Czy trzeba pozycjonować się na brandowe słowa kluczowe?

W poprzednim artykule, dotyczącym brandowych słów kluczowych, opisaliśmy czym są oraz jakie wyróżniamy ich rodzaje. Natomiast w tym wpisie odpowiemy na fundamentalne pytanie: czy trzeba pozycjonować się na brandowe słowa kluczowe? Zachęcamy do lektury.

➡️ Przeczytaj poprzedni wpis: Czym są brandowe słowa kluczowe?

Pozycjonowanie na brandowe słowa kluczowe


Czy jako marka musimy pozycjonować się na słowa kluczowe, zawierające nazwę naszego brandu? Nie bierzemy tu pod uwagę reklamowania się w wyszukiwarkach, np. za pomocą reklam Google Ads. Ten temat zostanie poruszony w osobnym artykule.

Jeśli marka już zajmuje wysokie pozycje na brandowe zapytania i nie ma dużej konkurencji (tzn. w wynikach wyszukiwania nie ma wielu stron konkurentów, z którymi musi walczyć o ranking), nie musimy przykładać do tego dużej uwagi. Jednak w sytuacjach, gdy konkurencja próbuje przejąć ruch (np. pozycjonuje się przy użyciu takich fraz jak my lub fraz zawierających nazwę produktu bądź nawet naszej marki) lub gdy chcemy lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania dotyczących marki, warto zadbać o pozycjonowanie na brandowe słowa kluczowe.

  • Ochrona przed konkurencją - jeśli konkurencja używa naszego brandu jako słowa kluczowego, np. tworząc treści porównawcze (zestawienia produktów naszych i ich w celu dokonania porównania i oceny), warto skupić się na pozycjonowaniu na własne słowa brandowe. To pozwoli na przejęcie ruchu, który mógłby trafić do konkurencji.
  • Resellerzy - część stron w wynikach wyszukiwania może należeć do ofert, w których ktoś sprzedaje produkty naszej firmy, czyli do resellerów. Nasza strona, zawierająca ofertę, nie powinna znajdować się w wynikach niżej niż strona resellera. Wtedy działania pozycjonujące są zalecane.
  • Kwestia zaufania odbiorców i klientów - strona marki jest postrzegana jako wiarygodne źródło informacji o naszej firmie. Dbanie o wysokie pozycje na zapytania brandowe zwiększa wiarygodność i buduje zaufanie, gdy użytkownicy widzą stronę naszej marki na pierwszej pozycji.

  • Kiedy trzeba pozycjonować się na brandowe słowa kluczowe?

  • Jeśli chodzi o frazy zawierające nazwy produktów - nie jest to konieczne, gdyż wiele wyników to oferty resellerów, artykuły porównawcze itd., np. dla zapytania "smartfon iphone 14".
  • Na frazy zawierające samą nazwę marki (Apple, Microsoft, Huawei) nie trzeba się pozycjonować. Takie pozycjonowanie dokonuje się samoczynnie. Wystarczy porządnie zoptymalizować stronę działaniami z zakresu pozycjonowania on-site.
  • Na pozostałe kombinacje warto się pozycjonować - przede wszystkim ze względu na opisane wyżej aspekty, takie jak kwestia zaufania, wizerunku, ochrony przed konkurencją, a także by nie być niżej niż reseller, co wygląda po prostu… niedobrze. Jak zrobić to prawidłowo? Najpierw należy wykonać porządną jednorazową optymalizację on-site. Następnie trzeba sprawdzić czy wyniki są już na 1. miejscach w SERP. Potem zacząć działać za pomocą off-site dla słów, które nie zdobyły miejsca 1. wyłącznie dzięki optymalizacji on-site. I wreszcie monitorować pozycje słów i utrzymywać działania, aby być stale na topowych pozycjach.

  • Ponadto jeśli wyświetlamy się jako marka na frazę brandową i nasza konkurencja również się wyświetla, mamy wyższy quality score. Dodatkowo brandowe frazy charakteryzują się jeszcze jednym - mają najlepszy ROI, czyli Return on Investment - zwrot z inwestycji.

    Podsumowując…


    Na odpowiednie frazy branżowe nasza firma powinna być wysoko w wynikach naturalnych, ale nie zawsze wymaga to ciężkiej pracy i np. podpisywania długoterminowego kontraktu SEO. Na niektóre frazy właściwie nic nie trzeba robić - będziemy na pierwszym miejscu; nad innymi trzeba popracować troszeczkę, a z niektórymi może być bardzo ciężko (i tylko dla tych potrzebny jest długoterminowy kontrakt SEO).

    ➡️ Kwestii tego, czy trzeba reklamować się na brandowe słowa kluczowe, przyjrzymy się w następnym artykule blogowym z serii. Czytaj dalej: Czy warto reklamować się na brandowe słowa kluczowe?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - nasze Szkolenie z SEO jest w sam raz dla Ciebie!

    Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski