Farmy linków – jak działają i dlaczego lepiej je omijać?

Farmy linków działają na podobnej zasadzie, co farmy treści. Skupiają się jednak na linkach zwrotnych, a nie contencie. Jak funkcjonują i dlaczego lepiej unikać korzystania z takich witryn?

Czym są farmy linków?


Farma linków (link farm) to rodzaj witryny lub sieci witryn, które zostały stworzone wyłącznie w celu generowania linków zwrotnych (backlinków) dla innych stron. Robią to zwykle w sposób sztuczny i oparty na manipulacji.

Celem istnienia farm linków nie jest niesienie wartości dla użytkowników, a wyłącznie to, by manipulować algorytmami wyszukiwarek. Mają poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Robią to jednak w sposób niezgodny z wytycznymi, przez co korzystanie z takich witryn stanowczo nie jest zalecane. Może nawet skutkować karą od wyszukiwarki.

Tak jak farmy treści generują dużo niskiej jakości contentu, przesyconego słowami kluczowymi (keyword stuffing), tak farmy linków produkują masowo sztuczne linki zwrotne (backlinki). Farmy treści i farmy linków mogą nawzajem wspierać się w manipulacyjnym podnoszeniu pozycji stron w SERP-ach.

Jak działają farmy linków?


Farmy linków tworzą bądź zbierają duże ilości backlinków z różnych witryn, które następnie kierują do docelowej strony, by podnieść jej pozycję.

Proces obejmuje:

  • Masowe tworzenie linków zwrotnych, często w sposób automatyczny. Backlinki są tworzone za pomocą automatycznych narzędzi. Ich jakość nie ma nic wspólnego z tą, która powinna być dostarczana użytkownikom i algorytmom.
  • Kupowanie linków zwrotnych. Farmy linków skupują linki zwrotne, niezależnie czy te są autentyczne lub wartościowe. Liczy się ilość, nie jakość.
  • Wymiana linków zwrotnych. Nawiązywanie umów z innymi witrynami, by wzajemnie zwiększać pozycje.
  • Farmy linków a kary algorytmiczne od Google


    Korzystanie, a tym bardziej prowadzenie farm linków jest niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google. Ta praktyka zalicza się do kategorii Black Hat SEO - działań nieetycznych i często nielegalnych.

    Algorytmem, który zajmuje się lokalizowaniem i zwalczaniem farm linków, a także karaniem witryn, które z nich korzystają, jest Pingwin (Penguin). Algorytm może nałożyć na stronę filtr (znaczne obniżenie pozycji w wynikach) albo ban (usunięcie z indeksu stron). Pingwin nagradza witryny, które stosują legalne i naturalne metody budowania linków zwrotnych. Podnosi pozycje takich stron. Algorytmy skupiające się na linkach są regularnie ulepszane, by nieuczciwe praktyki były jak najrzadsze.

    Przeczytaj również:
  • Ban Google - czym skutkuje i czy da się go cofnąć?
  • Filtr Google - co to jest i czym skutkuje?
  • Blasty w SEO - czym grozi taka technika pozyskiwania linków?
  • Link juice - czym jest i jak wpływa na SEO strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski