Google August 2024 core update – jak wpłynie na twórców treści?

W życie weszła kolejna aktualizacja algorytmu działania wyszukiwarki Google - Google August 2024 core update. Ma się skupić na wartościowych treściach od mniejszych oraz niezależnych stron internetowych. Co to oznacza w praktyce? Przyjrzyjmy się nowemu update'owi Google'a.

Google wspomoże małe witryny z użytecznym contentem


Najnowsza aktualizacja systemu działania Google weszła w życie 15 sierpnia 2024. Jak to zwykle bywa, nim w pełni zacznie funkcjonować, minie około miesiąc. Nie jest to zwyczajna aktualizacja. Specjaliści Google'a wzięli sobie do serca feedback po September 2023 helpful content update oraz March 2024 core update, które najwyraźniej negatywnie wpłynęły na małych i niezależnych dostawców treści. Gigant z Kalifornii postanowił wobec tego się zrehabilitować.

Według Google'a najnowsza aktualizacja ma na celu przede wszystkim pomóc stronom, które oferują wartościowy content, pozycjonować się wyżej w wynikach wyszukiwania od stron, które takiego contentu nie mają, a próbują jedynie sprawiać wrażenie, że są jakościowymi witrynami.

Google opublikowało zestaw wskazówek, dzięki którym właściciele stron mogą lepiej dopasować swoje witryny pod wymogi wyszukiwarki - Główne aktualizacje wyszukiwarki a Twoja witryna:

  • Po opublikowaniu aktualizacji część stron będzie działać odrobinę gorzej - nie wynika to zawsze z ich błędów, ale z tego, że algorytm dopasowuje się do nowych wytycznych. Celem update'ów Google'a jest poprawa metodyki, według której algorytmy oceniają strony. Może się zdarzyć, że strony wcześniej niedoceniane nagle zostaną docenione i na odwrót.
  • Google zaleca właścicielom stron jedną żelazną zasadę - skupić się na dostarczaniu jak najlepszych treści. Jest to kierowane zwłaszcza do tych, którzy mogli pomyśleć, że po ostatniej aktualizacji robią coś nieprawidłowo i nie wiedzą, w jakim kierunku mają iść. Treść jest najważniejsza dla algorytmów i dla użytkowników - to ją należy optymalizować!
  • Największe aktualizacje o globalnym zakresie Google wprowadza co kilka miesięcy. Może się zdarzyć, że dana strona nie odzyska wysokiej pozycji po określonej aktualizacji aż do momentu wprowadzenia następnej. Przez ten czas właściciel strony ma okazję na optymalizację treści. Google utrzymuje, że pozycja w rankingu nie jest stała ani gwarantowana, a uzyskiwana wtedy, gdy systemy uznają, że strona na to zasługuje.
  • Co zrobić, gdy aktualizacja Google wpłynie negatywnie na moją stronę?


    Poza tym, co pisaliśmy wyżej - czyli przede wszystkim skupieniem się na jakości treści - Google podsuwa garść pytań, na które warto sobie odpowiedzieć, jeżeli zauważyliśmy, że nasza strona ma gorsze wyniki.

  • Czy treść zawiera oryginalne informacje, sprawozdanie, badania lub analizę?
  • Czy treść zapewnia pełny, wyczerpujący lub kompleksowy opis tematu?
  • Czy treść zawiera wnikliwą analizę lub interesujące informacje wykraczające poza oczywistość?
  • Jeśli treść korzysta z innych źródeł, czy unika prostego kopiowania lub przepisywania tych źródeł, a zamiast tego zapewnia znaczną wartość dodaną i oryginalność?
  • Czy nagłówek i/lub tytuł strony zapewnia pomocny zarys treści?
  • Czy nagłówek i/lub tytuł strony unika przesady lub szokowania?
  • Czy jest to rodzaj strony, którą chciałbyś/chciałabyś dodać do zakładek, udostępnić znajomemu lub polecić?
  • Czy spodziewałbyś się zobaczyć tę treść lub odniesienie do niej w drukowanym magazynie, encyklopedii lub książce?

  • Ponadto:

  • Czy treść przedstawia informacje w sposób budzący zaufanie, taki jak wyraźne źródła, dowody doświadczenia, informacje o autorze lub stronie publikującej, np. poprzez linki do strony autora lub strony "O nas"?
  • Czy po zbadaniu strony odniosłoby się wrażenie, że jest ona znana lub szeroko uznawana za autorytet w swojej dziedzinie?
  • Czy treść została napisana przez eksperta lub pasjonata, który niewątpliwie świetnie zna temat?
  • Czy treść jest wolna od łatwo weryfikowalnych błędów faktycznych?
  • Czy czułbyś się komfortowo, opierając na treści decyzje związane z finansami lub zdrowiem?


  • ➡️ Warto zapoznawać się z Google Search Status Dashboard, by być na bieżąco z aktualizacjami wyszukiwarki.
    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski