Content Marketing: jakość czy ilość?

Co bardziej liczy się w Content Marketingu - ilość treści, które publikujemy, czy ich jakość? Na to pytanie specjaliści próbują odpowiedzieć od dłuższego czasu. Obydwa podejścia mają swoje zalety i wady. Które wybrać? A może nie zawsze jeden punkt widzenia jest słuszny? Przekonajmy się!

Podejście do content marketingu


W naszych artykułach niejednokrotnie podkreślamy istotę dobrego contentu. Dobrego - to znaczy jakiego? Takiego, który niesie wartość dla użytkownika oraz dla wyszukiwarki. Innymi słowy, odpowiednio zaplanowane treści będą odpowiadały na zapytania użytkowników i spełniały ich potrzeby. Docenią je także roboty wyszukiwarki, które wypozycjonują witrynę wyżej w wynikach wyszukiwania.

Do tworzenia contentu możemy podejść na dwa sposoby - produkować go w dużych ilościach lub mniejszych, stawiając za to na jakość. Przyjrzyjmy się zaletom oraz wadom każdego z tych podejść i postarajmy odpowiedzieć na pytanie, postawione w tytule.

Content Marketing: podejście jakościowe


Zalety podejścia jakościowego


  • Zaufanie i wiarygodność. Dzięki tworzeniu contentu wysokiej jakości zyskujemy zaufanie użytkowników. Wchodząc na naszą stronę otrzymują gwarancję świetnych treści, które spełniają ich potrzeby.
  • Linki zwrotne. Do jakościowych treści chętniej będą linkowały inne strony. Jeszcze lepiej, jeżeli zrobią to strony cieszące się dużym autorytetem.
  • Zaangażowanie. Dobre treści mają moc angażowania odbiorców, a jeśli mają charakter multimedialny - dają sposobność wchodzenia w interakcje z marką. Takie treści zachęcają bardziej do dzielenia się nimi.
  • Konwersja. Jakościowe treści przekładają się na konwersję. Użytkownicy chętniej przechodzą dalsze kroki na stronie i przykładowo dokonują zakupów.
  • Długoterminowy charakter. Treści jakościowe są trwalsze. Mogą przynosić korzyści przez długie miesiące, a nawet lata po opublikowaniu. Takie treści nazywamy wiecznie zielonymi - Evergreen content.

  • Wady podejścia jakościowego


  • Czasochłonność. Stworzenie czegoś dobrego wymaga czasu - to reguła odnosząca się nie tylko do content marketingu.
  • Stawianie na jakość nie dywersyfikuje tematów. Można dojść do wniosku, że tworzenie mniejszej ilości contentu powoduje brak różnorodności. Nie tak jak w przypadku podejścia ilościowego.
  • Finanse. Tworzenie najwyższej jakości treści, zwłaszcza w bardzo specjalistycznych branżach, wymaga niekiedy współpracy z fachowcami. Potrzebne mogą się okazać profesjonalne, często drogie narzędzia.

  • Content Marketing: podejście ilościowe


    Zalety podejścia ilościowego


  • Większy potencjał widoczności. Im więcej artykułów, tym potencjalnie więcej "punktów wejścia" na naszą stronę. Użytkownicy mają większą szansę na odnalezienie jej.
  • Różnorodność treści. Tworząc więcej, mamy jednocześnie większe pole do eksperymentowania z treścią oraz jej formatami. Możemy dostarczać ją w postaci artykułów, grafik, wideo czy podcastów. Algorytmem Google, który skupia się na różnorodności, jest QDD - Query Deserves Diversity.

  • Wady podejścia ilościowego


  • Niska jakość, a nawet spam. Stawianie na ilość może doprowadzić do "rozrzedzenia" jakości. W wielu przypadkach witryny idące tą ścieżką wrzucają do sieci bezwartościowy content.
  • Krótka żywotność. Treści tworzone pod ilość, nieidące w parze z jakością, szybko przemijają.
  • Zmęczenie użytkowników. Bombardowanie odbiorców treściami może spowodować wypalenie ich zaangażowania.
  • Które podejście powinienem wybrać?


    Jak to się mówi w SEO: to zależy. Jednak tutaj możemy udzielić dość konkretnej odpowiedzi: treści powinny być wyważone z pewną przewagą podejścia jakościowego.

    Mimo wszystko na dłuższą metę liczy się jakość i trwałość contentu. To one pozwalają budować reputację strony i marki oraz zaufanie i zaangażowanie odbiorców. Treści jakościowe są cenione przez algorytmy wyszukiwarki (np. algorytm Panda), co przekłada się na wysokie pozycje. Oczywiście należy dostosować ilość contentu do prowadzonej działalności, ale zawsze pamiętać, by - niezależnie, czy publikujemy dużo, czy mało - jako priorytet ustalić jakość!

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Wstęp artykułu: jaka jest rola leadu w treści?
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu stron
  • Web Usability, czyli jak zadbać o użyteczność strony internetowej


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski