Filtr Google — skąd się bierze i czym skutkuje?

Treści publikowane na stronach są regularnie monitorowane przez roboty Google. Nasz content musi spełniać aktualne wytyczne. W przypadku naruszenia zasad Google może nałożyć na stronę stosowną karę. Jedną z takich kar jest filtr. Na czym polega i za co jest nakładany?

Filtr Google - co to takiego?

Filtr to jeden z rodzajów kar od Google. Nie jest tak groźny, jak ban. Nałożenie filtra to jednak z pewnością ostrzeżenie, że robimy coś nieprawidłowo.

Kara w postaci filtra skutkuje obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji użytkownik, wpisując hasło, może wcale nie trafić na naszą stronę. Dopiero ban sprawia, że strona zostaje usunięta z indeksu. Filtr może być nałożony ręcznie lub przez algorytm.

Filtr nałożony ręcznie


Filtr nakładany ręcznie przez pracownika Google jest łagodniejszy od algorytmicznego. Karom podlega przede wszystkim naruszenie wytycznych treści. Karane jest również błędne linkowanie i spam na stronie (w tym cloaking). Jeśli witryna łamie zasady bezpieczeństwa w Internecie, także podlega karze ręcznego filtra.

Nałożenie ręcznego filtra pozwala zweryfikować Google Search Console. Wejdź w Bezpieczeństwo, a następnie Działania ręczne. Jeśli filtr został nałożony, obok potwierdzenia faktu znajdziesz też przyczynę.

Filtr nałożony przez algorytm


Jako administrator nie jesteśmy informowani o filtrze algorytmicznym. Da się go jednak szybko zaobserwować - skutkuje nagłymi spadkami w pozycjach. Trzeba wówczas przeanalizować ostatnie działania na stronie, zwłaszcza w content marketingu. Analiza treści oraz pozycji fraz może dać wskazówkę, co spowodowało gwałtowny spadek. Częstą przyczyną nałożenia filtra jest duplikacja lub ukrywanie treści.

Nałożenie filtra Google - dokładne przyczyny


Google nakłada filtry przede wszystkim w związku z treścią. To na przykład:
  • duplikacja treści (umieszczanie tego samego tekstu na wielu stronach i kopiowanie z zewnętrznych źródeł),
  • treść niskiej jakości (brak wartości dla użytkownika lub wręcz spam),
  • treści niezgodne z prawem (promowanie nielegalnych działań, naruszanie praw autorskich).

  • Innym powodem nałożenia filtru Google jest złe indeksowanie strony. Jeśli Google nie może jej zaindeksować przez poważne błędy techniczne, wówczas karze ją filtrem. Dotyczy to też przypadków, kiedy treść nie może być poprawnie wyświetlona przez robota.
    Kolejna przyczyna kar od Google w postaci filtra to naginanie zasad SEO. To przykładowo:
  • link farming, link spamming,
  • ukrywanie tekstu (kolor treści w kolorze tła), by sztucznie podbić słowa kluczowe w oczach robota,
  • keyword stuffing (nadmierne umieszczanie słów kluczowych w tekście).

  • Filtr Google obejmuje też zagrożenie bezpieczeństwa. Strony zawierające złośliwe oprogramowanie, takie jak wirusy, spyware i ransomware są filtrowane. Dotyczy to także witryn będących czystym spamem.

    Czy mogę usunąć filtr strony od Google?


    Tak, filtr nie jest ostateczną karą i jego zdjęcie jest możliwe. Jak wspomniano, powody nałożenia filtra ręcznego widnieją w GSC. Wystarczy zastosować się do wytycznych i dokonać zmian na stronie. W przypadku algorytmu konieczna może być gruntowna przebudowa SEO i treści witryny. Warto zwrócić się do pracowników Google o ręczną weryfikację, jeśli potrzebujemy pomocy. Możemy to też zrobić, jeśli sądzimy, że filtr nałożono niesłusznie.

    Najlepiej unikać praktyk, stanowiących ryzyko otrzymania kary od Google. Walką ze złej jakości treściami po stronie wyszukiwarki zajmuje się algorytm Panda. To między innymi właśnie Panda może nałożyć na naszą stronę stosowną karę. Warto poszerzać wiedzę i zdobywać doświadczenie, dzięki któremu dostarczymy na stronę wartościowe i legalne treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski