Google BERT: algorytm, który stara się lepiej zrozumieć język zapytania

BERT, jeden z algorytmów wyszukiwarki Google, stoi przed nie lada wyzwaniem: rozumieć język naturalny. Wraz z innymi systemami algorytmicznymi współpracuje przy analizie niemal każdego zapytania. Jak działa i w jaki sposób dopasowywać treści pod BERT-a? Przekonajmy się!

Do czego służy algorytm BERT?


BERT oznacza "Bidirectional Encoder Representations from Transformers". W swojej idei BERT podobny jest nieco do innego algorytmu Google - Kolibra (Hummingbird). Algorytm Koliber stara się rozumieć intencję zapytania i analizuje długie hasła. Na czym więc polega zadanie BERT-a?

Algorytm Google BERT, wprowadzony w 2019 roku, to przede wszystkim:

  • Sztuczna inteligencja. BERT opiera swoje działanie na zaawansowanym AI. Oznacza to, że nie tylko analizuje, ale i jednocześnie stale się uczy.
  • Interpretowanie kontekstu. BERT analizuje pojedyncze słowa w zapytaniu, ich wzajemne połączenia i całościowy wydźwięk.
  • Rozumienie języka naturalnego. BERT stara się rozumieć naszą mowę, która często jest potoczna i nieszablonowa. Przygląda się zapytaniom i uczy języka ludzi, żeby lepiej przygotować listę wyników.

  • Słowo "bidirectional" w nazwie algorytmu oznacza "dwukierunkowy". Odnosi się to do sposobu rozumienia kontekstu w zdaniach. BERT analizuje hasła pod każdym kątem, by lepiej wychwycić ich znaczenie - to znaczy przed i po danym wyrazie. Proces uczenia BERT-a oparty jest na gigantycznych zbiorach tekstów, które pomagają mu zrozumieć nasz język. Dzięki temu rozumie, jak słowa i frazy łączą się ze sobą w zdaniu. Pojmuje niedosłowność niektórych wyrażeń, a także takie struktury jak parafraza czy przenośnia.

    Jak tworzyć treści, które spodobają się BERT-owi?


    Tworzenie odpowiednich treści sprawi, że BERT lepiej je zrozumie i optymalnie wypozycjonuje wyniki. Poprawić widoczność strony w SERP-ach możemy poprzez:

  • Właściwą semantykę treści. Powinniśmy stawiać na spójne, zrozumiałe zdania. Dbałość o jakość językową tekstu to priorytet w oczach algorytmu BERT.
  • Naturalność języka. Piszmy w sposób naturalny i przejrzysty. Google BERT analizuje język, którym człowiek posługuje się na co dzień. Dlatego słowa kluczowe, które będą odzwierciedlać naturalne zapytania użytkowników, są cenne dla BERT-a. Warto postarać się o przynajmniej kilka fraz długiego ogona (long-tail keywords). Są to frazy składające się z co najmniej trzech wyrazów. Np.: kremowa sukienka ślubna z ozdobami. Czarny matowy lakier do paznokci. Od czego zacząć zakładanie sadu owocowego.
  • Odpowiadanie na zapytania. Ta reguła odnosi się bezwzględnie do każdej sytuacji. Czy tworzymy "pod BERT-a", czy "pod Pandę" - zawsze dbajmy o jakość treści i nieśmy wartość. Trzeba zastanowić się, czego i w jaki sposób szukają internauci i odpowiadać na ich potrzeby.
  • Unikanie tworzenia duplikatów, kopii i plagiatów. Ta reguła również jest uniwersalna, a nie jedynie "pod BERT-a". Twórz unikalne treści, w których użytkownik znajdzie coś wartościowego, czego nie znalazł na innej stronie.


  • Jakie strony znajdą się w szczególności pod lupą BERT-a?


    BERT przygląda się długim, złożonym hasłom. Takie występują przede wszystkim na blogach i w treściach poradnikowych, odpowiadając na skomplikowane pytania. Jeśli zauważymy spadki w widoczności stron dopasowanych pod frazy long-tail - znaczy to, że musimy popracować nad ich optymalizacją.

    Czy algorytm BERT nakłada kary na strony?


    BERT jest jednym z tych algorytmów, które nie nakładają kar. Istnieje po to, by lepiej rozumieć język i dopasowywać wyniki, a nie karać. Tym zajmują się takie algorytmy jak Panda czy Penguin. Mimo to należy tworzyć treści jak najwyższej jakości, w przeciwnym razie mogą nie być wypozycjonowane wysoko.

    Jak istotny jest Google BERT?


    Wiemy, na czym polega działanie algorytmu BERT. Jak jednak wypada w praktyce jego wpływ na wyszukiwania? Z początku ogłoszono, że BERT dotknie aż 10% wszystkich wyszukiwań. W kontekście wszystkich wpisywanych haseł w każdej sekundzie na całym świecie jest to wyjątkowo duży procent. W rzeczywistości trudno określić, jak wielki wpływ na wyszukiwanie ma BERT, ale po jego wprowadzeniu nie odnotowano znaczących spadków w widoczności. Dlaczego? Otóż BERT skupia się bardziej na ocenie zapytania, a nie strony. W związku z tym nie odciska tak znaczącego piętna na SEO.

    Google wciąż doskonali algorytm BERT. Po wprowadzeniu działał jedynie pod język angielski, ale z czasem jest dostosowywany do większej liczby języków. Szkolenie BERT-a wymaga ogromnych zasobów danych, by system lepiej pojmował i analizował zawiłości lingwistyczne.

    Podsumowując: BERT to kolejny krok ku lepszemu rozumieniu języka i proponowaniu optymalnych wyników. Warto pracować nad dostarczaniem na stronę treści pisanych naturalnie i rozwiązujących problemy użytkowników. BERT i inne zaprzyjaźnione algorytmy z pewnością to docenią!

    Przeczytaj również obszerny artykuł: Najważniejsze algorytmy Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski