Co to jest link gap?
Link gap to różnica między profilem linków naszej strony internetowej a profilem linków konkurencji. Innymi słowy - to brakujące linki, które prowadzą do stron konkurentów, a których my nie mamy. Link gap odnosi się tak do liczby, jak i do jakości linków.
Dlaczego link gap jest ważny? Ponieważ...
Daje potencjał wzrostu. Linki przychodzące są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google. Posiadanie większej liczby wysokiej jakości linków poprawia naszą widoczność w wynikach wyszukiwania (SERP - Search Engine Results Page).
Pozwala na zrozumienie konkurencji. Analiza link gap umożliwia zrozumienie, jakie strony linkują do naszych konkurentów, a nie do nas. Dzięki temu możemy np. zidentyfikować potencjalnych partnerów do współpracy i nowe możliwości budowania linków.
Umożliwia optymalizację strategii link building. Znajomość link gap pozwala stworzyć bardziej ukierunkowaną i skuteczniejszą strategię pozyskiwania linków. Możemy skupić się na zdobywaniu linków z tych samych źródeł, co nasi konkurenci.
Link gap a SEO
Skoro część linków kieruje do konkurencji, a nie do nas, ma to oczywiście wpływ na SEO naszej strony internetowej. A jaki dokładnie?
Przede wszystkim pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Linki przychodzące są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google. Im więcej wysokiej jakości linków wskazuje na naszą stronę, tym większa szansa, że zajmiemy wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak istotne jest, by mieć ich jak najwięcej w porównaniu z ze stronami konkurentów.
Duży wpływ na autorytet domeny. Linki są jak głosowanie. Im więcej innych stron "głosuje" na naszą, tym bardziej Google uważa ją stronę za wiarygodną i wartościową. W związku z tym warto prowadzić zgodne z wytycznymi Google naturalne metody pozyskiwania linków. O tym, jak to robić, piszemy chociażby w artykule: Jak zdobywać naturalne linki?
Linki oddziałują na ruch organiczny. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają więcej organicznego ruchu na naszej stronie. A więcej ruchu to potencjalnie więcej klientów lub użytkowników - same korzyści!
Wpływ na konkurencyjność. Analiza link gap pozwala zrozumieć, gdzie nasza strona traci w stosunku do konkurencji. Dzięki temu możemy skupić się na zdobyciu tych brakujących linków i wyrównać szanse.
➡️ O tym, jak przeprowadzić analizę link gap oraz jakie czynności wykonać w następnej kolejności, piszemy w drugiej części artykułu.
Czytaj dalej pod tym linkiem: Jak analizować link gap i co zrobić w dalszej kolejności?