Google Mobile-First Index: algorytm, który przygląda się stronom mobilnym

Jeden spośród grona użytecznych algorytmów Google skupia się na mobilnych wersjach stron internetowych. Jest to Mobile-First Index, wprowadzony stosunkowo niedawno, bo w 2018 roku. Czy wiesz, jak dopasować stronę pod jego wymogi? Sprawdźmy to!

Czym jest Mobile-First Index?


Google Mobile-First Index to algorytm, który - jak nazwa wskazuje - priorytetowo traktuje mobilne wersje stron. Podczas indeksowania i rankowania przygląda się im w pierwszej kolejności. Algorytm w swoim działaniu ocenia responsywność i dopasowanie treści mobilnych, co nie oznacza, że pomija desktopowe. Może ewentualnie dokonać porównania obydwu wersji, ale desktopowa stanowi dla niego mniejszy priorytet.

Aktualnie ogromna część użytkowników to użytkownicy mobilni. Szacuje się, że w 2022 roku w internetowym ruchu stanowili przynajmniej 50%, a w niektórych regionach na świecie nawet 60-70%. Niemal każdy z nas nosi w kieszeni własny dostęp do Internetu, dlatego dopasowanie witryny pod urządzenia mobilne jest tak istotne.

Jak działa algorytm Mobile-First Index?


  • Indeksacja wersji mobilnych. Google indeksuje strony z naciskiem na mobile - opiera decyzje rankingowe właśnie na tej wersji.

  • Ocena responsywności strony. Mobile-First Index dokonuje oceny responsywności strony - sprawdza, jak ta jest dopasowana do różnych urządzeń mobilnych. To przede wszystkim telefony komórkowe i smartfony, ale i tablety. Dopasowanie oznacza optymalne wyświetlanie witryny na tych urządzeniach, wygodne i intuicyjne dla użytkownika.

  • User Experience (UX). Algorytm Google sprawdza, jak prezentują się doświadczenia użytkowników w korzystaniu z mobilnej wersji strony. Pod uwagę brane są czynniki takie jak:

  • ↳ szybkość ładowania,
    ↳ łatwość nawigacji na stronie,
    ↳ poziom dostępności treści na małych ekranach.
    ↳ Algorytm sprawdza też m.in. Bounce Rate (Współczynnik odrzuceń). Określa on odsetek użytkowników strony, którzy opuścili ją szybko po wejściu, zniechęceni określonymi czynnikami. Tacy odbiorcy nie wchodzą w żadne interakcje z treściami na stronie.

  • Klasyfikacja wyników w wersji mobilnej. Algorytm dokonuje weryfikacji i hierarchii wyników. Następnie proponuje użytkownikom te najlepiej dopasowane do ich urządzeń i do zapytania.
  • Jak dopasować stronę mobilną pod Mobile-First Index?


    Naszym celem jest optymalizacja mobilnej wersji strony oraz zwiększenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak tego dokonać? Należy podjąć następujące kroki:

    1. Zadbać o responsywność strony. Musi być zoptymalizowana na różnych rodzajach urządzeń mobilnych. Powinna działać bezproblemowo niezależnie od aparatu.
    2. Zadbać o nawigację. Strona powinna być tak zbudowana i dostosowana do mobile, żeby poruszanie po niej nie sprawiało problemów. Menu musi być intuicyjne, a informacje łatwe do znalezienia. Dalsze poruszanie po serwisie powinno być możliwie ułatwione użytkownikowi.
    3. Skrócić czas ładowania. Użytkownicy są raczej niecierpliwi. Oczekują szybkich i satysfakcjonujących rezultatów. Powinniśmy postarać się o możliwie najkrótszy czas ładowania naszej strony.
    4. Unikać potencjalnie niekompatybilnych technologii. Starajmy się nie korzystać na stronie mobilnej z oprogramowania, które może nie zadziałać. Przykładowo jest to Flash.
    5. Dbać o treści. Każda wersja strony powinna zawierać zoptymalizowane pod użytkownika treści. Ponadto mobilna wersja nie może różnić się pod tym względem od desktopowej. Cały content oraz niezbędne na stronie funkcje powinny być zachowane.
    6. Testować swoją stronę. Technologia, w tym mobilna, zmienia się bardzo szybko. Stałe monitorowanie wersji strony i dopasowywanie się do aktualizacji oprogramowania jest konieczne.

    Czy algorytm Mobile-First Index nakłada kary na strony?


    Nie, algorytm pod strony mobilne nie nakłada kar tak, jak robią to Panda czy Pingwin. Jednakże błędna optymalizacja i niedopasowanie strony mobilnej mogą skutkować spadkami w pozycjach. Już to jest swego rodzaju "karą" za niedopasowanie do wytycznych, choć nie w takim rozumieniu jak filtr czy ban Google.

    Mobile-First Index a AMP


    Google wspiera AMP - Accelerated Mobile Pages ("Przyspieszone strony mobilne"). Jest to projekt, który pomaga w szybszym ładowaniu stron mobilnych. Strony, które działają podług AMP, są faworyzowane przez Mobile-First Index. AMP zawiera zbiór wytycznych, dzięki którym można zoptymalizować strony mobilne.

    Mobile-First Index: co jeszcze warto wiedzieć? 📱


  • Mobile-First Index lubi elementy interaktywne na stronie. Pod warunkiem, że są dobrze zaprojektowane. Przyciski i formularze, ułatwiające nawigację (oraz zawierające sensowne elementy Call to action) są dodatkowym plusem.
  • Mobile-First Index wywarł ogromny wpływ na SEO. Po wprowadzeniu algorytmu i położeniu nacisku na strony mobilne, specjaliści SEO zrozumieli, jak istotne są te wersje stron. A może i, biorąc pod uwagę tempo rozwoju urządzeń, istotniejsze niż desktopowe?
  • Mobile-Friendly Test. Google wychodzi naprzeciw projektantom stron mobilnych i zachęca do wzięcia udziału w testach. Można przekonać się, jak strona mobilna radzi sobie w praktyce.
  • Mobile-First Index bada trendy w zmianach ruchu. Algorytm skupia się na rozumieniu zmian w przyzwyczajeniach internautów, porównując ruch na stronach mobilnych i desktopowych. Odzwierciedla to tempo zmian technologicznych i konsumenckich.


  • Podsumowując - dopasowanie strony i treści pod wymogi Mobile-First Index to niemałe wyzwanie! Jeśli chcemy się dobrze pozycjonować, musimy brać pod uwagę wytyczne Google'a. Warto śledzić aktualne trendy oraz aktualizacje algorytmów, by dostarczać na stronę jak najlepsze treści.

    Przeczytaj również artykuł o 7 najważniejszych algorytmach: Najważniejsze algorytmy Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski