Co to jest Google Helpful Content?
Jak już wspomnieliśmy, Helpful Content to algorytm Google (a dokładniej aktualizacja zestawu algorytmów), który skupia się na wartościowości i pomocniczym charakterze stron. Wchodzi w skład szerszej inicjatywy wyszukiwarki, która ma na celu premiowanie stron, niosących użyteczność i rozwiązujących problemy użytkowników.
Google Helpful Content pozycjonuje wyżej strony, które lepiej pasują do intencji zapytania i dostarczają wnikliwych, wyczerpujących odpowiedzi. Ten algorytm Google jest tak zoptymalizowany, by faworyzować witryny spełniające potrzeby internautów. Strona zostanie nagrodzona wysoką pozycją jedynie wtedy, gdy zawiera solidne i rzetelne informacje, które są do tego dobrze zredagowane. Ponadto powinna odpowiadać na szeroki zakres pytań ze strony użytkowników i zawierać
słowa kluczowe, które pozwolą dopasować ją do zapytań.
Aktualizacja Google Helpful Content podkreśliła znaczenie wartościowych treści dla sukcesu w wyszukiwarkach, zachęcając twórców stron do koncentracji na dostarczaniu treści wysokiej jakości, bogatych w informacje i przydatnych dla użytkowników. Dzięki temu Google dąży do polepszenia doświadczeń użytkowników podczas korzystania z wyszukiwarki.
Jak dostosować stronę pod Google Helpful Content?
Algorytm ocenia treści na stronie pod kątem ich użyteczności i pomocniczości dla użytkowników. Bada, czy odpowiadają na zapytania i dostarczają satysfakcji. W związku z tym warto podjąć poniższe działania, by zyskać w jego oczach.
Rozwiązywać problemy użytkowników. Głównym zainteresowaniem tego algorytmu Google jest to, czy strona jest pomocna i czy rozwiązuje problemy. Jeśli tak jest, będzie premiowana wyższymi pozycjami.
Dostarczać kompleksowych informacji. Treści powinny pokrywać w pełni dany temat, wyczerpywać wszystkie zagadnienia i - jeśli to możliwe - odsyłać do innych podstron, które dalej rozwijają dodatkowe aspekty. Przydatne w tym kontekście są długie treści (long-form content) oraz treści wiecznie zielone (evergreen content).
Dostarczać treści wysokiej jakości. Czyli takie, które są dobrze napisane, zredagowane, bogate w słowa kluczowe, linki wewnętrzne (pozwalają na poruszanie się po serwisie w poszukiwaniu dodatkowych informacji). Bardzo pomocne okażą się dane, które uwiarygodniają doświadczenie autora treści - odnośniki do publikacji naukowych, dyplomy, inne wpisy, przebieg dotychczasowej kariery. W kwestii wiarygodności samej witryny często przydaje się zakładka "O nas".
Odpowiednio redagować treść. Zadbajmy o czytelność tekstu, podział na akapity, wykorzystanie nagłówków, wypunktowań, grafik ilustrujących treść.
Wysoka jakość i użyteczność treści na stronie pozytywnie wpływa na wskaźnik
dwell time. Jest to metryka, która określa czas spędzony na stronie. Dla administratorów jest wskazówką co do wydajności witryny, dla algorytmów informacją o jej przydatności i przystępności.
W hierarchizacji i prezentacji treści na stronie warto ponadto odnieść się do reguł
Above The Fold i Below The Fold. Chodzi o mianowicie o podział treści na części, które są widoczne po wejściu na stronę bez przewijania (Above...) oraz po przewinięciu (Below...). Jest to kluczowe w kontekście uchwycenia uwagi użytkownika. Jeśli tuż po wejściu na stronę odniesie pozytywne wrażenie i zobaczy, że ta ma spore szanse spełnić jego oczekiwania, wówczas zacznie przewijać i szukać dalszych informacji. Wpływa to znacząco na wskaźnik
Bounce rate - współczynnik, który mówi, czy odbiorca "odbił się" od strony, zniechęcony negatywnym wrażeniem, czy wręcz przeciwnie - stwierdził, że warto dalej ją eksplorować. Naturalnie wszystkie wspomniane aspekty i wskaźniki są cenne dla administratorów i algorytmów Google.