Google Core Web Vitals: jeden algorytm, trzy metryki

Core Web Vitals to pojęcie, które przewija się przy okazji omawiania niejednego algorytmu wyszukiwarki Google. Na CWV składają się trzy metryki, a każda z nich ma swoje odrębne zadanie; ich wspólna praca składa się na ocenę strony i pomoc w ustaleniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania. W tym artykule przybliżymy charakterystyki owych metryk i podpowiemy, jak dopasować stronę, by spojrzały na nas przychylnym okiem.

Co to jest Core Web Vitals?


Jak już wspomnieliśmy, Core Web Vitals to trzy metryki. Ich praca polega na ocenie jakości strony oraz doświadczenia użytkownika, który z niej korzysta. Metryki noszą nazwy LCP, FID oraz CLS. Omówimy teraz pokrótce każdą z nich.

Core Web Vitals: LCP, FID, CLS


Core Web Vitals - metryka LCP


LCP - Largest Contentful Paint. Mierzy czas od otworzenia strony do chwili, kiedy największy kawałek treści jest w pełni załadowany i gotowy do wyświetlenia. Optymalny wynik LCP to poniżej 2,5 sekundy.

Core Web Vitals - metryka FID


FID - First Input Delay. Mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika (np. kliknięcia) na stronie do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Optymalny wynik FID to poniżej 100 milisekund.

Core Web Vitals - metryka CLS


CLS - Cumulative Layout Shift. Sprawdza, jak bardzo niestabilny jest układ strony podczas ładowania. Optymalny wynik CLS to mniejszy niż 0,1.

Jak optymalizować stronę pod metryki Core Web Vitals?


Wiedząc, na jakich aspektach działania witryny skupia się trójka metryk Core Web Vitals, możemy podjąć działania optymalizacyjne z zakresu SEO i Content marketingu. Skupmy się najpierw na działaniach odnośnie poszczególnych metryk, potem zaś przyjrzymy się ogólnym dodatkowym czynnościom, które warto podjąć w odniesieniu do wszystkich trzech.

  • Optymalizacja LCP (Largest Contentful Paint) - należy zoptymalizować kod strony oraz jej zasoby, aby największe elementy treści na stronie ładowały się szybciej. Upewnijmy się, że korzystamy z właściwych formatów obrazów oraz że nie obciążają zanadto witryny (nawet bardzo duże i szczegółowe grafiki możemy skompresować za pomocą darmowych narzędzi z sieci, dzięki czemu nie będą aż tak spowalniać strony).
  • Optymalizacja FID (First Input Delay) - należy unikać nadmiernego używania skryptów, które mogą spowalniać stronę. Dzięki temu zyskamy szansę na uniknięcie sytuacji, w których interakcje użytkowników byłyby opóźnione.
  • Optymalizacja CLS (Cumulative Layout Shift) - należy dokładnie zaplanować i ustalić rozmiary i proporcje elementów na stronie, by uniknąć nagłych zmian układu w trakcie wczytywania. Każde dodanie i aktualizacja treści, które mogą zmienić szyk i układ zasobów, powinny być przetestowane przed publikacją nowej wersji strony.

  • Ponadto:

  • Warto skompresować pliki CSS i obrazy, aby zmniejszyć rozmiar plików i przyspieszyć ładowanie strony.
  • Wykorzystajmy pamięć cache i kompresję gzip, aby zmniejszyć czas ładowania strony dla powracających użytkowników.
  • Wybierzmy odpowiedni, szybki hosting i serwery, by zyskać na wydajności ładowania.
  • Warto zawsze tworzyć świetną, jakościową i wartościową treść, która będzie aktywizowała użytkowników i zachęcała do częstszego odwiedzania strony. Dzięki niej spędzą na niej także więcej czasu. To zalecenie odnosi się w zasadzie do każdego algorytmu, jaki omawiamy, w szczególności do algorytmu Panda, który zwraca wyjątkową uwagę na jakość contentu. Do tego przydaje się stosowanie różnych formatów treści: tekstu, obrazów, wideo czy interaktywnych elementów.
  • Jak przy każdych działaniach marketingu internetowego, tak i tu zalecamy regularne testowanie i monitoring. Sprawdzajmy wydajność naszej strony i reagujmy na odchylenia od normy. W testowaniu wydajności witryny przyda się np. Google PageSpeed Insights.
  • Podsumowując: Core Web Vitals to bardzo istotna trójca metryk, które przyglądają się wydajności strony i doświadczeniu jej użytkowników. Dlatego warto testować witrynę i dokonywać działań optymalizacyjnych. W ten sposób poprawimy komfort użytkowania i zyskamy szansę na wyższe pozycje w SERP.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • UX, czyli User Experience - jaką pełni rolę w marketingu?
  • Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski