PPC - czyli Pay Per Click
W modelu Pay Per Click (w wolnym tłumaczeniu "płać za kliknięcie") reklamodawcy - jak sama nazwa wskazuje - płacą wtedy, gdy dojdzie do kliknięcia w reklamę przez użytkownika. Internauta wpisuje interesujące go hasło w wyszukiwarkę, np. "najlepsze grzebienie dla psów". W odpowiedzi otrzymuje listę z wynikami wyszukiwania, czyli
SERP (Search Engine Results Page). Na samej górze tej listy widzi kilka reklam (zwyczajowo trzy, cztery), związanych ze wpisanym hasłem. Istnieje spora szansa, że przykują jego uwagę, kliknie w nie, a nawet dokona zakupu (w tym przypadku grzebienia dla pieska, którego poszukuje). Tak przynajmniej wygląda to z założenia, lecz żeby tak się stało, nasza reklama musi być właściwie przygotowana.
Najważniejsze pojęcia związane z PPC
SERP - czyli wspomniana już lista wyników wyszukiwania, wyświetlająca się w odpowiedzi na wpisane hasło. Reklamy PPC wyświetlają się przede wszystkim właśnie tam, choć nie tylko. PPC mogą przyjąć także formę display, czyli banerów wyświetlanych na odwiedzanych przez internautę stronach. Jest to potocznie nazywane reklamą displayową.
Słowa kluczowe - czyli keywords. To przy ich użyciu pozycjonujemy naszą reklamę, czyli w omawianym przypadku byłby to "grzebień dla psów". Bez nich nasza reklama po prostu nie pojawi się w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Możemy wymienić dwa zasadnicze typy słów kluczowych: short-tail keywords oraz long-tail keywords. Short-tail to krótkie frazy, składające się z 1-2 wyrazów, np. książka fantasy. Long-tail to bardziej złożone frazy, mające 3 lub więcej słowa, np. najlepsze polskie książki fantasy. Są mniej popularne, ale potrafią ściągnąć bardziej ukierunkowany ruch (użytkownik, który wpisuje hasło long-tail, np. najlepsze grzebienie dla psów, jest bardziej zdecydowany odnośnie tego, czego szuka i co pragnie kupić).
Stawka - cena, jaką reklamodawca płaci w kampanii PPC za każde kliknięcie aktywnej reklamy.
Udział wyświetleń - opisuje skuteczność reklam PPC danego biznesu. Bierze pod uwagę liczbę kliknięć czy dokonanych płatności za nie.
Negatywne słowa kluczowe - są to wyszukiwania, na które dany biznes nie chce się wyświetlać w wynikach. A dokładniej - żeby jego reklama nie wyskakiwała w odpowiedzi na wskazane wyszukiwania. Jeśli sprzedajemy grzebienie dla psów, naturalnie nie chcemy wyświetlać się wtedy, gdy ktoś wpisuje hasło "grzebienie dla dzieci".