Google Caffeine: algorytm, który wspomaga indeksację stron

W 2010 roku świat ujrzał algorytm Google Caffeine. Jest to jeden z mniej znanych algorytmów wyszukiwarki, co jednak nie umniejsza jego zasług i wpływu. Na czym polega zadanie Caffeine?

Co to jest Google Caffeine?


Caffeine to algorytm, który skupia się na poprawie indeksowania i aktualizacji wyników wyszukiwania. Dzięki niemu Google mogło usprawnić proces wyszukiwania i odpowiadania na zapytania internautów. Caffeine dokłada starań, by wyniki były aktualne i bardziej zróżnicowane.

➡️ Jeśli nie wiesz, czym jest indeksacja, przeczytaj Definicję indeksacji

Algorytm zawdzięcza swą nazwę kofeinie, obecnej w kawie i napojach energetycznych. Ma to symbolizować pobudzanie wyszukiwarki. Dzięki algorytmowi Caffeine Google działa szybciej i sprawniej, a dostarczane wyniki są świeże i aktualne.

Jak działa algorytm Caffeine?


Caffeine systematycznie dokonuje przetwarzania i indeksacji treści online. Nieustannie przeszukuje sieć pod kątem aktualizacji oraz nowego contentu. Następnie indeksuje je w bazie Google. Pozwala to na dostarczanie świeżych i wiarygodnych wyników wyszukiwania dla danego zapytania.

Szansa dla nowych stron


Algorytm Caffeine do dziś działa w oparciu o swoje założenia. Dba o indeksację i wyszukiwanie stron, których content jest świeży i jakościowy. Oznacza to, że nowe strony mają szansę na zdobycie wysokiej pozycji, jeśli ich treści będą odpowiadać tym wymogom. Dotyczy to w dużej mierze serwisów newsowych. Muszą publikować treści szybko, jednocześnie zachowując wysoką jakość contentu. Caffeine pomoże im wspiąć się po szczeblach wyników wyszukiwania.

Jak dostosować stronę i treści pod algorytm Google Caffeine?


Aby nasza strona została poprawnie wyszukana i zaindeksowana przez Caffeine, musimy podjąć kilka ważnych kroków.

  • Publikować aktualne treści. Nasza strona powinna zawierać treści zgodne z prawdą oraz najnowszymi aktualizacjami. Starsze treści należy aktualizować o nowe informacje, jeżeli takowe się pojawiają.
  • Tworzyć wartość. Musimy dostarczać użytkownikom treści użytecznych i odpowiadających na zapytania. To uniwersalna reguła, która odnosi się w zasadzie do każdego algorytmu. Dbajmy o precyzyjnie dobrane słowa kluczowe (keywords), lecz nie przesadzajmy z ich ilością (keyword stuffing).
  • Optymalizować wydajność. Przede wszystkim usprawniać szybkość ładowania. Ma to wpływ na indeksację witryny.
  • Usprawniać strukturę i nawigację. To nie tylko korzyść dla użytkowników, którzy odbiorą stronę jako łatwiejszą w obsłudze. Struktura witryny pozwala także algorytmowi lepiej ją zaindeksować.
  • Stale monitorować kondycję strony i wprowadzać ulepszenia.
  • Czy Google Caffeine nakłada kary na strony?


    Caffeine jest elementem algorytmicznego ekosystemu wyszukiwarki i skupia się na indeksowaniu oraz aktualizacjach. Nie nakłada kar w dosłownym znaczeniu, tak jak robią to sztandarowe algorytmy - Panda czy Pingwin.

    Jednakże niedostosowanie się do wymogów Caffeine może skutkować spadkiem w pozycjach. Innymi słowy: zaniedbując aktualizację treści i strukturę strony możemy liczyć się z niższą pozycją w SERP-ach.

    Podsumowując: Caffeine usprawniło działanie wyszukiwarki pod kątem indeksacji i aktualizacji. To mniej znany algorytm, ale bez wątpienia jego wpływ na Google jest znaczący. Dbajmy o jakość i świeżość treści, a Caffeine z pewnością pomoże nam wskoczyć wyżej w wynikach wyszukiwania!

    Przeczytaj też: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski