Nie tylko Keyword Planner. Jak znaleźć frazy do kampanii PPC?

Kampania reklamowa - podobnie jak chociażby strategia content marketingowa - nie obejdzie się bez słów kluczowych (keywords). Znajomość fraz, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, fraz, które ich interesują oraz na których powinniśmy opierać swoje kampanie jest nieodzowna w pracy reklamodawcy. Najczęściej korzysta się w celu zidentyfikowania tych fraz z narzędzia Google Keyword Planner; to oczywiście przydatne i skuteczne narzędzie, niemniej warto poszerzyć horyzonty i wypróbować inne, które mogą potencjalnie dać nam przewagę nad konkurencją.

W tym artykule podamy narzędzia i strategie, które - według nas - należy przetestować celem znalezienia świeżych, wartościowych fraz do wykorzystania w prowadzonych kampaniach reklamowych. Zachęcamy do lektury!

Dobór słów kluczowych do kampanii reklamowej


Zamykanie się na jedno lub dwa narzędzia do szukania słów kluczowych to ograniczanie rozwoju prowadzonej strategii. Tradycyjne narzędzia do badania fraz są często niewystarczające - oferują jedynie ograniczony wgląd w złożone zachowania użytkowników podczas wyszukiwania. W rezultacie reklamodawcy napotykają trudności w odkrywaniu nowych potencjałów słów kluczowych.

➡️ Pamiętajmy, że każdy rodzaj kampanii reklamowej - czy to w sieci wyszukiwania, wideo, w sieci reklamowej lub jeszcze inna - potrzebuje słów kluczowych. Są żelazną podstawą ich działania, jak kompas, który wskazuje kapitanowi kurs na morzu. O rodzajach kampanii Google Ads przeczytasz tutaj: Typy kampanii Google Ads. Jaki typ wybrać?

Choć Google Keyword Planner jest dobrym narzędziem i solidnym punktem wyjścia, warto poznać inne metody, aby odkryć potencjalnie szerszy zakres przydatnych fraz. Poniżej omawiamy kilka skutecznych narzędzi i strategii, które można wykorzystać podczas szukania sposobów na optymalizację kampanii.

Narzędzia i strategie szukania słów kluczowych do kampanii reklamowej


Inni wyszukiwali również...


People also search for. Przydatne sugestie zapytań, powiązanych ze wpisanym w wyszukiwarkę hasłem. Zazwyczaj znajduje się na dole strony z wynikami wyszukiwania (SERP). Przykładowo: hasło "przebrania na halloween" może być rozszerzone o takie zapytania:


Są to cenne wskazówki odnośnie fraz, z jakich warto skorzystać. Jeśli prowadzilibyśmy kampanię reklamową skupioną na kostiumach Halloween, takie i podobne frazy byłyby świetne, by zwiększyć jej efektywność.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (Dynamic Search Ads)


Dynamic Search Ads (DSA) wykorzystują zawartość strony internetowej, aby automatycznie generować reklamy i związane z nimi słowa kluczowe. Analizując frazy, które wywołują reklamy dynamiczne, możemy zidentyfikować wartościowe słowa kluczowe do włączenia do swoich standardowych kampanii reklamowych.

Sugestie podczas wpisywania hasła


Może się to wydać nazbyt oczywiste lub banalne, jednak warto zwrócić uwagę na sugestie, które podsuwa nam wyszukiwarka, kiedy wpisujemy jakieś hasło. To tak zwane autouzupełnianie (autocomplete). Działa na podstawie:

  • ogólnej popularności haseł,
  • haseł zyskujących popularność lub trendów,
  • historii wyszukiwania,
  • lokalizacji użytkownika.


  • Ponieważ w chwili pisania tego artykułu do Halloween zostało kilka tygodni, zostańmy przy tym przykładzie. Załóżmy ponownie, że sprzedajemy w sieci kostiumy halloweenowe. Wpisując część hasła "kostiumy..." widzimy już, w którą stronę kieruje nas wyszukiwarka oraz jak domyśla się, że zakończymy swoje wyszukiwanie. Na tych frazach, związanych z przebraniami na najstraszniejszy dzień w roku, warto oprzeć swoje reklamy kostiumów w wyszukiwarce.

    Sztuczna inteligencja prawdę Ci powie


    Warto skorzystać z pomocy AI - a dokładniej takich narzędzi jak ChatGPT, Gemini czy Copilot. Wystarczy zadać odpowiednie pytanie, np. "Podaj sugestie słów kluczowych, na które można optymalizować kampanię PPC, związanych z przebraniami i kostiumami na halloween w podziale na kategorie: wiek oraz płeć.", a system poda wyczerpującą listę keywordów, na których możemy oprzeć taką kampanię. Poniżej przykład z Gemini:


    ➡️ Jeśli nie wiesz, którą AI poprosić o pomoc, możesz przetestować wszystkie lub zapoznać się z naszym artykułem: ChatGPT, Copilot czy Gemini - którą AI wybrać?

    Narzędzia profesjonalne - Ahrefs, SEMrush i inne


    Jeśli prowadzimy wiele kampanii reklamowych, zależy nam na czasie i pewnych wynikach, warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi. To przykładowo:

  • Ahrefs - kompleksowe narzędzie SEO, które zawiera moduł do badania słów kluczowych, dostarczając szczegółowych informacji o ruchu organicznym i płatnym.
  • SEMrush - podobnie jak Ahrefs, SEMrush oferuje szeroki zakres funkcji do analizy konkurencji i badania słów kluczowych.
  • Moz Keyword Explorer - narzędzie do badania słów kluczowych od Moz, które prezentuje dane odnośnie trudności słowa kluczowego i potencjalnego ruchu.
  • Senuto - polskie narzędzie do analizy SEO, które oferuje moduł do badania słów kluczowych.
  • Mangools KWFinder - specjalistyczne narzędzie do badania słów kluczowych, które zapewnia dokładne dane o wolumenie wyszukiwań i konkurencyjności.

  • Analiza trendów za pomocą Google Trends


    Google Trends to narzędzie, które pozwala śledzić popularność określonych tematów i słów kluczowych na przestrzeni czasu. Jest darmowe i bardzo intuicyjne. Google Trends powie nam, jak wyglądało zainteresowanie wpisanym hasłem w danym czasie i danej lokalizacji, a także podpowie podobne zapytania (to właśnie nasze szukane słowa kluczowe), jak i pozwoli porównać ze sobą różne hasła, np. "przebrania na halloween" i "halloween kostium" (określimy w ten sposób, które frazy są popularniejsze i godniejsze uwagi).


    ➡️ Polecamy też osobny artykuł, w którym piszemy więcej o działaniu tego narzędzia: Jak wykorzystać Google Trends w Content marketingu?

    Monitorowanie social mediów


    Monitoring platform społecznościowych - Facebook, Instagram, X (Twitter) i innych - to skuteczny sposób na odkrywanie nowych słów kluczowych związanych z branżą. Dzięki obserwacji trendów, popularnych tematów i często używanych zwrotów lepiej zrozumiemy, czym interesują się nasi potencjalni klienci.

  • Warto słuchać swojej publiczności. Obserwować, o czym rozmawiają odbiorcy na różnych platformach społecznościowych. Jakich słów używają? Jakie pytania zadają?
  • Analizować trendy. Śledzić, jakie tematy są obecnie popularne w branży. Jakie słowa kluczowe są najczęściej używane w związku z tymi tematami?
  • Korzystać z narzędzi do monitoringu mediów społecznościowych. Istnieje wiele narzędzi, które pomagają w śledzeniu aktywności w social media i analizie używanych słów kluczowych. To między innymi: Hootsuite, Buffer, Brandwatch, Mention, Awario.

  • Podsumowanie


    Sztuka doboru słów kluczowych to nie tylko korzystanie z narzędzi, ale również głębokie zrozumienie intencji użytkowników i specyfiki danej branży. Poprzez połączenie zaawansowanych narzędzi analitycznych z kreatywnym myśleniem odkryjemy unikalne słowa kluczowe, które wyróżnią naszą kampanię i przyciągną nowych klientów. Pamiętajmy, że słowa kluczowe to nie tylko zwykłe frazy - to klucz do zdobycia uwagi potencjalnych klientów.

    ➡️ Przeczytaj także: Kiedy warto ustawić harmonogram wyświetlania reklam Google Ads?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę bądź chcesz zacząć pracować jako specjalista SEM - nasze Szkolenie z Google Ads jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski