Efekt IKEA

Definicja efektu IKEA

Efekt IKEA to zjawisko psychologiczne polegające na tym, że ludzie przypisują wyższą wartość przedmiotom, które samodzielnie (choćby częściowo) stworzyli, złożyli lub spersonalizowali. Nazwa pochodzi od szwedzkiej marki meblowej IKEA, której klienci często odczuwają większe przywiązanie do samodzielnie zmontowanych mebli – nawet jeśli jakość wykonania nie różni się od gotowych produktów.

Efekt ten został empirycznie potwierdzony w badaniach Michaela Nortona, Daniela Mochona i Dana Ariely’ego, opublikowanych w 2011 roku.

Mechanizm ten wykorzystuje naturalną ludzką potrzebę sprawczości, satysfakcję z wykonania zadania i emocjonalne przywiązanie do efektów własnego wysiłku. Efekt IKEA znajduje zastosowanie nie tylko w świecie fizycznych produktów, ale też w marketingu cyfrowym — np. poprzez konfiguratory, kreatory treści czy quizy personalizujące ofertę. Gdy klient włoży nawet minimalny wysiłek w „stworzenie” czegoś, rośnie jego zaangażowanie i wartość przypisywana końcowemu efektowi.
➡️ Więcej dowiesz się z pełnego artykułu blogowego: Efekt IKEA. Dlaczego ludzie doceniają coś, co sami tworzą

Szkolenia
Polski