Google będzie licencjonować treści polskich wydawców informacyjnych

Europejska dyrektywa o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym - w tym ważny artykuł 15., który reguluje kwestie praw pokrewnych wydawców prasowych - ma być stopniowo wprowadzana do polskiego prawa. Długo dywagowano nad istotnością wprowadzenia zmian legislacyjnych, które dają wydawcom nowe prawa w temacie ochrony ich treści informacyjnych publikowanych w sieci, jednocześnie nie stanowiąc dla użytkowników jakiejkolwiek bariery w korzystaniu z tych treści.

Po wdrożeniu unijnej dyrektywy o prawie autorskim Google będzie licencjonować treści wydawców informacyjnych w Polsce tak, jak odbywa się to w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

Google a prawo unijne


W odpowiedzi na wspomiany artykuł 15., Google wprowadził w Europie program ENP - Extended News Previews. Na czym polega ten program? Otóż ENP określa zasady wynagradzania wydawców za chronione treści informacyjne, wykorzystywane w usługach Google. Te usługi to między innymi:

  • wyszukiwarka Google,
  • Wiadomości Google (Google News),
  • Google Discover.

  • Licencjonowanie treści w Europie już trwa - na chwilę obecną Google kooperuje z wydawcami indywidualnymi i organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Taka współpraca zaowocowała płaceniem przez Google za licencjonowanie już ponad 4000 tytułów prasowych w 19 krajach europejskich. Jednocześnie tylko Google zadbał o tak szeroko zakrojony i ambitny program, dzięki któremu może dostosować się do dynamicznie zmieniającego się prawa europejskiego.


    Umowy licencyjne, które oferuje Google w ramach programu ENP, to nie tylko zwykłe linkowanie i krótkie streszczenia. Zapewniają wydawcom wynagrodzenie za głębsze wykorzystanie ich treści w postaci wyświetlania podglądów pod linkami w wyszukiwarce. Oferty licencji ENP opierają się na jasnych zasadach, które pokrywają się z przepisami prawa autorskiego. Biorą pod uwagę częstotliwość wyświetlania witryny z treściami informacyjnymi oraz wielkość przychodów z reklam generowanych na stronach, na których wyświetlane są podglądy tychże treści. Dzięki temu umowy licencyjne ENP zapewniają sprawiedliwe rozwiązanie mniejszym i większym wydawcom.

    Google pragnie wprowadzić program licencyjny ENP również dla polskich dostawców treści, zachowując takie samo postępowanie jak wobec wydawców w reszcie krajów UE. Stanie się to od razu po implementacji dyrektywy w naszym państwie. Google już wcześniej wprowadził pewne rozwiązania reklamowe, a także program licencjonowania treści - czyli program Showcase w Google News. Firma stara się wspierać wydawców treści informacyjnych i oferuje narzędzia, dzięki którym mogą monetyzować treści. Korzystający z produktów reklamowych wydawcy zachowują nawet 80% przychodów. W latach 2021-2023 wypłacono z tego tytułu pięciu największym polskim wydawcom informacyjnym kwotę ponad miliarda złotych.

    Google od lat ściśle współpracuje z branżą wydawców informacyjnych - oferuje im liczne usługi, programy i bezpośrednie finansowanie, będąc jednym z największych światowych podmiotów wspierających dziennikarstwo. Wejście w życie europejskiej dyrektywy w zakresie praw autorskich daje zielone światło do lepszej współpracy z polskimi wydawcami.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski