Kanibalizacja SEO przez PPC to sytuacja, w której reklama płatna (PPC) na konkretne słowo kluczowe wpływa negatywnie na pozycję organiczną strony z tej samej witryny w wynikach wyszukiwania. Mówiąc prościej, reklama "kradnie" część ruchu organicznego, który powinien trafić na stronę wyświetlaną w wynikach naturalnych. Zjawisko to występuje, gdy użytkownik klikając w reklamę, nie przechodzi już do strony organicznej, a tym samym nie generuje dodatkowego ruchu na stronie.
Kanibalizacja SEO przez PPC może negatywnie odbić się na kondycji strony internetowej - przede wszystkim prowadzić do spadku ruchu organicznego i zmniejszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Ponadto może przyczynić się do zwiększenia kosztów kampanii reklamowej, ponieważ aby osiągnąć ten sam poziom ruchu, konieczne jest zwiększenie budżetu na reklamy. W dłuższej perspektywie wiąże się ze zmniejszeniem rentowności kampanii reklamowych i obniżeniem ogólnej efektywności działań marketingowych.
Przygotowaliśmy osobny artykuł blogowy, w którym wyjaśniamy, skąd dokładnie bierze się kanibalizacja wyników organicznych przez reklamy oraz jak zapobiec - lub zminimalizować oddziaływanie - tego zjawiska. Zachęcamy do lektury - link znajduje się poniżej.