Algorytm Hummingbird - do czego służy?
Google Koliber to algorytm, który skupia się na dokładniejszym rozumieniu intencji zapytań użytkowników. Analizuje w szczególności dłuższe, trudniejsze hasła, wpisywane w wyszukiwarkę. W efekcie stara się dostarczyć satysfakcjonujące wyniki.
Koliber uczy się na podstawie wcześniejszych doświadczeń. Oznacza to, że algorytm stale się doskonali. Dzięki analizie zapytań i pomiarom satysfakcji z wyników Koliber kształci się, by lepiej działać w przyszłości.
Zadania algorytmu Google Hummingbird w pigułce:
- Rozumieć intencję użytkownika. Dzięki analizie skomplikowanych zapytań algorytm stara się pojąć, co człowiek miał na myśli. Analizuje całe pytania i zdania, a nie pojedyncze słowa.
- Dostarczać jak najlepsze wyniki. Koliber stara się - na podstawie zapytania - udzielić optymalnej odpowiedzi. Uczy się w oparciu o wpisywane hasła, nawet jeśli te nie są precyzyjne lub jasne. Może się zdarzyć, że użytkownik nie wykorzysta słów kluczowych. Mimo to Koliber usiłuje wychwycić sens zapytania i wskazać wyniki.
- Rozumieć kontekst. Koliber stara się zrozumieć kontekst, analizując zapytanie jako całość. Bierze też pod uwagę poprzednie hasła, wpisywane przez internautę.
Jak tworzyć treści pod algorytm Hummingbird?
Odpowiednie praktyki przy tworzeniu treści pomogą w polepszeniu jej widoczności i pozycji. Aby algorytm Hummingbird docenił stronę, powinniśmy przede wszystkim:
Postawić na naturalność. Treści pisane językiem naturalnym są mile widziane przez Kolibra. Pamiętajmy, by pisać dla użytkownika i jego wygody oraz potrzeb. W ten sposób dostarczamy wartość, docenianą także przez wyszukiwarkę. Słowa kluczowe w tekście powinny być umieszczone naturalnie i nie na siłę. Dzięki temu Koliber ma większą szansę zrozumieć kontekst zapytania i wskazać drogę do naszej strony.
Odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy. Jest to w zasadzie rozwinięcie zasady "pisać dla użytkownika". Podsuwając rozwiązania i udzielając informacji dostarczamy wartość dla odbiorcy. Długie zapytania są często złożonymi pytaniami, wpisywanymi w celu rozwiązania jakiejś kwestii. Koliber chętniej wskaże stronę, która udziela odpowiedzi na takie pytania.
Optymalizować pod złożone zapytania. W procesie pisania treści musimy mieć na uwadze długie zapytania, jakie może wpisać użytkownik. Uwzględnijmy na stronie frazy kluczowe z gatunku long-tail. "Długi ogon" to frazy, składające się z przynajmniej trzech słów, określające bardziej złożone zagadnienia.
Dostosowywać treść pod wyszukiwanie głosowe - o tym w następnym akapicie.
Algorytm Koliber a wyszukiwanie głosowe
Hummingbird jest istotnym algorytmem w kontekście wyszukiwania głosowego. Wielu użytkowników, zwłaszcza mobilnych, korzysta z tej opcji w wyszukiwarce. Jest przydatna w podróży lub kiedy nie możemy wpisać zapytania ręcznie.
Wyszukiwanie głosowe ma to do siebie, że nieraz wypowiadamy do aparatu całe zdania. Zamiast wpisywać "trasa do Olsztyna", możemy powiedzieć "jak dojadę z Warszawy do Olsztyna samochodem". Wypowiedź głosowa bywa o wiele bardziej złożona od tekstowej, co ostatecznie jest w centrum zainteresowania kolibra. Dlatego jego funkcjonowanie jest nastawione również na rozumienie intencji i kontekstu mowy. Z kolei twórcy stron powinni uwzględniać długie frazy, które użytkownicy mogą wyszukiwać głosowo.
Koliber jest dostosowany także do wyszukiwania lokalnego. Użytkownicy wpisują lub wypowiadają frazy o charakterze lokalnym, np. "najlepsze restauracje w okolicy". Koliber rozumie kontekst wypowiedzi i pojmuje, że chodzi o listę świetnych lokali we wskazanej lokalizacji.Czy Koliber nakłada kary na strony?
Google Hummingbird nie jest typowym algorytmem, który wymierza kary dla stron za niewłaściwe praktyki. Jego zadaniem jest raczej rozumienie i uczenie się oraz pomoc użytkownikowi niż nagradzanie albo karanie.
Miejmy jednak na uwadze, że w procesie wyszukiwania nigdy nie bierze udziału tylko jeden algorytm. Wpisując hasło w wyszukiwarkę, dajemy zajęcie
Pandzie,
Pingwinowi, Kolibrowi i prawdopodobnie jeszcze większej liczbie algorytmów. Jeśli strona zostanie obłożona jedną z kar Google (filtr lub ban), nie jest to spowodowane Kolibrem.
Algorytm Google Hummingbird - kilka ciekawostek 🐦
Na koniec parę dodatkowych szczegółów na temat Google'owego Kolibra.
Nazwa algorytmu nawiązuje do zwinności i precyzji kolibrów. Ma to symbolizować szybkie i trafne wyniki wyszukiwania.
Koliber wykorzystuje AI. Sztuczna inteligencja jest elementem działania algorytmu, dzięki której stara się on lepiej rozumieć kontekst i intencję.
Koliber to zdecydowanie najcierpliwszy z algorytmów. Nawet jeśli użytkownik wciąż wpisuje lub wymawia niejasne zapytania, algorytm stara się dopasować do nich optymalne wyniki. Skupia się na semantyce zdań i analizuje ją mimo niedoskonałości.
Koliber lubi obrazy i filmy. Jego działanie jest dopasowane do wskazywania w odpowiedzi materiałów graficznych i video. Zdarza się bowiem, że mogą być one idealnym wynikiem dla danego zapytania.
Podsumowując: tworząc treści na stronę, posługujmy się naturalnym językiem i dostarczajmy wartość. Doceni to zarówno użytkownik, jak i Koliber.
Przeczytaj także artykuł: Najważniejsze algorytmy Google
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.