Content Marketing — jaki ma cel? Czy pojęcie „Content is King” dalej jest aktualne?

Content marketing to jeden z elementów skutecznego działania w Internecie. Często mawia się, że "Treść jest królem" (Content is King). Co oznacza to pojęcie i czy po ponad 20 latach od publikacji jest dalej aktualne? Na czym w ogóle polega marketing treści?

Cele content marketingu

Content marketing ma na celu tworzyć i dostarczać wartościowe treści. Treści powinny być atrakcyjne, unikalne i wartościowe dla użytkowników (członków grupy docelowej). Dana marka tworzy swój własny świat wokół usług i produktów. Stara się zdobyć uwagę odbiorców i odpowiedzieć na ich potrzeby. Dotyczy to zarówno sektora B2C (Business to customer), jak i B2B (Business to business).

Cenione i poszukiwane przez użytkowników treści to głównie poradniki i artykuły specjalistyczne. Mogą mieć formę tekstu, nagrania audio i video. Coraz częściej content przyjmuje formę gier, aplikacji i szkoleń ze względu na interaktywny charakter.

"Content is King"


Słynne w świecie marketingu stwierdzenie pochodzi z tytułu eseju Billa Gatesa z 1996 roku. Gates już w latach 90. przewidywał, że content będzie jednym z filarów wielu biznesów w przyszłości. Głosił, że treści tworzone i publikowane oraz poszukiwane online będą stale zyskiwać na znaczeniu.

Czy słynne stwierdzenie Billa Gatesa jest wciąż aktualne?


Rozwój Internetu i digital marketingu pokazał, że słowa współzałożyciela Microsoftu okazały się wizjonerskie. Content jest królem i ma się dobrze jak nigdy! Co sprawia, że stwierdzenie Billa Gatesa jest dalej aktualne i jakie możemy wyciągnąć z tego wnioski?

  • SEO i wyszukiwarki internetowe. Pozycja strony warunkowana jest przez algorytmy wyszukiwarek, te zaś biorą pod uwagę jakość contentu na stronie. Dlatego wysokiej jakości, użyteczne treści są podstawą dotarcia do odbiorcy w Internecie.
  • Rozwój sztucznej inteligencji. Ewolucja AI wpływa na zachowania konsumentów, procesy zakupowe, tworzone treści i marketing jako całość. Proces tworzenia, dostarczania i wyszukiwania contentu dynamicznie przeobraża się w ostatnich latach. Można śmiało rzec, że AI stawia dopiero pierwsze kroki i znacząco odmieni oblicze contentu w przyszłości.
  • Budowanie zaufania. Poziom jakości contentu przekłada się na stopień zaufania do marki.
  • Social media. Content lotem błyskawicy rozprzestrzenia się poprzez social media: Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube. Warto dostarczać odbiorcom nowe treści na tych kanałach, monitorować odbiór i śledzić aktualne trendy. Treści viralowe podróżują szybko i mają ogromny wpływ na zasięg i widoczność marki.
  • Konwersja i sprzedaż. Odpowiednio przygotowana treść zachęci użytkownika do przejścia przez kolejne kroki etapu zakupowego. Od zapisania się do newslettera, przez otwarcie go, wejście w link, przejrzenie oferty i dokonanie zakupu. Content ma ogromną siłę oddziaływania na użytkownika. Powinien nie tylko spełniać jego potrzeby - może również sugerować nowe.
  • Narzędzie edukacyjne. Marketing treści spełnia także funkcję edukacji użytkownika. Może odgrywać tę rolę przez pryzmat potrzeb odbiorcy, dla których wpisał określone zapytanie. Dzięki edukowaniu odbiorców pomagamy im też podejmować bardziej przemyślane decyzje zakupowe.


  • W dzisiejszym świecie, który rozwija się w mgnieniu oka, ilość treści jest nieprzebrana. Dlatego, biorąc pod uwagę jej ogromną rolę, trzeba dostarczać odbiorcom treści z najwyższej półki. Przez pryzmat tego postanowienia stwierdzenie Billa Gatesa pozostaje aktualne jak nigdy dotąd.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski