Google Fred: algorytm, który walczy z contentem niskiej jakości

W jednej z aktualizacji swoich algorytmów Google skupiło się na karaniu stron za treści niskiej jakości. Ten update ochrzczono mianem Fred. Na czym polega ten algorytm i w jaki sposób tworzyć content, by się przed nim uchronić?

Google Fred Update - funkcja algorytmu


Fred nie jest oficjalną nazwą serii aktualizacji, które w 2017 roku wprowadził Google. To miano, które nadała im społeczność SEO i ma raczej humorystyczny wydźwięk. Same kary, które nakłada Fred, nie są jednak wcale zabawne. Walcząc z treściami niskiej jakości, Fred obniża znacząco ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Może nawet nałożyć ban Google!

Jakie treści mogą być karane przez Google Fred?


Jak wspomnieliśmy we wstępie, algorytm Fred obejmuje karą strony wyjątkowo niskiej jakości. Co to oznacza w praktyce?

  • Zduplikowana treść. Content powielony na licznych podstronach serwisu lub skopiowany od konkurencji.
  • Treść słabej jakości. Teksty z błędami gramatycznymi, literówkami. Brak dopasowania pod wymogi SEO (nagłówki, akapity, słowa kluczowe). Brak wartości dla użytkownika. Także: keyword stuffing (przeładowanie słowami kluczowymi).
  • Przeszkadzające reklamy w nadmiernej ilości. Strony, których reklamy i banery utrudniają użytkownikom odbiór treści.
  • Manipulowanie linkami. Niezgodne z wytycznymi Google działania linkowe, mające na celu zmanipulowanie pozycji strony. Także: linki ukryte.
  • Clickbait i oszustwo. Treści wprowadzające użytkownika w błąd, prezentujące nieprawdziwe informacje. Content nastawiony na kliknięcia, a nie realną wartość.
  • Google Fred - jak istotny jest w porównaniu z innymi algorytmami?


    Fred nie cieszy się tak wielką popularnością co Google Panda czy Penguin. Należy jednak pamiętać, że pod jego umowną nazwą kryje się wiele aktualizacji mniejszych algorytmów. Wszystkie, jak to opisano wyżej, skupiają się na jakości treści na stronach. W hierarchii Google takie algorytmy jak Panda, PageRank, Hummingbird i Penguin są uznawane za kluczowe. Fred to co do zasady algorytm specjalistyczny, zajmujący się określonym zagadnieniem jakości. Nie umniejsza to jego wartości, bowiem potrafi wywrzeć duży wpływ na strony łamiące reguły wyszukiwarki.

    Jak nie otrzymać kary od algorytmu Google Fred?


    To proste (przynajmniej co do zasady) - nie łamać reguł wyszukiwarki Google. A zatem: dbać o jakość treści, nie praktykować spamu. Tworzyć naturalne linkowanie. Nie zasypywać użytkowników reklamami, zwłaszcza rodzaju pop-up (wyskakujące okienka). Nie praktykować clickbaitu i dbać o zgodność danych ze stanem faktycznym. Warto także dbać o współczynnik E-A-T (znany też jako E-E-A-T). Jest eksperckość, autorytet i zaufanie, przejawiające się w treściach.

    Dodatkowym pojęciem, o którym warto wspomnieć, jest thin content, któremu poświęciliśmy osobny artykuł. W skrócie: jest to "cienka treść", czyli treść niskiej jakości. Nie pokrywa tematu i nie przedstawia sobą większej wartości. Z oczywistych przyczyn thin content to zjawisko niepożądane.

    Przeczytaj: Najważniejsze algorytmy Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski