Co to jest link gap, czyli jak tracimy linki do konkurencji? (cz. 1/2)

W zasadzie żaden biznes nie funkcjonuje samodzielnie - to znaczy bez konkurencji. Zwłaszcza w środowisku sieciowym. Część naszego autorytetu i wypracowanej wartości tracimy niestety na rzecz konkurentów. Jak temu zaradzić? Z pomocą przychodzi przydatna strategia, zwana link gap. Czym jest? Co pomaga zlokalizować i naprawić? Jakie niesie korzyści dla biznesu online? Przedstawiamy najważniejsze informacje odnośnie link gap. Warto przeczytać!

Co to jest link gap?


Link gap to różnica między profilem linków naszej strony internetowej a profilem linków konkurencji. Innymi słowy - to brakujące linki, które prowadzą do stron konkurentów, a których my nie mamy. Link gap odnosi się tak do liczby, jak i do jakości linków.

Dlaczego link gap jest ważny? Ponieważ...


  • Daje potencjał wzrostu. Linki przychodzące są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google. Posiadanie większej liczby wysokiej jakości linków poprawia naszą widoczność w wynikach wyszukiwania (SERP - Search Engine Results Page).
  • Pozwala na zrozumienie konkurencji. Analiza link gap umożliwia zrozumienie, jakie strony linkują do naszych konkurentów, a nie do nas. Dzięki temu możemy np. zidentyfikować potencjalnych partnerów do współpracy i nowe możliwości budowania linków.
  • Umożliwia optymalizację strategii link building. Znajomość link gap pozwala stworzyć bardziej ukierunkowaną i skuteczniejszą strategię pozyskiwania linków. Możemy skupić się na zdobywaniu linków z tych samych źródeł, co nasi konkurenci.


  • Link gap a SEO


    Skoro część linków kieruje do konkurencji, a nie do nas, ma to oczywiście wpływ na SEO naszej strony internetowej. A jaki dokładnie?

  • Przede wszystkim pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Linki przychodzące są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google. Im więcej wysokiej jakości linków wskazuje na naszą stronę, tym większa szansa, że zajmiemy wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak istotne jest, by mieć ich jak najwięcej w porównaniu z ze stronami konkurentów.
  • Duży wpływ na autorytet domeny. Linki są jak głosowanie. Im więcej innych stron "głosuje" na naszą, tym bardziej Google uważa ją stronę za wiarygodną i wartościową. W związku z tym warto prowadzić zgodne z wytycznymi Google naturalne metody pozyskiwania linków. O tym, jak to robić, piszemy chociażby w artykule: Jak zdobywać naturalne linki?
  • Linki oddziałują na ruch organiczny. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają więcej organicznego ruchu na naszej stronie. A więcej ruchu to potencjalnie więcej klientów lub użytkowników - same korzyści!
  • Wpływ na konkurencyjność. Analiza link gap pozwala zrozumieć, gdzie nasza strona traci w stosunku do konkurencji. Dzięki temu możemy skupić się na zdobyciu tych brakujących linków i wyrównać szanse.

  • ➡️ O tym, jak przeprowadzić analizę link gap oraz jakie czynności wykonać w następnej kolejności, piszemy w drugiej części artykułu. Czytaj dalej pod tym linkiem: Jak analizować link gap i co zrobić w dalszej kolejności?
    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski