Pozycjonowanie na brandowe słowa kluczowe
Czy jako marka musimy pozycjonować się na słowa kluczowe, zawierające nazwę naszego brandu? Nie bierzemy tu pod uwagę reklamowania się w wyszukiwarkach, np. za pomocą reklam Google Ads. Ten temat zostanie poruszony w osobnym artykule.
Jeśli marka już zajmuje wysokie pozycje na brandowe zapytania i nie ma dużej konkurencji (tzn. w wynikach wyszukiwania nie ma wielu stron konkurentów, z którymi musi walczyć o ranking), nie musimy przykładać do tego dużej uwagi. Jednak w sytuacjach, gdy konkurencja próbuje przejąć ruch (np. pozycjonuje się przy użyciu takich fraz jak my lub fraz zawierających nazwę produktu bądź nawet naszej marki) lub gdy chcemy lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania dotyczących marki, warto zadbać o pozycjonowanie na brandowe słowa kluczowe.
Ochrona przed konkurencją - jeśli konkurencja używa naszego brandu jako słowa kluczowego, np. tworząc treści porównawcze (zestawienia produktów naszych i ich w celu dokonania porównania i oceny), warto skupić się na pozycjonowaniu na własne słowa brandowe. To pozwoli na przejęcie ruchu, który mógłby trafić do konkurencji.
Resellerzy - część stron w wynikach wyszukiwania może należeć do ofert, w których ktoś sprzedaje produkty naszej firmy, czyli do resellerów. Nasza strona, zawierająca ofertę, nie powinna znajdować się w wynikach niżej niż strona resellera. Wtedy działania pozycjonujące są zalecane.
Kwestia zaufania odbiorców i klientów - strona marki jest postrzegana jako wiarygodne źródło informacji o naszej firmie. Dbanie o wysokie pozycje na zapytania brandowe zwiększa wiarygodność i buduje zaufanie, gdy użytkownicy widzą stronę naszej marki na pierwszej pozycji.
Kiedy trzeba pozycjonować się na brandowe słowa kluczowe?
Jeśli chodzi o frazy zawierające nazwy produktów - nie jest to konieczne, gdyż wiele wyników to oferty resellerów, artykuły porównawcze itd., np. dla zapytania "smartfon iphone 14".
Na frazy zawierające samą nazwę marki (Apple, Microsoft, Huawei) nie trzeba się pozycjonować. Takie pozycjonowanie dokonuje się samoczynnie. Wystarczy porządnie zoptymalizować stronę działaniami z zakresu pozycjonowania on-site.
Na pozostałe kombinacje warto się pozycjonować - przede wszystkim ze względu na opisane wyżej aspekty, takie jak kwestia zaufania, wizerunku, ochrony przed konkurencją, a także by nie być niżej niż reseller, co wygląda po prostu… niedobrze. Jak zrobić to prawidłowo? Najpierw należy wykonać porządną jednorazową optymalizację on-site. Następnie trzeba sprawdzić czy wyniki są już na 1. miejscach w SERP. Potem zacząć działać za pomocą off-site dla słów, które nie zdobyły miejsca 1. wyłącznie dzięki optymalizacji on-site. I wreszcie monitorować pozycje słów i utrzymywać działania, aby być stale na topowych pozycjach.
Ponadto jeśli wyświetlamy się jako marka na frazę brandową i nasza konkurencja również się wyświetla, mamy wyższy quality score. Dodatkowo brandowe frazy charakteryzują się jeszcze jednym - mają najlepszy ROI, czyli Return on Investment - zwrot z inwestycji.
Podsumowując…
Na odpowiednie frazy branżowe nasza firma powinna być wysoko w wynikach naturalnych, ale nie zawsze wymaga to ciężkiej pracy i np. podpisywania długoterminowego kontraktu SEO. Na niektóre frazy właściwie nic nie trzeba robić - będziemy na pierwszym miejscu; nad innymi trzeba popracować troszeczkę, a z niektórymi może być bardzo ciężko (i tylko dla tych potrzebny jest długoterminowy kontrakt SEO).
➡️ Kwestii tego, czy trzeba reklamować się na brandowe słowa kluczowe, przyjrzymy się w następnym artykule blogowym z serii.
Czytaj dalej: Czy warto reklamować się na brandowe słowa kluczowe?
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - nasze Szkolenie z SEO jest w sam raz dla Ciebie!