Content pruning: dlaczego warto przycinać i odświeżać treść strony?

Treść na naszej stronie z biegiem czasu może ulec dezaktualizacji. W takim przypadku konieczne jest jej edytowanie. Nieaktualne informacje możemy usunąć lub zaktualizować. Proces ten nosi w języku angielskim nazwę Content Pruning, czyli dosłownie "przycinanie treści". Przyjrzyjmy mu się i zastanówmy, w jakich przypadkach jego zastosowanie będzie uzasadnione.

Content pruning, czyli przycinanie treści


Content pruning swoją nazwę zawdzięcza skojarzeniu z przycinaniem żywopłotu - kiedy jego gałązki są zbyt długie, ogrodnik - w przypadku marketingu specjalista od contentu - musi go przystrzyc. Inna nazwa pojęcia to Content trimming.

Przycinanie treści to proces usuwania niewydajnego lub przestarzałego contentu z witryny. Dzięki temu możemy poprawić wyniki SEO, sprawiając, że najważniejsze treści docierają do docelowej grupy odbiorców. Przycinanie treści nie zawsze oznacza jej usuwanie. Niektóre podstrony o niskim ruchu mogą mieć pewien potencjał, który warto wykorzystać i podjąć wobec nich stosowne działania. Identyfikując i rozwiązując problem słabo działających stron, tworzymy przestrzeń dla rozkwitu najlepszych treści. Dzięki temu nasza witryna staje się lepszym miejscem dla odwiedzających.

Metody Content pruningu


Metody content pruningu obejmują:

  • Odświeżanie treści - czyli podnoszenie jej jakości, adekwatności.
  • Łączenie podobnych lub zduplikowanych treści na jednej stronie lub danym zasobie.
  • Usuwanie - kasowanie podstron lub treści, których nie da się odświeżyć czy scalić. Jest to rozwiązanie ostateczne i zaleca się wcześniej rozważyć dwa poprzednie kroki.
  • Dlaczego warto stosować Content pruning?


    Google'owi zależy na wyświetlaniu stron, które najdokładniej odpowiadają na zapytania użytkowników. Liczy się tu jakość treści, jej adekwatność, ale i świeżość (czyli zgodność z najnowszymi danymi). W związku z tym techniki takie jak content pruning pozwalają nam dostosować zawartość witryny do oczekiwań Google i innych wyszukiwarek. Stosując odświeżanie, łączenie i usuwanie treści, dokładamy starań, by nasz content był możliwie najlepszy w oczach wyszukiwarki.

    Lecz to nie wszystko. Inne zalety tej techniki to między innymi:

  • Poprawa User Experience - dostarczanie użytkownikom aktualnych i odpowiednich informacji zapewnia pozytywne doświadczenia z korzystania ze strony, co zachęca do ponownych odwiedzin.
  • Lepszy ruch organiczny - przycinanie treści zapobiega kanibalizacji słów kluczowych lub duplikacji treści, które mogą obniżać widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Lepsze wykorzystanie crawl budget - Google przeszukuje tylko ograniczoną liczbę stron z naszej witryny przed pójściem dalej. Oznacza to, że warto przeznaczyć crawl budget (budżet indeksowania) na strony najwyższej jakości.

  • Im więcej treści na stronie, tym ważniejsze jest przycinanie dla jej ogólnej kondycji. Jeśli dysponujemy zespołem specjalistów, który wprowadza zmiany w zawartości witryny, ustalenie procesu content pruning jest warte wysiłku. Dzięki temu będziemy priorytetyzować pracę na treściach, które wymagają uwagi, aktualizować je, dopasowywać do najnowszych standardów informacyjnych, a w razie potrzeby - usuwać content, który nie spełnia wymogów lub nie jest wart dalszego pozycjonowania.

    Pamiętajmy, by przy każdych działaniach z zakresu content pruning oraz ogólnie prowadzonych czynności SEO pamiętać o wymogach wyszukiwarek oraz zasadach tworzenia jakościowych treści. W tym kontekście należy mieć na uwadze:

  • Przeprowadzenie gruntownego keyword research. Używanie słów kluczowych w adekwatny, naturalny sposób.
  • Skupienie się na wysokiej jakości treści, by odpowiadała na pytania użytkowników i rozwiązywała ich problemy.
  • Mieć na uwadze doświadczenie użytkownika i optymalizować je.
  • Dywersyfikować teksty linków.
  • Budować naturalny profil linkowy witryny.
  • Optymalizować meta tagi.
  • Optymalizować prędkość ładowania strony.
  • Optymalizować mobilną wersję strony internetowej.
  • ➡️ Przeczytaj również: Semantyczne słowa kluczowe - dlaczego warto z nich korzystać?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli rozważasz samodzielne pozycjonowanie, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - nasze profesjonalne Szkolenie z SEO jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski