Czynniki rankingowe – jak wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Znajomość czynników rankingowych pozwala profesjonalnym pozycjonerom wpływać na widoczność stron internetowych. W tym artykule przedstawimy te czynniki i zastanowimy się, jak je optymalizować, by podnieść pozycję witryny.

Co to są czynniki rankingowe?


Czynniki rankingowe (ranking factors) to zmienne, które mają wpływ na to, jak wysoko znajdzie się dana strona w wynikach wyszukiwania. Dzieli się je na dwa zasadnicze rodzaje: on-site oraz off-site. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

Czynniki rankingowe on-site


On-site ranking factors (zwane także on-page) to czynniki rankingowe bezpośrednio związane z daną stroną internetową. Wśród nich wyróżniamy:

  • Słowa kluczowe. To pod nie pozycjonujemy stronę. Odpowiadają na zapytania użytkowników. Powinny znaleźć się w treści, nagłówkach, metadanych, atrybutach ALT obrazków.
  • Jakość treści. Optymalna treść cechuje się wartością, unikalnością i jakością. Spełnia potrzeby odbiorców. Pomaga, poprzez słowa kluczowe, wyszukiwarkom pozycjonować stronę.
  • Struktura. Strona jest czytelna i przejrzysta. Treść jest uszeregowana pod względem ważności za pomocą nagłówków (H1, H2, H3...). Strona zawiera logiczne linkowanie wewnętrzne. Usprawnia to nawigację dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki.
  • Prędkość ładowania. Wpływa bezpośrednio na doświadczenie użytkownika (UX - User Experience) z korzystania ze strony.
  • Geolokalizacja. Dane strony związane z jej położeniem geograficznym i lokalnymi zapytaniami użytkowników.
  • Certyfikat bezpieczeństwa SSL.

  • Czynniki rankingowe off-site


    Off-site ranking factors (zwane także off-page) to czynniki, które nie dotyczą bezpośrednio danej strony. Nie wiążą się z nią ani z jej zawartością, wymienioną w poprzednim akapicie. Odnoszą się do reputacji witryny w sieci. Wyróżniamy następujące czynniki off-page:

  • Linki zwrotne (backlinks). Czyli takie linki, które z innych stron prowadzą do naszej. Są szczególnie wartościowe, jeśli linkują do nas witryny cieszące się dobrą reputacją i autorytetem.
  • Opinie i recenzje. Co do zasady nie mamy na nie wpływu, więc znajdują się w czynnikach off-site. Pozytywne recenzje użytkowników zwiększają widoczność strony. Warto zachęcać ich do zostawiania opinii, czy to w formie opisowej, czy "gwiazdkowej". Np. opinie Google oferują połączenie tych metod. Firmie możemy wystawić recenzję oraz przydzielić od 1 do 5 gwiazdek.
  • Media społecznościowe. Chcąca zyskać widoczność w sieci strona lub firma powinna zainwestować w social media. Znacząco zwiększają potencjał wyświetleń i wejść na witrynę. Przydatne okażą się: Facebook, Instagram, YouTube, X (Twitter).
  • Innego rodzaju wzmianki. Np. dyskusje na forach, czatach, komunikatorach, wzmianki w materiałach video na YouTube u influencerów.
  • Optymalizacja czynników rankingowych


    W celu zyskania wyższych pozycji, czynniki rankingowe należy optymalizować. Niezależnie, czy jesteśmy małym biznesem, czy dużym; czy prowadzimy stronę o zdrowej żywności, czy gabinet lekarski. Ranking factors to uniwersalne zmienne, których badanie i ulepszanie pozwala na czynne zwiększanie widoczności strony.

    Badaniem czynników rankingowych po stronie wyszukiwarki zajmują się specjalne algorytmy. Algorytmom wyszukiwarki Google poświęcona jest cała seria artykułów. Proponujemy zacząć lekturę od artykułu: Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych dla SEO i pozycjonowania.

    Przejdźmy teraz do sposobów optymalizacji czynników rankingowych. Możemy wymienić najważniejsze metody:

  • Badanie słów kluczowych (keyword research). Identyfikacja kluczowych fraz, wyszukiwanych przez użytkowników, na które warto pozycjonować stronę. Przydatne okażą się narzędzia takie jak Keyword Planner od Google albo Ahrefs.
  • Tworzenie wartościowych treści. Regularna publikacja treści na podstawie słów kluczowych. Warto zainteresować się zagadnieniem Evergreen content - treści wiecznie żywych, które trwale wpływają na pozycję i autorytet witryny.
  • Optymalizacja witryny. Metadane, opisy obrazów (atrybuty ALT), szybkość ładowania.
  • Zdobywanie jakościowych linków zwrotnych. Dołóżmy starań, by zdobyć dobre backlinki od renomowanych stron. Może warto nawiązać współpracę i zwrócić się do nich bezpośrednio?
  • Budowanie obecności online. Twórzmy świadomość użytkowników o naszej stronie i firmie przez aktywność w sieci. Idealnym miejscem do tego są media społecznościowe. Niektóre firmy lubią korzystać z niekonwencjonalnych metod, np. LOLcontent - zabawnych treści, które zwracają uwagę i aktywizują społeczność. Taki rodzaj treści jest częścią większej kategorii, mianowicie marketingu wirusowego (viral marketing), który rozprzestrzenia się w błyskawicznym tempie i cechuje się dużą zdolnością do przekazywania od jednego użytkownika do drugiego. Ogólnie rzecz biorąc, budowanie obecności online przyczynia się do lepszej świadomości marki, czyli brand awareness.
  • Regularne monitorowanie wyników i wprowadzanie usprawnień w systemie.

  • Skuteczny specjalista SEO wie, że optymalizacja wewnętrznych i zewnętrznych czynników rankingowych przyniesie stronie korzyść w postaci wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Te z kolei przekładają się na lepsze konwersje, np. w postaci dokonywania przez odbiorców decyzji zakupowych. Budowanie mocnej pozycji strony to niełatwy proces, ale z pewnością warty czasu i nakładów!

    ➡️ Przeczytaj również:
  • Brand awareness - jak istotna jest świadomość marki?
  • User friendly page: jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski