Co to jest PPC? Poznaj popularny model kampanii reklamowej

PPC jest jednym z najpopularniejszych typów reklam w Internecie. Każdy internauta natyka się na nie codziennie - chociażby korzystając z wyszukiwarki Google, w której reklamy PPC wyświetlają się na górze wyników wyszukiwania. To jednak nie jedyna postać, jaką przyjmują.

Dowiedz się, czym charakteryzują się reklamy PPC - czyli Pay Per Click - i dlaczego warto w nie zainwestować.

PPC - czyli Pay Per Click


W modelu Pay Per Click (w wolnym tłumaczeniu "płać za kliknięcie") reklamodawcy - jak sama nazwa wskazuje - płacą wtedy, gdy dojdzie do kliknięcia w reklamę przez użytkownika. Internauta wpisuje interesujące go hasło w wyszukiwarkę, np. "najlepsze grzebienie dla psów". W odpowiedzi otrzymuje listę z wynikami wyszukiwania, czyli SERP (Search Engine Results Page). Na samej górze tej listy widzi kilka reklam (zwyczajowo trzy, cztery), związanych ze wpisanym hasłem. Istnieje spora szansa, że przykują jego uwagę, kliknie w nie, a nawet dokona zakupu (w tym przypadku grzebienia dla pieska, którego poszukuje). Tak przynajmniej wygląda to z założenia, lecz żeby tak się stało, nasza reklama musi być właściwie przygotowana.

Najważniejsze pojęcia związane z PPC


  • SERP - czyli wspomniana już lista wyników wyszukiwania, wyświetlająca się w odpowiedzi na wpisane hasło. Reklamy PPC wyświetlają się przede wszystkim właśnie tam, choć nie tylko. PPC mogą przyjąć także formę display, czyli banerów wyświetlanych na odwiedzanych przez internautę stronach. Jest to potocznie nazywane reklamą displayową.
  • Słowa kluczowe - czyli keywords. To przy ich użyciu pozycjonujemy naszą reklamę, czyli w omawianym przypadku byłby to "grzebień dla psów". Bez nich nasza reklama po prostu nie pojawi się w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Możemy wymienić dwa zasadnicze typy słów kluczowych: short-tail keywords oraz long-tail keywords. Short-tail to krótkie frazy, składające się z 1-2 wyrazów, np. książka fantasy. Long-tail to bardziej złożone frazy, mające 3 lub więcej słowa, np. najlepsze polskie książki fantasy. Są mniej popularne, ale potrafią ściągnąć bardziej ukierunkowany ruch (użytkownik, który wpisuje hasło long-tail, np. najlepsze grzebienie dla psów, jest bardziej zdecydowany odnośnie tego, czego szuka i co pragnie kupić).
  • Stawka - cena, jaką reklamodawca płaci w kampanii PPC za każde kliknięcie aktywnej reklamy.
  • Udział wyświetleń - opisuje skuteczność reklam PPC danego biznesu. Bierze pod uwagę liczbę kliknięć czy dokonanych płatności za nie.
  • Negatywne słowa kluczowe - są to wyszukiwania, na które dany biznes nie chce się wyświetlać w wynikach. A dokładniej - żeby jego reklama nie wyskakiwała w odpowiedzi na wskazane wyszukiwania. Jeśli sprzedajemy grzebienie dla psów, naturalnie nie chcemy wyświetlać się wtedy, gdy ktoś wpisuje hasło "grzebienie dla dzieci".
  • Rola kampanii PPC


    Kampanie PPC są jedną ze strategii SEM - czyli Search Engine Marketing - dzięki którym firmy mogą zwiększać świadomość marki wśród odbiorców, ściągać ruch na stronę (w tym do sklepu internetowego) i zachęcać do dokonywania zakupów. Dokładniej rzecz ujmując, PPC to część tak zwanego Paid SEM, czyli płatnych działań, w których firmy płacą platformom reklamowym, by wyświetlać się w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Najpopularniejszą platformą, dzięki której swoją drogą widzimy reklamy w wyszukiwarce Google i innych powiązanych miejscach, jest oczywiście Google Ads (dawniej Google AdWords).

    ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą usługi Google Ads

    Od czego zależy koszt kampanii PPC?


  • Od popularności fraz kluczowych, na jakie chcemy, by reklama się wyświetlała,
  • od stopnia konkurencyjności w branży, w której działamy,
  • od jakości strony, do której dana reklama kieruje użytkownika po kliknięciu,
  • od stopnia dopasowania wybranych słów kluczowych do treści strony,
  • dotychczasowych wyników naszego biznesu w Google.

  • Zalety PPC - dlaczego warto?


  • Błyskawiczne rezultaty - PPC działa bardzo szybko, zwłaszcza w porównaniu ze strategiami takimi jak SEO, które przynosi efekty dopiero po pewnym czasie. SEO wymaga jakościowego contentu, którego przygotowanie trwa znacznie dłużej niż stworzenie jednej reklamy. Reklama pojawia się od razu, podczas gdy treści SEO zajmuje to więcej czasu. Reklama pojawia się natychmiastowo po opublikowaniu.
  • Połączenie z innymi strategiami - pracując nad kampanią PPC, zyskujemy jednocześnie cenny wkład chociażby do naszej strategii SEO. Musimy bowiem zawczasu zebrać dane odnośnie zachowań użytkowników online, grupy docelowej, wyszukiwanych haseł, preferowanego contentu; wszystko to przyda nam się też właśnie w SEO. Budując strony docelowe, czyli landing pages, będą one użyteczne w reklamach PPC oraz także w SEO. Ponadto reklamy dają wartościowy feedback odnośnie tego, które frazy kluczowe w branży generują najwięcej ruchu.
  • Praktyczne rozwiązanie - nie da się ukryć, że reklamy PPC są bardzo praktyczne i przydatne. Pozwalają ustalić stawkę, którą chcemy przeznaczyć na reklamę w ciągu dnia (per day); ustalić, na jakie słowa kluczowe ma wyświetlać się reklama; do jakich użytkowników kierować reklamy; edytować content reklamy. Reklamy tego typu są niezwykle konfigurowalne, a zebrane z nich dane mogą posłużyć w wielu innych działaniach digital marketingu.
  • Reklama PPC jest dobra w każdym przypadku - jeśli dopiero rozwijamy biznes online albo prowadzimy go od pewnego czasu, ale dopiero teraz zdecydowaliśmy się na reklamę tego typu. Ponadto jest niezwykle przydatna w kontekście wyszukiwań lokalnych - dzięki zastosowaniu lokalnych słów kluczowych, np. najlepsza pizzeria w Otwocku czy barber shop Praga Południe, możemy podnieść widoczność naszego biznesu wśród użytkowników, którzy szukają usług w oparciu o swoją lokalizację.
  • Jak zacząć?


    Poniższe kroki to jedynie bardzo uproszczony zarys. O tym, jak w pełni przygotować kampanię reklamową i uruchomić ją, dowiesz się na naszym profesjonalnym Szkoleniu z Google Ads (link na końcu artykułu).

    1. Wybrać miejsce publikacji reklamy - najpopularniejsze to oczywiście wyszukiwarka Google, w której pojawimy się dzięki platformie reklamowej Google Ads.
    2. Pozyskać słowa kluczowe, na które będzie wyświetlała się nasza reklama. Przydatne okażą się takie narzędzia jak Google Keyword Planner (dostępne w ramach Google Ads) czy Google Trends (dostępne za darmo).
    3. Wybrać stronę docelową, do której będzie kierowała reklama po kliknięciu. Taka strona musi w pełni pokrywać się z treścią reklamy.
    4. Ustalić budżet.
    5. Uruchomić kampanię.
    6. Monitorować postępy i na bieżąco dostosowywać strategię.

    ➡️ Przeczytaj również: Jak optymalizować działania reklamowe w Google Ads?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych, chcesz zweryfikować dotychczasowe działania w tym zakresie i zdobyć wiedzę bądź marzysz o pracy jako specjalista SEM - nasze Szkolenie z Google Ads jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski