Google Exact Match Domain: jak algorytm dba o sprawiedliwe wyniki wyszukiwania?

Algorytm Google Exact Match Domain został wprowadzony, by rozwiązać problem niesprawiedliwych wyników wyszukiwania. Pewne domeny korzystały bowiem z luki, która pozwalała im zdobywać wysokie pozycje w niezbyt uczciwy sposób. W tym artykule powiemy, jak działa algorytm EMD, jak dopasować stronę pod jego wymagania, jak algorytm Exact Match Domain wpływa na SEO oraz podamy kilka dodatkowych ciekawostek i informacji. Zachęcamy do lektury.

Czym jest algorytm Google Exact Match Domain?


EMD (Exact Match Domain, Exact Match Domain Update) to jeden z mniej znanych algorytmów. Zdecydowanie nie zdobył takiej renomy jak powszechnie znana Panda czy popularny Pingwin. A niesłusznie - ma bowiem spory wpływ na proces wyszukiwania, jego komfort i efektywność.

Algorytm Exact Match Domain został wprowadzony po to, by domeny, które pasują idealnie do wpisanej frazy kluczowej (czyli właśnie exact match domain) nie miały nadmiernego wpływu na wyniki wyszukiwania. Za sprawą algorytmu takie przypadki należą już do historii, tym niemniej kiedyś powszechne było, że domeny o nazwie pokrywającej się z zapytaniem użytkownika wyświetlały się na górze listy wyników. Nie byłoby to takie złe, gdyby do tego posiadały wysokiej jakości treść i cechowały się użytecznością dla odbiorcy, ale najczęściej wcale tak nie było. Mogły nawet wcale nie pasować tematyką do wpisanej frazy, ale ponieważ nazwa domeny pokrywała się z zapytaniem, wyszukiwarka wrzucała takie domeny wysoko. Algorytm miał sprawić, żeby do takich sytuacji więcej nie dochodziło i... wywiązał się z zadania celująco. Algorytm Google Exact Match Domain w dużej mierze spełnił swoje cele, ograniczając nadmierny wpływ domen dokładnie pasujących do fraz kluczowych na rankingi, przy jednoczesnym promowaniu stron o wysokiej jakości i relewantnej treści.

  • Poznaj naszą ofertę Content Marketing

    Czy algorytm Exact Match Domain nakłada kary na strony?


    Jak nietrudno się domyślić: tak. Algorytm może i nie nakłada kary w postaci rygorystycznego bana, ale obniża znacząco pozycje domen, które poprzez swoje nazwy próbują wpłynąć na rankingi, nie oferując przy tym przydatnych treści. Taka strona spada w wynikach wyszukiwania i jest o wiele mniej widoczna. Zamiast tego na jej miejsce wskakują strony, które dokładnie odpowiadają na zapytania użytkowników, rozwiązują ich problemy i są wartościowe - czyli tak, jak to powinno wyglądać.
  • Jak algorytm Exact Match Domain wpływa na SEO stron?


    Obecność algorytmu EMD oznacza, że strony nie mogą polegać wyłącznie na pasującej nazwie domeny do osiągnięcia wysokiego rankingu w SERP. Chociaż posiadanie odpowiedniej nazwy domeny nadal może być korzystne, szczególnie jeśli jest rozpoznawalna i łatwa do zapamiętania, kluczowym czynnikiem wpływającym na SEO jest jakość i relewantność treści. Domeny dokładnie pasujące będą miały lepsze szanse na wysokie pozycje tylko wtedy, gdy są wspierane przez solidne, wartościowe treści i dobre praktyki SEO. Dobre - czyli jakie? Takie, które zaliczają się do White Hat SEO - tzw. strategii "białego kapelusza", czyli praktyk oficjalnie zalecanych i mile widzianych przez wyszukiwarki.

    Analogia do białego i czarnego kapelusza pochodzi z klasycznych filmów amerykańskich, głównie westernów, gdzie protagoniści często nosili nakrycia głowy w jasnych barwach, zaś antagoniści wybierali czarne. Miało to w symboliczny sposób ukazywać podział na dobro i zło. W późniejszych latach podział nieco się zatarł i kolor kapelusza nie był wyznacznikiem moralności postaci. Podobnie rzecz się ma z SEO - pewne praktyki zahaczają zarówno o pozytywne, jak i negatywne strategie; takie podejście, łączące w sobie czarne i białe, określono mianem Gray Hat SEO. Warto przeczytać artykuł na ten temat. Ogólnie rzecz biorąc, z racji czerpania z Black Hat SEO, praktyki "szarego kapelusza" są raczej odradzane, gdyż stanowią ryzyko nałożenia kary przez wyszukiwarkę i nie do końca są uznawane za etyczne.

  • Poznaj naszą ofertę Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych (SEO)

    Jak dopasować treści na stronie pod algorytm Exact Match Domain?


    W świetle dotychczasowych rozważań odpowiedź na to pytanie jest prosta: nie wystarczy nazwa domeny, pasująca do zapytania; przede wszystkim istotna jest wartościowa treść, rozwiązywanie problemów, odpowiadanie na zapytania. Zatem należy:

  • publikować oryginalne, wartościowe i dobrze napisane treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników,
  • upewnić się, że treści na stronie są ściśle związane z tematyką domeny i odpowiadają na specyficzne zapytania z nią związane,
  • ponadto strona powinna oferować doskonałe doświadczenie użytkownika (User Experience), łatwość nawigacji i czytelny interfejs, szybkie ładowanie i dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • warto zdobywać wysokiej jakości linki zwrotne z innych renomowanych stron w swojej branży, co pomoże zbudować autorytet domeny.
  • Algorytm Google Exact Match Domain: dodatkowe informacje 📃


  • Nie tylko negatywne skutki! Spróbujmy nieco ocieplić wizerunek tego algorytmu Google. Chociaż algorytm EMD był skierowany przeciwko niskiej jakości stronom z dokładnymi nazwami domen, wysokiej jakości strony z dokładnie pasującymi nazwami domen mogą nadal cieszyć się dobrą widocznością w wynikach wyszukiwania, jeśli dostarczają wartości użytkownikom. Można więc zdobyć wysoką pozycję, mając domenę będącą literalnie zapytaniem, jeśli tylko dostarcza się świetny content.
  • Zmiany w algorytmach. Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy, w tym EMD, aby lepiej identyfikować i promować wysokiej jakości treści w Internecie. To oznacza, że strategie SEO muszą być ciągle dostosowywane do aktualnych wytycznych. W ten sposób Google niejako zmusza webmasterów do ciągłego doskonalenia stron i uczenia się w tej materii.
  • Edukacja SEO jest kluczowa. Zrozumienie działania różnych algorytmów Google, w tym EMD, jest niezbędne dla skutecznej strategii pozycjonowania strony. Utrzymywanie się na bieżąco z najlepszymi praktykami i wytycznymi Google może znacząco wpłynąć na widoczność strony. Warto śledzić wytyczne dla webmasterów.


  • Przeczytaj dodatkowo artykuł o najważniejszych algorytmach Google i poznaj pełen skład środowiska algorytmicznego ogromnej wyszukiwarki:
    Najważniejsze algorytmy Google, kluczowe dla pozycjonowania stron

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski