Geolokalizacja: jak wpływa na pozycjonowanie strony?

Geolokalizacja (Geolocation) to istotny czynnik w szczególności dla stron, które opierają swoją działalność na sukcesie pozycjonowania lokalnego. Na czym polega i jak ją wykorzystać?

Co to jest geolokalizacja?


Geolokalizacja ma za zadanie identyfikować położenie geograficzne użytkownika sieci internetowej. Pozwala analizować i śledzić to położenie, a także personalizować treści i dokładniej rozumieć zachowania użytkowników.

Jak działa geolokalizacja?


Geolokalizacja realizuje się za pomocą adresu IP użytkownika. Wykorzystuje się do niej także urządzenia GPS. Również dane dostarczane przez samego użytkownika pozwalają na jego geolokalizację.

Usługi geolokalizacyjne określają współrzędne geograficzne, by sprecyzować położenie użytkownika. Te współrzędne to szerokość oraz długość geograficzna, pozwalające dokładnie określić dowolny punkt na kuli ziemskiej.

Do czego wykorzystuje się geolokalizację?


  • Personalizacja treści. Geolokalizacja pozwala dostosować content pod lokalne wyszukiwania. Spełnia potrzeby lokalnych użytkowników, informuje o wydarzeniach w danym miejscu. Pozwala zlokalizować miejsca w okolicy. Szczególnie przydatne w kontekście lokalnych biznesów, których na bieżąco poszukują internauci (np. restauracje w okolicy).
  • Targetowanie reklam. Geolokalizacja umożliwia dopasowanie reklam do lokalizacji użytkownika. Szczególnie przydatna opcja w kontekście zwiększania skuteczności kampanii reklamowych.
  • Analizowanie danych. Jak wcześniej wspomnieliśmy, geolokalizacja pozwala na lepsze rozumienie zachowań użytkowników w zależności od ich położenia. W ten sposób lepiej dopasujemy usługi do lokalnego rynku.

  • Algorytmy Google, które kładą szczególny nacisk na lokalne wyszukiwania, to algorytm Pigeon (Gołąb) i algorytm Possum (Opos). Opisaliśmy je szczegółowo w osobnych artykułach - zachęcamy do lektury i dostosowania SEO pod wymogi wyszukiwarki!

    Optymalizacja geolokalizacji strony


  • Dostosuj treści. Upewnij się, że strona zawiera dokładne położenie firmy lub placówki, a także dane kontaktowe. Że pozycjonujesz ją pod odpowiednie lokalne słowa kluczowe (local keywords). Przydatna w kontekście geolokalizacji jest zakładka Google Moja Firma.
  • Stosuj narzędzia geolokalizacyjne. Pozwolą na zbieranie informacji geolokalizacyjnych o użytkownikach.
  • Chroń prywatność użytkowników. Internauci są bardzo wyczuleni na zbierane i przechowywane dane, w tym własną lokalizację. Jeżeli korzystasz z tych danych, zyskaj pewność, że robisz to zgodnie z przepisami ochrony danych osobowych.
  • Monitoruj kondycję strony i wprowadzaj ulepszenia. Upewniaj się regularnie, czy prowadzone działania, oparte na geolokalizacji, są skuteczne. Czy firma jest widoczna?


  • Podsumowując: Geolokalizacja ma istotny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Dlatego, jeśli prowadzimy biznes, dla którego lokalizacja jest istotnym czynnikiem, warto zadbać o jej optymalizację. Na przykład warto pojawiać się w wynikach lokalnych wraz z mapą i danymi kontaktowymi, jeśli użytkownicy wpiszą takie hasła jak "restauracja włoska", "sklep z narzędziami" czy "kancelaria prawna".

    Przeczytaj również:

  • Google Helpful Content: algorytm, który ceni pomocne strony
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
  • Sezonowe słowa kluczowe: jak użyć ich w planowaniu treści?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski