Google MUM: algorytm, który rewolucjonizuje wyszukiwanie z użyciem AI

Jeden z najnowszych algorytmów wyszukiwarki Google korzysta pełnymi garściami z jednego z największych trendów pozycjonowania - sztucznej inteligencji. Jak działa algorytm MUM i jak możemy dostosować stronę, by był zadowolony?

Co to jest Google MUM?


Google MUM - Multitask Unified Model - to jedna z algorytmicznych nowinek wyszukiwarki. MUM korzysta z zaawansowanej sztucznej inteligencji, w tym z nauczania maszynowego i przetwarzania języka naturalnego. Robi to w celu odpowiadania na coraz bardziej złożone zapytania użytkowników i ewoluujący język potoczny. Zapytania są ponadto często wielotematyczne, w związku z czym algorytm stara się je pojąć i dopasować do nich adekwatne wyniki.

Multitask Unified Model oznacza dosłownie "zunifikowany model wielozadaniowy". Oddaje to naturę tego algorytmu Google'a - MUM działa bowiem nad wieloma zadaniami i zagadnieniami jednocześnie (multitasking - wielozadaniowość). Pochyla się nad zapytaniami o niejednoznacznych kontekstach i wielu zmiennych. Przed algorytmem MUM stoją takie wyzwania jak odpowiadanie na hasła w rodzaju "jakie są skutki polityki zagranicznej Polski za czasów Piastów po rozbiciu dzielnicowym" czy "jak pływy księżycowe wpływają na cykl życia zwierząt". Zachęcamy do wyszukania tych haseł - Google rzeczywiście dostarcza satysfakcjonujących odpowiedzi.

Algorytm MUM ma na celu optymalizację doświadczenia użytkownika poprzez dostarczanie bardziej wszechstronnych i właściwych odpowiedzi na złożone zapytania, które niekoniecznie pasują do jednego konkretnego tematu lub słowa kluczowego.

Jak dostosować treści na stronie pod algorytm MUM?


Jeśli chcemy lepiej pozycjonować stronę pod algorytm MUM, powinniśmy:

  • Zwiększać różnorodność treści. Dostarczać na stronę content, który pokrywa wiele tematów, dokładnie omawia złożone zagadnienia i przygląda się im z różnych punktów widzenia. Warto zapoznać się z zagadnieniem evergreen content.
  • Stawiać na treści najwyższej jakości. Bogate w informacje, unikalne w podejściu, wartościowe dla użytkowników.
  • Optymalizować treści pod kątem semantyki. Stosować różnorodne słowa kluczowe, synonimy, frazy kluczowe długiego ogona (long tail keywords). W ten sposób lepiej pozycjonujemy stronę pod skomplikowane zapytania.
  • Dbać o doświadczenie użytkownika. Pozytywne User Experience (UX) to dodatkowy atut w oczach odbiorców i algorytmu. Liczy się tu m.in. szybkość ładowania strony, przejrzystość interfejsu i treści oraz dopasowanie do wszystkich rodzajów urządzeń (desktop, mobile).

  • Algorytm MUM jest bardzo zaawansowany, jednak da się sprostać jego oczekiwaniom. Mimo to pamiętajmy, by zawsze mieć na względzie przede wszystkim użytkownika, a nie roboty wyszukiwarki. Znajomość wymogów algorytmu pozwoli z drugiej strony dostarczyć odbiorcy optymalny content i zapewnić świetne doświadczenie.

    Algorytm MUM a pozycjonowanie stron


    Nie da się ukryć, że ten rewolucyjny algorytm wpłynie znacząco na pozycjonowanie stron internetowych. Nacisk Google MUM na korzystanie z bardziej złożonych fraz i odpowiadanie za pomocą treści na wiele pytań jednocześnie sprawi, że content marketing i SEO stopniowo przejdą pewne zmiany. Google za każdym wprowadzeniem nowego algorytmu rzuca pozycjonerom kolejne wyzwania. Bez tego pozycjonowanie, prawdę mówiąc, stałoby w miejscu. Algorytm MUM z czasem zmieni też prawdopodobnie wygląd direct answer (odpowiedzi na zapytanie wyświetlające się w panelu wyników wyszukiwania) - bo jeśli treści mają być bardziej złożone, to i odpowiedzi ulegną ewolucji.

    Podsumowując: jeśli chodzi o priorytety tworzenia treści i pozycjonowania, nie zmieniło się nic - dalej na pierwszym miejscu jest użytkownik i tak będzie zawsze. Z kolei jeśli chcemy pozycjonować się wyżej w oczach Google MUM, musimy udzielać odpowiedzi na kompleksowe zapytania i skupiać się na frazach long tail. Pomoże nam to uzyskać status eksperta w oczach wyszukiwarki i podnieść pozycję witryny w SERP-ach.

    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski