Google Helpful Content: algorytm, który ceni pomocne strony

Google Helpful Content Update to ostatnia z aktualizacji algorytmu, który premiuje strony, zawierające pomocne treści. Działa od kilku lat i przygląda się wartościowym stronom. Co to jest Google Helpful Content, jak wspomóc ten algorytm oraz jakich działań lepiej unikać? Odpowiedzi na te pytania poznasz, czytając ten artykuł.

Co to jest Google Helpful Content?


Jak już wspomnieliśmy, Helpful Content to algorytm Google (a dokładniej aktualizacja zestawu algorytmów), który skupia się na wartościowości i pomocniczym charakterze stron. Wchodzi w skład szerszej inicjatywy wyszukiwarki, która ma na celu premiowanie stron, niosących użyteczność i rozwiązujących problemy użytkowników.

Google Helpful Content pozycjonuje wyżej strony, które lepiej pasują do intencji zapytania i dostarczają wnikliwych, wyczerpujących odpowiedzi. Ten algorytm Google jest tak zoptymalizowany, by faworyzować witryny spełniające potrzeby internautów. Strona zostanie nagrodzona wysoką pozycją jedynie wtedy, gdy zawiera solidne i rzetelne informacje, które są do tego dobrze zredagowane. Ponadto powinna odpowiadać na szeroki zakres pytań ze strony użytkowników i zawierać słowa kluczowe, które pozwolą dopasować ją do zapytań.

Aktualizacja Google Helpful Content podkreśliła znaczenie wartościowych treści dla sukcesu w wyszukiwarkach, zachęcając twórców stron do koncentracji na dostarczaniu treści wysokiej jakości, bogatych w informacje i przydatnych dla użytkowników. Dzięki temu Google dąży do polepszenia doświadczeń użytkowników podczas korzystania z wyszukiwarki.

Jak dostosować stronę pod Google Helpful Content?


Algorytm ocenia treści na stronie pod kątem ich użyteczności i pomocniczości dla użytkowników. Bada, czy odpowiadają na zapytania i dostarczają satysfakcji. W związku z tym warto podjąć poniższe działania, by zyskać w jego oczach.

  • Rozwiązywać problemy użytkowników. Głównym zainteresowaniem tego algorytmu Google jest to, czy strona jest pomocna i czy rozwiązuje problemy. Jeśli tak jest, będzie premiowana wyższymi pozycjami.
  • Dostarczać kompleksowych informacji. Treści powinny pokrywać w pełni dany temat, wyczerpywać wszystkie zagadnienia i - jeśli to możliwe - odsyłać do innych podstron, które dalej rozwijają dodatkowe aspekty. Przydatne w tym kontekście są długie treści (long-form content) oraz treści wiecznie zielone (evergreen content).
  • Dostarczać treści wysokiej jakości. Czyli takie, które są dobrze napisane, zredagowane, bogate w słowa kluczowe, linki wewnętrzne (pozwalają na poruszanie się po serwisie w poszukiwaniu dodatkowych informacji). Bardzo pomocne okażą się dane, które uwiarygodniają doświadczenie autora treści - odnośniki do publikacji naukowych, dyplomy, inne wpisy, przebieg dotychczasowej kariery. W kwestii wiarygodności samej witryny często przydaje się zakładka "O nas".
  • Odpowiednio redagować treść. Zadbajmy o czytelność tekstu, podział na akapity, wykorzystanie nagłówków, wypunktowań, grafik ilustrujących treść.

  • Wysoka jakość i użyteczność treści na stronie pozytywnie wpływa na wskaźnik dwell time. Jest to metryka, która określa czas spędzony na stronie. Dla administratorów jest wskazówką co do wydajności witryny, dla algorytmów informacją o jej przydatności i przystępności.

    W hierarchizacji i prezentacji treści na stronie warto ponadto odnieść się do reguł Above The Fold i Below The Fold. Chodzi o mianowicie o podział treści na części, które są widoczne po wejściu na stronę bez przewijania (Above...) oraz po przewinięciu (Below...). Jest to kluczowe w kontekście uchwycenia uwagi użytkownika. Jeśli tuż po wejściu na stronę odniesie pozytywne wrażenie i zobaczy, że ta ma spore szanse spełnić jego oczekiwania, wówczas zacznie przewijać i szukać dalszych informacji. Wpływa to znacząco na wskaźnik Bounce rate - współczynnik, który mówi, czy odbiorca "odbił się" od strony, zniechęcony negatywnym wrażeniem, czy wręcz przeciwnie - stwierdził, że warto dalej ją eksplorować. Naturalnie wszystkie wspomniane aspekty i wskaźniki są cenne dla administratorów i algorytmów Google.

    Jakich działań unikać?


    Powiedzieliśmy, jakie kroki warto wykonać, by "spodobać się" algorytmowi Google. Teraz przyjrzyjmy się działaniom, których w świetle Helpful Content lepiej stanowczo unikać.

  • Treści niskiej jakości: w świetle tego, że algorytm Google ceni sobie pomocną i jakościową treść, dostarczanie jej przeciwności jest oczywistym błędem. Dlatego unikajmy tzw. thin content na swojej stronie.
  • Manipulacyjne praktyki SEO: czyli np. keyword stuffing (przesycanie tekstu słowami kluczowymi, które nie niosą wartości, a jedynie sztucznie podbijają statystyki), ukrywanie treści, spamowe linki lub korzystanie z farm linków.
  • Powielanie treści: czyli tak zwane duplikowanie treści - publikowanie contentu z innych źródeł bez jakichkolwiek zmian. Prowadzi to do zaśmiecania sieci zwielokrotnionymi danymi bez wartości dodanej, grozi do tego kradzieżą własności intelektualnej.
  • Kanibalizacja treści: tworzenie podstron w oparciu o te same słowa kluczowe. W takiej sytuacji wyszukiwarka ma problem z dopasowaniem strony do zapytania użytkownika, w konsekwencji czego raz podaje w wynikach podstronę A serwisu, a raz B. Wpływa to negatywnie na ranking witryny i doświadczenie odbiorcy.
  • Niespełnianie potrzeb użytkowników: unikajmy tworzenia pustego pod względem wartości contentu, który nie rozwiązuje problemów.

  • W rozróżnieniu praktyk właściwych od niewłaściwych z pewnością pomoże artykuł: White Hat vs Black Hat SEO - czym różnią się te dwie techniki pozycjonowania stron?

    Google Helpful Content a SEO strony


    Dostosowanie się do wymogów i stosowanie cenionych przez algorytm Google praktyk z pewnością przyczyni się do lepszego pozycjonowania strony. Witryny, które są pomocne i wartościowe, stanowiące wyczerpujące kompendium wiedzy na dany temat mają szanse zdobyć najwyższe pozycje w SERP. Jest to niezwykle istotne w kontekście ruchu organicznego i wpływa na konwersję (czyli cele, dla których istnieje strona).

    Ogólnie rzecz biorąc, stosowanie się do wytycznych i zaleceń wszystkich wymogów algorytmów Google powinno być naszym priorytetem - tuż obok niesienia wartości dla użytkownika. Jak niejednokrotnie wspominaliśmy, zasady, wedle których działają algorytmy, przeplatają się ze sobą; spełniając wymogi jednego, zadowalamy także kilka innych. Dlatego doskonała znajomość wytycznych pozycjonowania stron i systemów wyszukiwarki stanowi podstawę do odniesienia sukcesu w SEO i marketingu internetowym.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Język korzyści - jak istotny jest w procesie tworzenia treści?
  • Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski