Domain Authority: czym jest autorytet domeny?

Domain Authority oznacza "autorytet domeny". Na czym polega ten wskaźnik? Przekonajmy się!

Domain Authority - co to jest?


Domain Authority to wskaźnik opracowany przez firmę Moz, autorów narzędzia do SEO pod tą samą nazwą. W skrócie oznaczany DA, wskaźnik ten określa siłę domeny internetowej w skali od 1 do 100. Co rozumiemy poprzez siłę? To zdolność domeny do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Domain Authority - co wpływa na siłę wskaźnika?


Przy obliczaniu wskaźnika DA brane są pod uwagę między innymi takie czynniki jak:

  • jakość treści,
  • jakość linków (prowadzących do i z domeny),
  • wiek domeny (a dokładniej jak zdołała się ukształtować od momentu założenia),
  • struktura strony, w tym nawigacja i UX (doświadczenie użytkownika),
  • optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO).

  • To najistotniejsze zmienne, które decydują o sile wskaźnika. Należy pamiętać, że Domain Authority to orientacyjny wskaźnik, stworzony przez Moz. Można traktować DA jako wskazówkę co do ogólnego poziomu strony i motywację do ewentualnych usprawnień.

    Siła Domain Authority wzrasta logarytmicznie. Oznacza to, że kolejny poziom autorytetu domeny jest zdobyć coraz trudniej.

    Google nie ma bezpośredniego powiązania z oceną DA. Nie wykorzystuje też tego wskaźnika w swoich algorytmach wyszukiwarki.

    Domain Authority a Topical authority


    Rzadko zdarza się, by te dwa pojęcia były mylone. Ze względu na podobną nazwę zaznaczmy jednak różnicę między nimi.

    Domain authority


  • "Autorytet domeny"
  • Określa siłę danej domeny - jej zdolność do uzyskania wysokiej pozycji w SERP-ach
  • Wskaźnik istotny raczej tylko dla moderatorów strony, nie Google'a


  • Topical authority


  • "Autorytet w branży", "Autorytet tematyczny"
  • Określa poziom eksperckości i zaufania do strony
  • To pojęcie, nie wskaźnik; dzięki niemu algorytmy mogą wypozycjonować stronę wyżej, dlatego ma znaczenie w kontekście Google


  • W przypadku obydwu pojęć bardzo istotne jest dbanie o jakość strony pod kątem treści, linków, SEO i innych zmiennych.

    Więcej o Topical authority przeczytasz w artykule: Topical authority: jak zyskać status eksperta w oczach Google?

    Jak sprawdzić Domain Authority swojej strony?


    Poziom DA wybranej domeny można sprawdzić na kilka sposobów. Najlepiej skorzystać z oficjalnych narzędzi Moz, dostępne są także inne, które przedstawiają ten wskaźnik.

  • MozBar - rozszerzenie do przeglądarki. Dostępne tutaj: MozBar Extension.


  • Domain authority MozBar


  • Moz's Link Explorer - strona pozwalająca na analizę domeny. Dostępna tutaj: Moz's Link Explorer.
  • Inne narzędzia - na przykład Ahrefs.


  • Podsumowując: Domain Authority to orientacyjny wskaźnik. Pozwala ocenić siłę domeny, czyli jej zdolność do uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Jeśli chcesz w prawidłowy sposób zbadać swoją domenę i poznać sposoby na jej optymalizację i ulepszenie, najlepiej zwrócić się do specjalistów. Kompleksowy audyt strony pozwoli zrozumieć, jak zyskać wyższe pozycje i zoptymalizować stronę pod wyszukiwarki.

    Przeczytaj też: Pozycjonowanie strony - 7 najważniejszych algorytmów wyszukiwarki Google

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski