Google Medic Update: algorytm, który bada strony medyczne i zdrowotne

Osobnym algorytmem, którego zadaniem jest przyglądanie się stronom medycznym, jest Google Medic. Nie jest to oficjalna nazwa - tak algorytm ochrzciła społeczność SEO. Jak wygląda i na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu stron tej kategorii?

Google Medic Update - jak działa?


Aktualizację algorytmu zajmującego się medycyną i zdrowiem datuje się na sierpień 2018. Google kładzie szczególny nacisk na strony tego rodzaju. Zawarte tam informacje mają bowiem wyjątkowy wpływ na zdrowie i dobrobyt ludzi. Strony medyczne są częścią algorytmu YMYL - Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje zdrowie). Dotyczą także E-E-A-T, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Doświadczenie, Ekspertyza, Autorytet, Zaufanie).

Dzięki głównej aktualizacji algorytm Medic upewnia się, że strony medyczne oferują rzetelne, wiarygodne i sprawdzone informacje. Ponadto strony bez autorytetu i ze słabym contentem (Thin content) odnotowały znaczące spadki w widoczności. Jak zyskać pewność, że dostarczamy takie dane na naszą stronę?

Google Medic - wytyczne algorytmu badającego strony medyczne


  • Poziom autorytetu. Strony medyczne i zdrowotne powinny opierać swoje treści na wiedzy ekspertów. Źródła wiedzy powinny być wiarygodne i sprawdzone.
  • Wiarygodność. Podobnie jak wyżej - wiedzę można opierać wyłącznie na potwierdzonych źródłach. Nie powinno się czerpać ze stron o niepotwierdzonych źródłach ani jednocześnie ich tworzyć.
  • Wysoka jakość treści. Content na tych stronach powinien prezentować wysoki poziom. Liczy się merytoryczność i jakość, a nie sensacyjność i niepewność faktów.
  • Bezpieczeństwo i prywatność. Strony medyczne często poruszają prywatne tematy zdrowotne i zbierają takie dane. Dlatego użytkownik powinien być pewny, że jego informacje osobiste są bezpieczne.
  • Google Medic - jak tworzyć treści na strony o kategorii medycznej? ⚕️


    Jak zaznaczono wyżej, treści dostarczane na strony medyczne i zdrowotne muszą być jak najlepszej jakości. Aby tak było, należy:

    1. Radzić się ekspertów. Jeśli sami jesteśmy ekspertami, możemy dostarczać treści. Warto zadbać o formalne poświadczenie autorytetu, takie jak dyplomy naukowe czy artykuły z pism medycznych. Jeśli nie jesteśmy ekspertami, zadbajmy o współpracę z doświadczonymi specjalistami. Musimy mieć pewność, że treści są rzetelne - chodzi w końcu o ludzkie zdrowie i życie.
    2. Język i struktura. Nasze treści trafiają do szerokiego grona odbiorców o różnym stopniu wykształcenia. Każdy jednak pragnie poznać szczegóły na tematy zdrowotne. Dlatego zadbajmy o przejrzysty, zrozumiały język. Nie wprowadzajmy naszymi treściami w błąd czy wątpliwości.
    3. Cytować z potwierdzonych źródeł. Opierajmy treści na pewnych źródłach. Jeśli linkujemy, kierujmy się tą samą zasadą.
    4. Regularna aktualizacja. Witryny medyczne powinny opierać się na aktualnych informacjach. Trzeba stale trzymać rękę na pulsie i odświeżać dane. Tak było na przykład w przypadku pandemii. Nowe obostrzenia i informacje o COVID-19 pojawiały się często. Strony musiały dokonywać częstych uaktualnień contentu.


    Przykładowo:
    Artykuł o dbaniu o zdrowie serca, umieszczony na stronie kliniki medycznej. Treść stworzona we współpracy z doświadczonym kardiologiem. Użytkownik może łatwo upewnić się o poziomie eksperckości autora dzięki załączonej notce o doświadczeniu lekarza. Artykuł zawiera rzetelne informacje o diecie, aktywności fizycznej, regularnych badaniach, zarządzaniu stresem. Na końcu znajduje się link do zapisów na wizyty u wybranego kardiologa. Treści pisane w taki sposób podkreślają istotność dbania o serce. Zachęcają również do cyklicznych badań w tym zakresie.

    Przeczytaj także: Najważniejsze algorytmy Google

    Tworzenie wartościowych treści na stronę jest niezbędne, jeśli chcemy ją właściwie pozycjonować. Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski