Dywersyfikacja linków – dlaczego warto ją stosować?

Dywersyfikacja (inaczej różnicowanie) linków to przydatna strategia SEO z zakresu linkbuildingu. Algorytmy wyszukiwarki Google, zwłaszcza takie, które skupiają się na linkach - np. Pingwin - cenią sobie strony, które stosują takie działania. W tym artykule odpowiemy na pytania: co to jest dywersyfikacja linków, jak ją przeprowadzić, dlaczego lepiej ją stosować oraz jakie są skutki braku różnicowania linków w działaniach SEO. Zapraszamy do lektury!

Co to jest dywersyfikacja linków?


Dywersyfikacja linków jest strategią SEO, polegającą na różnicowaniu źródeł i rodzajów linków, które prowadzą do danej strony internetowej. Ma na celu zrównoważenie profilu linkowego - w ten sposób do witryny nie będą prowadzić linki tylko z jednego miejsca, co w oczach algorytmów wyszukiwarki mogłoby wydać się podejrzane. Jeśli linki są zdywersyfikowane, zyskujemy szansę na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP). Zmniejszamy także ryzyko nałożenia kary przez przeglądarkę.

Dywersyfikacja linków - dlaczego warto ją stosować?

Szczegółowe cele dywersyfikacji linków


  • Zwiększenie wiarygodności witryny. Różnorodny profil linkowy, czyli taki, który składa się z wielu źródeł i typów linków, świadczy o tym, że strona jest autentyczna i naturalnie się rozwija. Kierują do niej przeróżne inne strony, a nie tylko jedna; gdyby tak bowiem było, mogłoby to oznaczać, że ta jedna witryna została opłacona, by generować duże ilości odnośników do naszej.
  • Polepszenie pozycji w SERP. Różnorodność linków kierujących do witryny to w oczach wyszukiwarki znak, że jest ona wysokiej jakości. W związku z tym zwiększa się jej pozycja w wynikach wyszukiwania.
  • Zmniejszenie ryzyka nałożenia kary przez wyszukiwarkę. Tak jak wspomnieliśmy - jeśli profil linkowy jest nieróżnorodny, może się to wydać wyszukiwarce podejrzane. Wówczas rośnie ryzyko nałożenia kary (np. filtru).
  • Zwiększenie ruchu na stronie. Zdywersyfikowane linki przyczyniają się do większej liczby odwiedzin na stronie. Ponadto jeśli strona, która linkuje do naszej jest uważana za jakościową i użyteczną, wówczas automatycznie użytkownik uzna, że nasza również jest godna zaufania.

  • Koncentrowanie się na jednym rodzaju linków lub źródle linkowania może być odczytywane przez algorytmy wyszukiwarki jako próba manipulacji profilem linkowym. Taka praktyka podchodzi pod strategie z rodzaju "czarnego kapelusza", czyli Black Hat SEO. Podobne działania są surowo zabronione przez Google. W efekcie takiego podejścia strona może być zdegradowana w wynikach wyszukiwania lub nawet otrzymać ban. Algorytmem Google, który trzyma pieczę nad linkami, jest algorytm Pingwin (Penguin). Więcej o jego działaniu dowiesz się z poświęconego mu artykułu: Google Penguin - algorytm, który uwielbia jakościowe linki.

    Jakie działania wchodzą w skład dywersyfikacji linków?


    Jak prawidłowo dywersyfikować linki w ramach prowadzonej strategii SEO? Oto najważniejsze działania:

  • Linki zwrotne z różnych źródeł. Backlinki powinny pochodzić z przeróżnych witryn, a nie tylko z jednej. Ponadto mogą to być różne rodzaje stron - blogi, fora, katalogi, artykuły specjalistyczne, media społecznościowe, etc. Linki możemy zamieszczać także w plikach w PDF (np. w przypadku raportów lub opracowań naukowych) czy komentarzach lub opisach materiałów (np. w opisie filmu na YouTube - takowy często zawiera przydatne linki, kierujące do stron, o których wspomniano w materiale).
  • Zróżnicowane anchor texty. Anchor text, czyli tekst zakotwiczenia, to treść odnośnika (linku). Istotne jest, żeby anchory różniły się od siebie treścią, nawet jeśli prowadzą do tej samej witryny. Dlatego warto stosować różne słowa kluczowe lub ich synonimy w procesie pisania anchorów.
  • Różne rodzaje linków. Starajmy się, żeby profil linkowy witryny składał się z różnych rodzajów linków: linków do treści, do profilu, a także dofollow i nofollow. Ponadto nie muszą to być tylko i wyłącznie zwykłe URL-e - możemy przecież dodawać hiperłącza np. do grafik.

  • Gdzie nie pozyskiwać linków?


    Krótko: na giełdach linków oraz farmach linków. Korzystanie z takich stron i usług to dla wyszukiwarki natychmiastowy sygnał ostrzegawczy. Unikajmy ich jak ognia.

    Podsumowując: dywersyfikacja linków to przydatna strategia z zakresu SEO, która pozwoli nam zbudować naturalny i wiarygodny profil linkowy witryny. Jest mile widziana przez algorytmy, a i w oczach samych użytkowników stanowi atut w kontekście jakości strony. W związku z tym warto podejmować działania różnicujące linki i ich źródła, takie jak zróżnicowane anchor texty, umieszczanie linków w przeróżnych źródłach czy unikanie farm linków. Dzięki temu przyczynimy się pozytywnie do pozycjonowania strony i zyskamy szansę na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski