Content marketing: jak pisać, by być chętnie czytanym?

W jednym z artykułów, poświęconych content marketingowi, zgodziliśmy się z pytaniem zadanym w tytule: content wciąż jest królem. Treść przyciąga użytkowników, stanowi dla nich wartość, jest też ceniona przez algorytmy wyszukiwarki, które na podstawie zawartych w niej słów kluczowych, linków czy atrybutów ALT starają się odpowiednio ją pozycjonować. Jak niejednokrotnie zaznaczaliśmy, piszemy jednak przede wszystkim dla użytkownika, który ma do wyboru często setki, jeśli nie tysiące propozycji treści w odpowiedzi na swoje zapytanie. Stąd też nasuwa się myśl: jak pisać, by być chętnie czytanym?

Content marketing, czyli treści dla użytkownika


Content marketing, czyli marketing treści, to strategia opierająca się na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, istotnych i spójnych treści. Ich zadaniem jest przyciągnąć i zatrzymać wyraźnie określoną grupę odbiorców. Naszym celem jest jednocześnie nakłonić ich do działania, które przynosi zysk, czyli konwersji (np. kupienia produktu czy zapisania się do newslettera). Kluczowe elementy skutecznego content marketingu to przede wszystkim zrozumienie potrzeb i zainteresowań odbiorców, jak i tworzenie treści o wysokiej wartości dodanej oraz regularność i spójność w publikacji.

Spójrzmy na omawiane zagadnienie z punktu widzenia użytkownika: szukamy odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Chcemy, żeby tekst był jasny, czytelny, wyczerpujący temat, rozwiązujący problem. Żeby na taki trafić, musimy być niejako "skuszeni" odpowiednimi elementami zachęcającymi do kliknięcia w jeden z setek linków. Przyjrzyjmy się w związku z tym kilku najważniejszym wskazówkom, które pomogą nam dostarczyć taki content, który będzie chętnie klikany, czytany i dobrze oceniany.

➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą Content marketingu

Zrozumienie odbiorcy - czyli kim są nasi czytelnicy


Musimy dokładnie zbadać, jaka jest nasza grupa docelowa, czyli odbiorcy treści. Musimy poznać ich potrzeby, problemy i przede wszystkim pytania, na które szukają odpowiedzi. Te pytania musimy przekuć w słowa kluczowe, pod które będzie pozycjonowana treść. W tym pomoże nam właściwie przeprowadzony keyword research. Cennych informacji o grupie docelowej dostarczą social media, fora internetowe czy narzędzia takie jak Google Analytics.

Tworzenie unikalnych treści - czyli niesienie wartości


Każda porcja treści, czy to w długiej formie (long-form content) czy krótkiej (short-form content) musi być wartościowa i wyróżniać się przynajmniej odrobinę, tzn. mieć jakąś wartość dodaną. Może poza ogólnie dostępną wiedzą warto przedstawić też studium przypadku albo praktyczne rozwiązanie trudniejszego zagadnienia? Treści muszą być aktualne, rzetelne i sprawdzone. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy nasza branża ma wyjątkowy wpływ na dobrostan ludzi (wówczas zaliczamy się do kategorii stron YMYL - Your Money, Your Life).

Atrakcyjnie wyglądający tekst


Internetowi czytelnicy przeglądają treści szybko i bardzo selektywnie. Używajmy podziałów na akapity, nagłówków (np. od H2 do H4), list punktowanych oraz wyróżnień (np. pogrubień), aby ułatwić szybkie przyswajanie informacji. Dobrze zaprojektowane grafiki i multimedia mogą jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność treści. Istotny jest również wybór czcionki.

Optymalizacja SEO - czyli korzyść dla odbiorcy i algorytmów


Dobrze zoptymalizowane treści są łatwiejsze do znalezienia przez potencjalnych odbiorców. Cóż bowiem z tego, że napiszemy fajny artykuł, jeśli zaginie on w gąszczu wyników wyszukiwania? Musimy używać słów kluczowych, tworzyć angażujące metatagi i dbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. To poprawi widoczność treści w wyszukiwarkach.

Zachęcanie do interakcji - CTA i nie tylko


Treści interaktywne, które zachęcają odbiorców do działania, np. poprzez komentarze, udostępnienia czy zapisy na newsletter, mogą zwiększyć zaangażowanie i budować społeczność wokół marki. Pytania do czytelników czy prośby o opinie mogą tutaj bardzo pomóc. Nieodzowne elementy to Call to action - czyli wezwanie do działania, najczęściej realizowane poprzez zwracanie się wprost do odbiorcy i zachęcanie do kliknięcia. CTA wykorzystuje np. przyciski z rzucającymi się w oczy hasłami, a także prezentuje korzyści, płynące z wykonania danej czynności.

Storytelling - czyli opowiadanie historii


Opowieści są naturalnym sposobem na przekazywanie informacji i czynią treści bardziej przystępnymi i zapadającymi w pamięć. Starajmy się opowiadać historie związane z produktami, usługami lub marką, które rezonują z doświadczeniami odbiorców. Mogą w niecodzienny sposób ukazywać wykorzystanie produktu, przybliżać jego historię albo pokazywać, jak łączy użytkowników. Niektóre marki do perfekcji opanowały storytelling, który jest tak naturalną strategią, że często sprawia, iż odbiorcy zapominają, że mają do czynienia z marką - tak angażują się emocjonalnie w przekaz naszej opowieści.

Analiza i optymalizacja strategii


Działania content marketingowe musimy regularnie analizować. Czyli sprawdzać, które porcje treści przynoszą ruch i przyczyniają się do konwersji. Narzędzia analityczne (Google Analytics, Ahrefs, Google Search Console i inne) pokazują, które treści cieszą się największym zainteresowaniem, jak długo czytelnicy spędzają na stronie czy jakie treści generują konwersje. Na tej podstawie można dostosowywać strategię i tworzyć więcej treści, które najlepiej odpowiadają na potrzeby odbiorców z grupy docelowej.

Content marketing - jak pisać, by być chętnie czytanym - infografika

Content marketing: co jeszcze warto wykorzystać i na co zwrócić uwagę?


  • AI, czyli sztuczna inteligencja - nieoceniona pomoc w tworzeniu treści, szukaniu inspiracji i dostosowywaniu contentu. Należy jednak korzystać z niej jako z narzędzia pomocniczego, a nie zrzucać na nią całość obowiązków.
  • UX i UI - czyli User Experience oraz User Interface. Niezbędne elementy na stronie, decydujące o doświadczeniu użytkownika oraz jego komunikacji ze stroną.
  • Kolory strony - identyfikują markę oraz wspomagają czytelność tekstu i ogólny odbiór treści.
  • Brandowe słowa kluczowe - nakierowują odbiorców na naszą markę.
  • Dodatkowe aspekty, takie jak szybkość ładowania strony.

  • ➡️ Zapoznaj się także z artykułem, dzięki któremu poznasz cenne narzędzia: Najlepsze narzędzia SEO. 12 przydatnych narzędzi przy pozycjonowaniu stron

    Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, pragniesz pogłębić wiedzę i zweryfikować dotychczasowe doświadczenie, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców albo projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Już dziś zapisz się na nasze profesjonalne szkolenie z SEO (pozycjonowania)!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski