Co to jest atrybut ALT obrazka i dlaczego warto go ustawić?

Atrybut ALT to bardzo przydatny parametr w kontekście SEO. Jego ustawienie jest niezwykle proste, a w efekcie przynosi nam spore korzyści. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest atrybut ALT oraz w jaki sposób go ustawić. Do dzieła!

Co to jest atrybut ALT?

Nazwa atrybutu wzięła się od sformułowania "alternative text", "alternative description". Tak też po polsku mówi się o tym parametrze - tekst lub opis alternatywny. Atrybut ma kilka funkcji. Opisuje grafiki w Internecie. Tylko w zasadzie... dlaczego?

Funkcje atrybutu ALT


Opis grafiki, dostarczany przez tekst alternatywny, może na przykład służyć osobom niewidomym, które korzystają ze specjalnych czytników. Atrybut wyświetla także opis obrazka wtedy, gdy korzystamy z trybu oszczędzania danych (lub w innym przypadku niewyświetlania grafik na stronie). Wówczas w miejsce obrazka pokazuje się jego opis.

Przede wszystkim jednak atrybut ALT jest cenną wskazówką dla robotów wyszukiwarki. Dlaczego? Otóż ze względu na to, że w atrybucie możemy dodać słowa kluczowe, na które pozycjonujemy treść. To dodatkowe miejsce, w którym warto je uwzględnić. Dzięki temu wyszukiwarce łatwiej jest odnaleźć i wypozycjonować stronę.

Atrybut ALT zapewnia również, że nasz obrazek pojawi się w wyszukiwarce grafik dla danego hasła. Wielu użytkowników najpierw szuka grafiki, a dopiero potem przechodzi do artykułu.

Ponadto w przypadku problemów z połączeniem internetowym, przeglądarka może nie wczytać obrazka, ale wczyta jego tekst alternatywny. W ten sposób użytkownik w przybliżeniu dowie się, co zawiera grafika. Tak samo dzieje się, jeśli z jakiegoś powodu obrazek jest uszkodzony i nie da się go wyświetlić.

Przeczytaj też artykuł: Keyword research — jak przeprowadzić szybkie i bezpłatne badanie słów kluczowych? i dowiedz się, jak znaleźć słowa kluczowe, które uwzględnisz w opisie alternatywnym obrazka!

Jak ustawić atrybut ALT (tekst alternatywny obrazka)?


Atrybut ALT ustawia się w kodzie HTML strony, w systemie zarządzania treścią (CMS). Wystarczy wprowadzić poniższą komendę:

Jak ustawić atrybut ALT obrazka?


gdzie:
img src - źródło obrazka, np. z biblioteki CMS,
alt - opis alternatywny obrazka; może zawierać wiele słów, a nawet zdań

Atrybut ALT obrazka a SEO strony


  • Indeksacja strony. Jak już wspomnieliśmy, atrybut ALT pomaga wyszukiwarce poprawnie zaindeksować stronę. Opis dostarcza informacji na temat treści strony. Duży plus dostajemy, jeśli ALT zawiera słowa kluczowe (keywords).
  • Dostępność strony. Tekst alternatywny ułatwia dostępność strony dla osób niewidomych i z innymi niepełnosprawnościami, co jest mile widziane przez algorytmy wyszukiwarki.
  • Poprawa wskaźnika odrzuceń. We wspomnianej przez nas sytuacji niewczytania obrazka pojawia się w jego miejsce tekst ALT. Może to skłonić użytkownika do pozostania na stronie, gdyż dowie się przynajmniej, co zawiera dana grafika.
  • Google nie dostarcza danych na temat tego, jak bardzo atrybuty ALT wspomagają SEO, ale wiadomo, że warto w nie inwestować. Należy przy tym robić to w sposób zgodny z wytycznymi Google, gdyż każda manipulacja treścią, w tym ALT-ami, prowadzi do kar od wyszukiwarki.


  • Podsumowując: wiesz już, jak ustawić atrybut ALT obrazka oraz do czego służy. Tekst alternatywny obrazka jest ważnym i przydatnym narzędziem do poprawy widoczności i dostępności strony. Ustawia się go niezwykle łatwo, dlatego warto poświęcić dodatkowy czas na zaopatrzenie grafik na stronie w ALT-y.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski