Dwell time – o czym mówi cenny wskaźnik SEO?

Dwell time to jeden z kluczowych wskaźników przy pozycjonowaniu strony i mierzeniu jej wyników. Jest istotny zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i wyszukiwarki. W tym artykule przyjrzymy się dwell time i powiemy, jak sprawić, by był jak najwyższy.

Co to jest dwell time?


Dwell time to po polsku "czas przebywania" (dwell to słowo, określające zamieszkanie w jakimś miejscu, osiedlenie się na dłużej).

Im wyższy wskaźnik dwell time, tym naturalnie użytkownik spędził na stronie więcej czasu. Jest to bardzo cenna informacja dla nas jako pozycjonerów i administratorów witryny. Dwell time jest też brany pod uwagę przez niejeden algorytm wyszukiwarki w trakcie procesu pozycjonowania stron na liście wyników wyszukiwania.

Dwell time nie jest jednak tym samym, co średni czas spędzony na stronie. Średni czas to suma wszystkich wizyt, podzielona przez ich liczbę. Nie należy mylić tych metryk, gdyż mają różne zastosowanie w SEO i określają co innego.

Na dwell time wpływają takie metryki jak Click-through rate (CTR; współczynnik klikalności, określający, jaki jest stosunek kliknięć do wyświetleń strony) i bounce rate (współczynnik odrzuceń; mówi, jak szybko użytkownik opuścił stronę tuż po wejściu na nią).

Dwell time

Pomiar dwell time

Jakie algorytmy biorą pod uwagę dwell time?


Z algorytmami Google sprawa bywa na tyle niełatwa, że gigant z Kalifornii często nie podaje oficjalnych informacji i szczegółów, na podstawie czego działają jego algorytmy. Jednak na podstawie doświadczeń i domysłów specjalistów pozycjonowania wysnuto wniosek, że wskaźnikowi dwell time przyglądają się m.in.:

  • Page Experience Update,
  • Core Web Vitals,
  • Mobile-First Index.
  • Dwell time a elementy pozycjonowania


    Odpowiednio zaprojektowana strona może wpłynąć na zwiększenie dwell time poprzez:

  • Dostarczanie wartościowej treści. Content, który odpowiada na pytania i potrzeby użytkowników, co sprawia, że są bardziej skłonni pozostać na stronie.
  • Przejrzysty i atrakcyjny layout. Projektowanie strony w taki sposób, aby była łatwa w nawigacji i atrakcyjna wizualnie, zachęcając użytkowników do dłuższego pozostania.
  • Obrazy, wideo i inne multimedia. Warto zadbać o multimedia, które będą atrakcyjne, interaktywne i zachęcające do przedłużenia wizyty na stronie.
  • Prędkość ładowania strony. Im szybsza, tym większa szansa, że użytkownik na niej zostanie. Większość internautów jest bardzo niecierpliwa i opuszcza stronę nawet po 3 sekundach, jeśli ta się nie wczytuje.
  • Przyciągające uwagę nagłówki, pokrywające się z treścią strony. Wykorzystanie nagłówków i podtytułów, które przyciągną uwagę użytkowników i pomogą im zorientować się w treści.
  • Linkowanie wewnętrzne (internal linking). Tworzenie logicznych ścieżek nawigacyjnych i wewnętrznych linków, które zachęcą użytkowników do przeglądania innych podstron serwisu.

  • Zadbajmy o te elementy pozycjonowania, a zwiększymy znacząco szansę na to, że użytkownik spędzi na stronie więcej czasu. Wysyła w ten sposób sygnały do wyszukiwarki, że strona jest użyteczna i warto pozycjonować ją wyżej.

    Jak mierzyć dwell time?


    Dwell time jest wskaźnikiem, który możemy, a wręcz powinniśmy mierzyć i monitorować. Udziela cennych wskazówek odnośnie przydatności i przystępności strony. Dwell time zmierzymy za pomocą m.in.:

  • Google Analytics,
  • Crazy Egg,
  • Hotjar,
  • Clicky.

  • W Google Analytics dwell time figuruje jako wskaźnik "Średni czas na stronie". Sprawdzimy go, przechodząc do sekcji Zachowanie -> Zawartość witryny -> Wszystkie strony.

    Mam niski dwell time - co mogę zrobić?


    Niski wskaźnik dwell time to sygnał, że należy poprawić pewne elementy strony. Prawdopodobnie będziemy musieli popracować nad optymalizacją treści, nagłówków, przejrzystości i nawigacji strony. Zadbać o czytelność, być może zmienić kolory, poprawić prędkość ładowania, dodać więcej linków wewnętrznych, żeby użytkownik mógł swobodnie przeklikiwać się od jednej sekcji do drugiej. Po każdych zmianach skrupulatnie monitorujmy dwell time. Pamiętajmy, że to bardzo istotny dla pozycjonowania wskaźnik, dlatego warto skupić się na jego optymalizacji.

    Polecamy także lekturę innych artykułów, powiązanych z dwell time:

  • UX, czyli User Experience - jaką pełni rolę w marketingu?

  • Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?

  • User friendly page: jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?

  • Przyjazny adres URL - czyli jaki?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski