność wyników lokalnych, uwzględnienie lokalizacji użytkownika i odległości od szukanych punktów
  • Działanie: Opos uwzględnia naszą lokalizację, bierze pod uwagę czynniki geograficzne i różnicuje wyniki
  • Zmiany: precyzyjniejsze dopasowanie wyników lokalnych do potrzeb użytkowników


  • Algorytm Gołąb


  • Premiera: 2014
  • Cel: zwiększenie trafności wyszukiwania lokalnego. Zmiany w sposobie rankowania wyników lokalnych
  • Działanie: Gołąb skupia się na jakości i trafności treści na stronie. Bierze pod uwagę także autorytet witryny
  • Zmiany: Gołąb wprowadził gruntowne zmiany w wynikach lokalnych i wpłynął na widoczność firm i ich stron
  • Czy algorytm Opos nakłada kary na strony?


    Google Opos nie jest typowym algorytmem, nakładającym kary, tak jak robią to Panda czy Pingwin. Jednak niedopasowanie strony do jego wymogów (brak optymalizacji pod lokalne SEO itd.) może skutkować spadkami w pozycjach. Dlatego warto zapoznać się z wymogami Oposa, by nie spaść w lokalnych SERP-ach.

    Podsumowując: Podsumowując: algorytm Google Opos pomógł usprawnić pozycjonowanie lokalne. Skupił się na zróżnicowaniu lokalnych wyników i dopasowaniu ich w kontekście lokalizacji użytkownika. Razem z algorytmem Pigeon współpracują nad optymalizacją wyszukiwania lokalnego.

    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Stworzenie doskonałego contentu na stronę firmową to dziś bardzo istotne zadanie, które stoi przed menedżerami stron. Jeśli pragniesz dowiedzieć się, jak tworzyć świetne treści, mamy dla Ciebie profesjonalne rozwiązanie. Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski