Co to jest keyword difficulty i jak przełożyć ją na strategię SEO?

Pojęcie keyword difficulty tłumaczymy dosłownie jako "trudność słowa kluczowego". Jest to miara bardzo przydatna w procesie planowania naszej strategii SEO. Co dokładnie oznacza pojęcie keyword difficulty i jak możemy ją sprawdzić? Jak wykorzystać tę wiedzę na temat słów kluczowych w praktyce? Wszystko wyjaśniamy w poniższym artykule.

Co to jest keyword difficulty?


Keyword difficulty to miara SEO, która określa, jak trudno będzie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, pozycjonując się pod dane słowo kluczowe. Stanowi wizualizację prawdopodobnych wysiłków, które musielibyśmy podjąć, aby wspiąć się na szczyt SERP, korzystając z tego słowa. Miara najczęściej bierze pod uwagę konkurencję dla słowa kluczowego, jak i złożoność zagadnienia, które ono opisuje. keyword difficulty to w skrócie KD i takie też określenie znajdziemy często w poświęconym tej mierze narzędziach.

Keyword difficulty jest zazwyczaj wyrażana na skali od 0 do 100, gdzie 0 oznacza niską, a 100 wysoką trudność. Im wyższa wartość keyword difficulty, tym trudniej będzie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. To przydatna miara, pozwalająca nam rozsądniej dobierać frazy kluczowe przy planowaniu strategii SEO.

Jak sprawdzić keyword difficulty?


Trudność słowa kluczowego możemy sprawdzić za pomocą różnych narzędzi. Jednym z nich jest Keyword Difficulty Checker od Ahrefs. Narzędzie jest bezpłatne, choć jego funkcjonalność w tej wersji jest podstawowa. Po wpisaniu dowolnego słowa kluczowego i wybraniu kraju możemy sprawdzić jego trudność. Sprawdziliśmy hasło "wooden furniture" dla United States; checker wskazał, że trudność tego hasła to 22/100, czyli łatwa (poziomy trudności słów kluczowych omawiamy w dalszej części artykułu). Narzędzie wskazuje również kilka stron, z którymi musielibyśmy konkurować w SERP.

Co to jest keyword difficulty i jak przełożyć ją na strategię SEO?
Co to jest keyword difficulty i jak przełożyć ją na strategię SEO?


Inne narzędzia do sprawdzania keyword difficulty oferują np. Moz, SEMrush.

Można także przeprowadzić ręczną analizę stron konkurencyjnych, aby ocenić ich siłę i trudność osiągnięcia wysokich pozycji dla danego słowa kluczowego. Sprawdź, jakie są pozycje konkurencyjnych stron w SERP dla danego słowa kluczowego oraz jak kształtuje się poziom ich autorytetu oraz profil linkowy.

Skala keyword difficulty


Jak wspomnieliśmy, trudność słowa kluczowego wyraża się w skali od 0 do 100. Jednak jak interpretować takie oceny? Co w świetle tej skali oznacza ocena 20, a co 60?

Możemy wyróżnić sześć poziomów trudności w skali keyword difficulty. Przedstawiają się następująco:

  1. 0-14, czyli Bardzo łatwe. Wymagają minimalnych nakładów wysiłku i pozwalają szybko osiągnąć zadowalające pozycje. Atrakcyjne w szczególności dla nowych domen.
  2. 15-29, czyli Łatwe. Charakteryzują się pewną konkurencją, ale wciąż nie są trudne do zdobycia. Żeby je zdobyć, trzeba tworzyć jakościowe treści w oparciu o intencje wyszukiwania użytkowników.
  3. 30-49, czyli Średnie. Zdobycie pozycji przy tym poziomie trudności wymaga wysokiej jakości treści o świetnej strukturze; taki content musi być precyzyjnie pozycjonowany pod określone słowa kluczowe.
  4. 50-69, czyli Umiarkowanie trudne. Poza spełnieniem wymogów dla poprzedniego poziomu będziemy również potrzebowali jakościowych linków zwrotnych.
  5. 70-84, czyli Trudne. Naprawdę wymagający poziom, na którym będziemy potrzebowali jakościowego contentu i musieli włożyć sporo wysiłku w zdobycie najlepszych linków zwrotnych.
  6. 85-100, czyli Niezwykle trudne. Ten poziom będzie od nas wymagał całej mieszanki działań SEO: wysokiej jakości treści, świetnych linków zwrotnych, strategii on-page SEO oraz promocji contentu.

Poziomy trudności słów kluczowych

Keyword difficulty a planowanie działań SEO


Znajomość stopnia trudności słów kluczowych pozwala nam lepiej zaplanować naszą strategię SEO. Przyjrzyjmy się kilku krokom, które nam to umożliwią.

  • Wybór odpowiednich słów kluczowych. Keyword difficulty pomaga w wyborze słów kluczowych, które są możliwe do osiągnięcia. Wybierając słowa kluczowe o niższej trudności, możesz zwiększyć szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Przy ocenie naszych możliwości musimy brać pod uwagę m.in. zaplanowany budżet oraz zaawansowanie konkurencji. Z czasem będziemy w stanie mierzyć się z wyższymi poziomami trudności słów kluczowych. Przeczytaj: Keyword research - jak przeprowadzić badanie słów kluczowych?
  • Optymalizacja treści. Znając trudność słów kluczowych, można lepiej dopasować treści na stronie do celów SEO. Możemy stworzyć treści optymalizowane pod kątem słów kluczowych o niższej trudności, co zwiększy szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. I tak jak wspomnieliśmy - na początku możemy mierzyć się z niższymi poziomami trudności, by z biegiem czasu wchodzić na wyższe (np. poprzez zdobywanie linków zwrotnych i kreowanie płatnych kampanii). Przeczytaj: Keyword density - czy istnieje optymalna ilość słów kluczowych?
  • Planowanie strategii linkowania. Znając keyword difficulty, można lepiej planować strategię linkowania. Słowa kluczowe o niższej trudności mogą być łatwiejsze do osiągnięcia poprzez budowanie linków, co przyczyni się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania. Im wyższy stopień trudności, tym ogólnie większe wysiłki - tak w tworzeniu contentu, jak i w zdobywaniu cennych linków zwrotnych. Przeczytaj: Jakościowe backlinki - istotny element pozycjonowania strony

  • Pamiętajmy jednak, że keyword difficulty to bardzo cenna wskazówka i miara, ale nie powinniśmy opierać strategii SEO wyłącznie na niej. Nasze słowa kluczowe musimy dobierać przede wszystkim tak, by spełniać oczekiwania użytkowników i nasycać treść w optymalny sposób. Ważne, by nie przesadzić z częstotliwością fraz kluczowych w tekście, co prowadzi do zjawiska zwanego keyword stuffing (przesycenie słowami kluczowymi).

    Przy planowaniu treści oraz ogólnych działań SEO miejmy też na uwadze zagrożenie, jakim jest kanibalizacja słów kluczowych (kanibalizacja treści). To sytuacja, w której więcej niż jedna strona serwisu jest pozycjonowana pod takie samo słowo kluczowe (lub słowa). Wtedy wyszukiwarka ma problem z dopasowaniem strony pod dane zapytanie użytkownika, w konsekwencji czego raz wyświetla w wynikach stronę X, a raz Y. Prowadzi to do zaburzenia procesu dopasowywania wyników i obniża pozycję strony w SERP.

    Podsumowując: wykorzystanie keyword difficulty w procesie badania słów kluczowych pozwala lepiej zrozumieć, jakie słowa kluczowe są najbardziej wartościowe dla Twojej strony internetowej. Dzięki temu można zoptymalizować strategię SEO i skutecznie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

    Przeczytaj także artykuły:
  • Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO
  • Long-tail keywords: jak działają frazy długiego ogona?
  • Frazy fat head: czy warto stosować krótkie słowa kluczowe?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski