Czym się różnią słowa kluczowe od zapytań użytkowników?

Keywords oraz search queries, czyli słowa kluczowe i zapytania użytkowników, to dwa bardzo istotne elementy z punktu widzenia SEO oraz ogólnej działalności w obrębie naszej strony internetowej. Pojęcia te, choć nierozerwalnie związane, różnią się od siebie pod pewnymi względami.

Czym jest słowo kluczowe, a czym zapytanie użytkownika i jak je właściwie wykorzystać i interpretować? Nad tymi zagadnieniami pochylimy się w niniejszym artykule, do którego lektury serdecznie zapraszamy.

Słowa kluczowe a zapytania użytkowników


Scharakteryzujmy najpierw obydwa pojęcia, by lepiej zrozumieć różnice między nimi.

Keyword (słowo kluczowe) - konkretne słowo lub fraza, którą specjaliści marketingu i twórcy treści wybierają jako cel dla swoich działań SEO. Słowa kluczowe są używane w treści strony internetowej, metadanych (meta tytułach i meta opisach), tytułach, nagłówkach itp., aby strona mogła być lepiej zrozumiana przez wyszukiwarki i lepiej pozycjonowana w wynikach wyszukiwania.

Search query (zapytanie wyszukiwania) - rzeczywiste słowo lub fraza, wpisana przez użytkownika do wyszukiwarki. W ten sposób użytkownicy wyrażają swoje potrzeby i pytania podczas poszukiwania informacji online. Zapytania mogą mieć różnorodny charakter, od pojedynczego słowa aż po złożone frazy.

Skupmy się teraz na poszczególnych aspektach, charakteryzujących oba pojęcia.

  • Cel: słowa kluczowe są wykorzystywane przez twórców treści i marketingowców do optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO. Z kolei zapytania wyszukiwania służą użytkownikom do korzystania z wyszukiwarki; dzięki nim znajdują odpowiedzi na swoje pytania lub poszukiwania.
  • Kto używa: ze słów kluczowych korzystają profesjonaliści SEO i content creatorzy (czyli osoby odpowiedzialne za stronę). Z zapytań korzystają użytkownicy, którzy chcą odnaleźć daną stronę albo otrzymać odpowiedź na nurtujące ich tematy.
  • Zamierzenie: słowa kluczowe to strategiczne, zaplanowane frazy, wybrane do przyciągnięcia ruchu. Zapytania to z kolei naturalne, często spontaniczne frazy, wykorzystywane przez internautów.
  • Zastosowanie słów kluczowych i zapytań użytkowników w SEO


    Keyword (słowo kluczowe)


  • Optymalizacja treści. Słowa kluczowe wykorzystujemy w treści strony (np. w nagłówkach, opisach, meta tagach, atrybutach alt obrazków). Pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć tematykę strony i poprawić jej ranking (pozycję w wynikach wyszukiwania).
  • Badania słów kluczowych. Identyfikacja odpowiednich słów kluczowych o wysokim potencjale ruchu i niskiej konkurencji. Jest to tak zwany keyword research.
  • SEO on-page. Integracja słów kluczowych w różnych elementach strony, takich jak tytuły stron, URL, meta opisy i tagi alt dla obrazów. Dzięki temu wyszukiwarki lepiej rozumieją tematykę i przeznaczenie strony.

  • Search query (zapytanie użytkownika)


  • Analiza zachowań użytkowników. Badanie zapytań wyszukiwania pozwala zrozumieć, jakie pytania zadają użytkownicy i jakie informacje są dla nich istotne. W ten sposób możemy pojąć ich intencje i lepiej dopasować treści, tak by to właśnie nasza strona dostarczyła im szukanych odpowiedzi.
  • Tworzenie treści. Pisanie contentu, który odpowiada na rzeczywiste pytania użytkowników, co zwiększa zaangażowanie i satysfakcję.
  • Dopasowanie do intencji użytkownika. Rozumienie intencji za zapytaniami wyszukiwania (informacyjne, nawigacyjne, zakupowe) pozwala na lepsze dostosowanie treści.
  • Jak korzystać z dobrodziejstw słów kluczowych i zapytań użytkowników?


    Wiemy już, jakie są charakterystyki i cele keywordów i search queries oraz znamy różnice między nimi. Zastanówmy się teraz, jak wykorzystać obydwa te pojęcia i dopasować je do siebie, by optymalizować stronę i zwiększyć korzyści dla własnego biznesu online.

    1. Badanie słów kluczowych. Zacznijmy od przeprowadzenia badania słów kluczowych, aby zidentyfikować frazy, które są często wyszukiwane i mają wysoki potencjał ruchu.
    2. Analiza zapytań wyszukiwania. Sprawdźmy, jakie konkretne zapytania wpisują użytkownicy, aby znaleźć strony podobne do naszej. Użyjmy narzędzi takich jak Google Search Console, aby zobaczyć, które zapytania prowadzą ruch na naszą stronę.
    3. Tworzenie treści wokół słów kluczowych. Następnie trzeba stworzyć treści, które są zgodne z wybranymi słowami kluczowymi, ale także odpowiadają na konkretne zapytania użytkowników - czyli postarać się, by słowa kluczowe i zapytania pokrywały się. Treść powinna być wartościowa, opierać się na zaufanych źródłach, być możliwie wzbogacona o jakościowe linki zwrotne i dobrze odpowiadać na potrzeby.
    4. Optymalizacja on-page. Upewnijmy się, że słowa kluczowe są odpowiednio zintegrowane w elementach on-page, takich jak tytuły, nagłówki, meta opisy i treść główna.
    5. Monitorowanie i analiza. Regularnie monitorujmy wyniki swoich działań SEO, analizując ruch na stronie i skuteczność poszczególnych słów kluczowych. Należy dostosowywać strategię w oparciu o uzyskane dane.

    Podsumowując: słowa kluczowe i zapytania użytkowników to dwa różne pojęcia, które są jednak ze sobą mocno powiązane. Warto postarać się o to, by się ze sobą możliwie pokrywały, dzięki czemu użytkownicy zwiększą szansę na odnalezienie naszej strony. Optymalizacja keywordów i search queries pozwoli nam na lepszą widoczność w SERP i większy ruch organiczny.

    ➡️ Przeczytaj również: Unikalność treści na stronie. Dlaczego warto o nią zadbać?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online! Jeśli zastanawiasz się nad samodzielnym pozycjonowaniem, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć cenną wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO we własnej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapisz się na nasze profesjonalne Szkolenie z SEO (pozycjonowania)!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski